Dricker inte!(Marsvin)

tess91a

Trådstartare
Hej alla marsvins människor.

Hämtade hem mina och sambons första egna marsvinspojkar igår:love:
Ca: 1,5 år gamla, köpt från djuraffär, sedan bott hos en barnfamilj där allt gått, ena fått svamp liknande saker på nosen av vissa frukter/grönsaker. Undviks detta så finns dom inte.

Men som sagt, till problemet som jag ser ett stort problem! Dom har inte druckit än, vi tog hem de i går em. Fick nytt vatten direkt när vi kom hem, fick vara i fred osv.

Dom har ätit både grönsaker och pellets och hö. Hö åt de direkt när vi kom hem, den ena allafall. En av de är lite reserverad men begär inget mer så här i början.
Dom har gjort sina behov, äter och verkar pigga och glada. De fick mycket mer hö här, då jag tyckte de hade för lite = mer plats att gömma sig/sova i. Dom verkar gilla det mycket, mer rörelse i dem nu, pratar och springer runt osv.

Men dom har inte druckit något, flaskan är fortfarande lika full som igår, hur lång tid tar de innan de dricker? Bör jag göra något åt det nu? Eller ska jag avvakta ett tag och se hur det artar sig?

Vill inte att de ska blir uttorkade och bli dåliga:cry: Ska jag ge mer gurka som innehåller mycket vatten så här i början eller hur ska jag göra?

Therese

Sv: Dricker inte!(Marsvin)

Dom hade flaska hos sin förra ägare, så jag antar att de kan det?!

Marsvin som byter miljö kan bli lite rädda i början och därför inte dricka om de ska.
Eller hitta vattenflaskan om du har möblerat om buren. Men har de ätit grönsaker
så kommer de ju inte bli uttorkade, du får väl proppa i dem gurka tills de blivit mer
vana vid sin nya miljö.

Mina kunde dricka olika mycket i perioder, ibland nästan inget alls, så att jag gick och kände så att flaskan verkligen fungerade ungefär 10 gånger per dag... Men överlevde gjorde de, och gör fortfarande så vitt jag vet hos sina fosterföräldrar.

Det konstiga var att de ibland slutade dricka när det var rätt så varmt. Kändes skitskumt och jag kunde inte direkt koppla till att de fått extra gurka eller så, men uttorkade blev de aldrig...

Jag hade hållt ett öga på dem, bytt vattnet som vanligt ändå, och så länge de äter och piper och rör sig hade jag inte bekymrat mig så mycket. Är du riktigt orolig kan du ju ta upp och göra hudveckstest, funkar bra ljumsken oftast även om de är lite långhåriga.

Mina kunde dricka olika mycket i perioder, ibland nästan inget alls, så att jag gick och kände så att flaskan verkligen fungerade ungefär 10 gånger per dag... Men överlevde gjorde de, och gör fortfarande så vitt jag vet hos sina fosterföräldrar.

Det konstiga var att de ibland slutade dricka när det var rätt så varmt. Kändes skitskumt och jag kunde inte direkt koppla till att de fått extra gurka eller så, men uttorkade blev de aldrig...

Jag hade hållt ett öga på dem, bytt vattnet som vanligt ändå, och så länge de äter och piper och rör sig hade jag inte bekymrat mig så mycket. Är du riktigt orolig kan du ju ta upp och göra hudveckstest, funkar bra ljumsken oftast även om de är lite långhåriga.

Nu känns det bättre,men ska hålla koll på de så det inte blir något:)

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 021
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar