Dricker mkt!!!

LadyDedlock

Trådstartare
Har börjat märkt att min kille har börjat drick mkt, både i boxen och i hagen...Han har varit sån att han dricker hellre ute än inne och kan lämna en hel hink på natten. Hinken han har inne rymmer ca 10 liter och den kan han drick upp på natten och direkt när han kommer ut i hagen på morgonen så dricker han vatten..Han har aldrig gjort såhär förut och börjar bli lite smått orolig över det..Kan hästar få diabetes? Funderar på att ringa och kolla med veterniären imon men först lägger jag frågan i bukefalos händer.

/Lady Dedlock

Sv: Dricker mkt!!!

Min häst dricker otroligt mycket mer än vanliga hästar och hon kissar mycket.
Hon har diagnosen cushing syndrom.
Men det är mer symtom än bara att drícka mycket visserligen det är bara ett utav flera..
/R

Kan han inte dela med sig av sina törstkänslor till min gubbe? :p (Startade en tråd om att min inte drack tillräckligt)
Är höet dammigt? Hur är luften inne i stallet?

Vårat sto dricke 30 liter inna på natten bara. Samma med valacken. Inget konstigt tycker jag.

Min dricker 30-40 liter/dygn och jag är inte ett dugg orolig, tvärtom.

jag kan snacka med honom :P

Höet är faktiskt inte dammigt nu tack och lov och luften i stallet är bra för fläkten går på när det blir fuktigt.

Jag skulle nog bara se det som positivt om hästen drack minst 10 liter under natten, det är snarare oroande om de dricker mindre än så... ;)

Har du ändrat något i foderstaten eller träningen i samband med att han börjat dricka mer?

jag skulle faktiskt tycka att du har ovanligt lite vatten i boxen till din häst för det är väl en storhäst det rör sig om? Isåfall förstår jag om den dricker så fort den kommer ut i hagen!

En häst dricker normalt 40-60 liter per dygn om jag inte kommer ihåghelt fel. Min häst har två 20 liters hinkar i boxen över natten, det är oftast lite kvar i ena hinken men den andra är alltid tom. Kan tillägga att hon äter hösilage som även innehåller vatten.

Om jag vore du så skulle jag snarare vara orolig över att hästen får i sig för lite vatten och inte tvärtom! Tänkt dig själv att bara få ett glas med vatten på hela dagen och sen få stå turstig i flera timmar! Hästar sover ju inte natten igenom heller!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 163
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 599
Senast: Efwa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 025
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 939
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V