Dricker knappt

S

skjootan

hej!

Min häst har nu fått gott på härligt bete i två veckor,de som bekymmrar mig är att han knappt dricker nått vatten! Kan de vara så att gräset innehåller så mycket vatten så han inte blir törstig? Han bajjsar koblajjer :D å de vet jag att han gör när de är gräs han kissar normalt,men tycker endå d känns obehgaligt,byter vatten varje dag så jag ser ju att de inte minskar knappt nått,efter ridning/körning dock så slurkar han i sig en halv hink,men de är ju inte mycket. För övrigt är han pigg glad fin i pälsen bra puls ingen feber,är jag nojjig nu? :D

kram anna :banana:

Han får i sig vätska via gräset. Drickandet brukar komma igång efter ett tag när gräset växt till sig lite och det dessutom blir varmare. Du behöver inte oroa dig.

Däremot är koblajeskitningen ett tecken på att magen är störd, så försök vänja in på bete lite försiktigare nästa är.

Men du behöver inte oroa dig för att han inte dricker. Mina två har gått en månad nu, och druckit tillsammans typ 25 liter vatten på hela den tiden. Men gräset är spätt och vattenrikt och det har regnat.

är du rädd han blir uttorkad så nyp i halsskinnet och se så vecket går tillbaka direkt.

och ja, du är nojig, men det är bättre att noja en gång i onödan än en gång för lite =)

Hehe. jo jag brukar inte vara så här nojjig,men detta fick min hjärna att snurra.

Men har ju tänkt på d gräset är saftig å härlig han går ute dynget runt å de har regnat imellan åt.

Åh ja du har rätt,bättre vänjmimg mästa år,han får dock sitt vanliga hö när han kommer in,kanske koblajjeierna ger sig med tiden? Gaser har han gott om går minst ner 20kg känns de som när han rörst på sig.

Jag vet inte vad men jag har blitt så orolig,han har ju varit halt i 17 veckor å efter d så har jag blivit en liten har matte,jag brukar alltid tänka att d är en häst,men nu :D

Men okie då är d inge fel på vattnet el karet som jag funderade på!

Tack för ett klokt svar! Har läst mycket av dig! :D

kram anna

Ett litet tips om du är orolig att din pålle inte får i sig vatten är att du ger honom rikligt svälld betfor gärna betfor som är svälld i "för mycket" vatten.. så att pållen måste sörpla i sig betforen.. DÅ vet du ialla fall att pållen fått i sig vatten.. Kom ihåg att det kan bli vätske brist om hästen har "dirre" skiter löst.. så betfor är ju bra till det oxå.. extra fibrer och bra vid bete!

Lycka till..

Colombia Girl

Hästlivets krokiga väg ger också en del udda användbara tips.
Vår inackorderings häst dricker också väldigt dåligt, för att bättra på detta tilläggsvattnar vi henne med Äpplejuice enligt veterinär tips.
Köp en billig variant och späd 1 pkt i ca 10 liter vatten.

Kan du lära din häst dricka detta har du också ett säkert sätt att få i hästen vid eventuell flytt eftersom hästar är väldigt känsliga för vattnets olika smaker. Med juice smakar vattnet alltid likadant.

Mest troligt behöver inte din häst tilläggsvattnas mer än för din oros skull.

Nu vet jag inte vad för slags häst du har men här kommer ett litet räkneexempel. Säg 500 kg häst, äter utan vidare 12 kg ts, ts-halten i betet kan man sätta till 20%(ett spätt blött bete kan ha lägre ts-halt) innebär att hästen får i si 48 liter vatten per dygn med betet! Koblaffor är inte helt onormalt på ett tidigt bete, det är inte säkert att det skulle gjort skillnad med en långsammare tillvänjning.
PL

Har en kallblodstravare modell stor ca 550kg så då behöver jag inte oroa mig alls då el balska i äppeljucie el dyl i vattnet *pustarut* sedan har d ju inte varit så där jätte varmt här heller legat på 5grader på nätterna men på dagen mellan 10-23 grader.

Tack för alla svaren lärorikt å nyttig för en matte som blivit pinsamt orolig.

Liknande trådar

Foder & Strö hade hästarna på bete förra veckan, de drack mycket vatten och åt mycket gräs ^_^. men denna veckan så står de inne pga dåligt kallt...
Svar
8
· Visningar
2 005
Senast: Ottisen
·
Hästvård På måndag inväntar jag svar på blodproverna om min shetlandsponny har diabetes. Mycket kortfattat. Hon fick kraftig fång förra året...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 572
Senast: spaderÄss
·
Hundhälsa Har bytt foder för ca 3 veckor sen,nu dricker "gammelhunden" väldigt mycket vatten,har 4 liters skålar(fyller dock inte ända upp),och...
Svar
5
· Visningar
6 317
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 824
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar