Dricker inte

Murray

Trådstartare
Min häst har på senaste börjat dricka väldigt dåligt. Ofta har inte rört vattenhinken i boxen och jag kan inte se att han har druckit några större mängder ute i hagen. Det är ett fullblod som på tävling är väldigt svår att vi i vatten men det har aldrig tidigare varit några problem hemma. Han har stått i en sjukhage utan gräs (dock fri tillgång till hösilage) sedan 13 april pga. skada, då det fortfarande var snötäckt i hagen. För ca 1 1/2 vecka sedan har han fått gå i sin egen hage igen som nu har dm högt gräs överallt och ungefär samtidigt så började han dricka dåligt och de senaste 4-5 dagarna har han inte rört vattnet i boxen överhuvudtaget. Runt den 13 april har vi även gått över från att ha gett både hö och hsösilage till att bara ge hösilage. Han får mycket kli upplött med ca 10 L vatten varje dag som han ätit/druckit upp hela tiden så han har ju fått i sig lite vatten.

Men nu till min fråga, vad ska jag göra? Kan det vara så att han får i sig allt vatten han behöver i gräset? Bajset är väldigt grönt, varken löst eller hårt utan bra. Bör jag tillsätta något i vattenhinken för att få honom dricka mera? Min häst hatar allt som är sött (melass, betfor, söt klöver, sockerbitar osv) så typ söt äppelsaft är nog ingen hit. Men, ja, vad tycker ni att jag ska göra? Lita på att han känner hur mycket han behöver och inte lägga mig i? Finns det något jag kan göra?

Tacksam för svar.

/Moa
 
Sv: Dricker inte

Ett sätt att få dem att dricka mer vatten är att tillsätta salt i fodret. Men överdosera inte.

Men det låter ju nästan som om han får i sej tillräckligt med kliet/hösilaget/gräset?
 
Sv: Dricker inte

Låter som att han får i sej så mkt som han behöver genom det han
äter. Sen antar jag att han inte ansträngs om han är skadad?
 
Sv: Dricker inte

Han har tillgång till saltsten + salt i fodret. Men så har han haft långt innan skadan.

Det verkar ju onekligen som han får i sig det han behöver, men kan verkligen gräset ersätta 3/4 av vad han brukar dricka? Det är ju inget annat som är ändrat sedan han gick i sjukhagen.



Fälttävlansnörd: Nej anstränger sig gör han ju inte. Men det är ingen skillnad på arbetet från att han gick i sjukhagen och drack normalt tills nu när han går i hagen och dricker väldigt lite.
 
Sv: Dricker inte

Murray skrev:
Han har tillgång till saltsten + salt i fodret. Men så har han haft långt innan skadan.

Det verkar ju onekligen som han får i sig det han behöver, men kan verkligen gräset ersätta 3/4 av vad han brukar dricka? Det är ju inget annat som är ändrat sedan han gick i sjukhagen.



Fälttävlansnörd: Nej anstränger sig gör han ju inte. Men det är ingen skillnad på arbetet från att han gick i sjukhagen och drack normalt tills nu när han går i hagen och dricker väldigt lite.


När vi flyttade våra hästar till sommarhagen ville inte min häst dricka. men det var pga att vi bytte till sjövatten då. Och han vill inte ha något vatten om det inte är hans speciella knöliga tilltryckta lilla hink. Så jag frå snällt gå ut med vatten i den svarta hinken några ggr /dag till honom, medans shettisen dricker glatt av sjövattnet. Han kanske låter lite bortskämd men så är det, han ska ha det bästa.

Är det kanske så att din häöst har något i vatten hinken/tunnan . den kanske behöver skuras ur riktigt ordentligt och ligga i blöt. Ni kanske också har bytt vatten"sort". Inte vet jag, men jag får min häst att lättare drick ljummet vatten ut hans speciella hink.
 
Sv: Dricker inte

Jag skurar ur alla min hinkar med diskborste (och diskmedel några gånger i veckan, sköljer självklart ur ordentligt) varje dag. Samma vatten är det. I vintras har han fått kokhett vatten (vilket han älskar, konstigt nog) men har under längre tid fått vanligt kallvatten igen. Men kanske värt att prova och ge ljummet igen och se vad han säger. Samtidigt är jag rädd att ska bildas bakterier i vattnet då :crazy:
 
Sv: Dricker inte

Ingen annan som har någon teori, tips??

Han har de senaste dagarna druckit något mer, men fortfarande väldigt dåligt och inte i närheten av vad han brukar.
 
Sv: Dricker inte

jag ger också lite mer salt när hästen dricker dåligt.
 
Sv: Dricker inte

tror som övriga att han får i sig de han vill i gräset, ge lite salt i maten så dricker han nog mer..tror inte du behöver vara orolig ;)
 
Sv: Dricker inte

Sedan gräset började växa ordentligt har mina två hästar druckit mycket mindre än de brukar göra, de dricker inte någonting inne på natten och i hagen dricker de ungefär hälften mot vad de brukar göra.
Men jisses, vad de kissar:D Jag har dragit slutsatsen att de får i sig tillräckligt med vatten via gräset.

Immer
 
Sv: Dricker inte

om ni ger han pelets, så brukar iallafall en häst (Brus) som jag rider ibland hos min kompis vi brukar göra "gegga moja"
Pellets (bara lite..) sedan heller du i massor av vatten (spelar ingen roll om dte är varmt kallt tkr jag.-.) sedan står man och typ mosar det, han står och surplar i sig det :D
man kan i lite annat i oxå..
din häst gillade ju inte sööta saker.. men jag kom på man kanske kan ha i (kanske inte till din häst då..) typ äppel mos och äppel bitar.

Apelsin tkr många hästar är gott med :D
 
Sv: Dricker inte

jag skulle tro att han får i sig det han behöver.. :)
 
Sv: Dricker inte

jag har hört att en del tillsätter äppelcidervinäger i dricksvattnet för att hästen ska dricka mer.

men, går hästen på gräs så får den nog i sig tillräckligt med vätska genom gräset.
 
Sv: Dricker inte

Till alla:

Nu när jag tänker efter så har han faktiskt kissat en hel del, lite mer än han normalt gör. Så antagligen får han i sig vad han behöver genom gräset, helt enkelt.

Tack för alla svar :bow:

Man blir ju lite nojjig när man har en häst som är väldigt petig med all mat och han är aldrig nöjd. Så plötsligt dricker han nästan inget :crazy:

Tack ännu en gång :bow:
 
Sv: Dricker inte

Ett paket JO koncentrerad äppel juice i vattnet brukar göra susen.
Första tecknet på uttorkning är oelastisk hud. Om du nyper tag på halsen och lyfter huden och sedan släpper ska huden smidigt och snabbt falla på plats igen. Gör den inte det får din häst i sig alldeles för lite vatten. Då är det hög tid att kontakta vetrinär.
 
Sv: Dricker inte

Vi har samma problem med våran ponny. Han var jätte sjuk i vintras och stog nere på Helsingborg. (kolla gammal tråd) Men vet där nere sa att vi ska ge honom mycket vatten i fodret han får. Typ två liter extra vaje gång så det nästan är soppa:) Sen testa att ge honom ljummet vatten som du skrev sen har jag hört att om man blandar ner citron saft i vattnet då brukar dom flesta hästarna dricka bättre.

Man blir jätte nojjig när hästarn aintre dricker jag vet hur det är.. :crazy:
 
Sv: Dricker inte

Murray skrev:
Till alla:

Nu när jag tänker efter så har han faktiskt kissat en hel del, lite mer än han normalt gör. Så antagligen får han i sig vad han behöver genom gräset, helt enkelt.

Tack för alla svar :bow:

Man blir ju lite nojjig när man har en häst som är väldigt petig med all mat och han är aldrig nöjd. Så plötsligt dricker han nästan inget :crazy:

Tack ännu en gång :bow:



KAn ge ett kanontips till alla er som har hästar som inte dricker, blanda lite melass i vattnet :) de har vi till tävlingshästarna för att de ska få i sig vatten på tävling =)
 
Sv: Dricker inte

Jag vet inte om du läst hela tråden, men min häst avskyr allt som är sött (inkl. melass, socker, betfor osv), så det blir nog tyvärr ingen hit för min. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö För ca 1 månad sedan fick min 4åring kolik, stressrelaterat. Veterinären var ut och det redde upp sig som tur var.:crazy: Första gången...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 209
Senast: mackan
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 185
Senast: Trissa
·
Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 341
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp