Dricker inget vatten på natten..

W

Winterjoy

Min häst Lina brukar tränas ganska hårt och hon blir svettig och så, och jag blir lite bekymrad när hon aldrig dricker ur hinken i boxen!
(den blir rengjort och fylld på nytt vatten varje dag!)
Det var länge sedan hon drack något på natten, och det är lite oroande.
På dagarna dricker hon, men borde inte hästarna dricka lite på natten också?

Vad kan vara felet? är hon helt enkelt inte törstig, eller är det något som stör henne?
(törstig känns det som hon borde vara, hon äter ju hö och allt..)
//josefin
 
Sv: Dricker inget vatten på natten..

Det kan ju vara så att hon föredrar vattenkaret ute, så hon dricker sitt behov på dagarna. Hästar behöver faktiskt inte dricka dygnet runt, det kan räcka att de dricker två gånger per dygn så får de i sig det vatten de behöver. Jag hörde på nån föreläsning hur länge hästar åt resp. drack varje dygn, det var inte många minuter om dagen de ägnade åt att dricka. Sen är det förstås bra att de har tillgång till vatten hela tiden ändå!! :)

Är det samma vatten de har ute och inne? Har du provat att byta hink? Får hon i sig mycket vatten genom fodret, betfor t.ex? Får hon i sig tillräckligt mycket salt? Du kan ju testa att byta plats på hinken i boxen och se om det blir någon ändring..

Men om hon har tillgång till fräscht vatten och inte verkar må dåligt för övrigt så behöver du nog inte oroa dig. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dricker inget vatten på natten..

"Du kan leda hästen till vatten, men inte tvinga den att dricka"


Jag gillar det citatet, gällde med ponnyn på tävling. Han drack aldrig, även om han blev genomsvettig och det va en stekhet sommardag. Helt plötsligt en tävling, mitt i vintern så ville han dricka! Absolut ingen skillnad på något sätt än tidigare, han va väl helt enkelt törstig då... :smirk:
 
Sv: Dricker inget vatten på natten..

okej :D:D tack så mycket :) Slipper oroa mig då :P
 
Sv: Dricker inget vatten på natten..

Får din ponny extra salt?

Ibland kan en felaktig saltbalans göra att hästen inte känner törst som den borde.

Försök att ge betforvatten eller häll lite äppeljuice i vattenhinken. Det är alltid bra att se att hästen dricker på natten för då kan man lätt se om något är fel om hästen helt plötsligt slutar med det.

mvh Jessica
 
Sv: Dricker inget vatten på natten..

Har ni kollat vattenkvaliteten? Min gamle trettioåring vägrade dricka vatten i vintras ( även andra hästar i stallet drack dåligt). Han fick kolik flera gånger och vattenspannen var nästan full varje morgon. Flyttade honom till ett nytt stall med annat vatten och nu klämmer han 27 liter per dygn. Inga kolikproblem och den tidigare vattniga avföringen är fast och fin. Tror att vattnet var dåligt.
 
Sv: Dricker inget vatten på natten..

hästar dricker mindre än vad dem egenteligen behöver, dem dricker just så att dem inte är törstiga dem är väldigt bekväma!
 
Sv: Dricker inget vatten på natten..

Det tipset med äppeljouise fungerar faktiskt! Jag hade det till min häst när hon drack dåligt förr.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 577
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 766
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 535
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 014
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp