dricker för lite

L

luxita

Hur får jag min häst att dricka mera???

Ha tycker inte om saltsten, häller jag salt i maten äter han inte den, jag har provat ljummet vatten, jag har provat "betforvatten" inget funkar. Hur gör jag???? :confused:
 
Sv: dricker för lite

Försök med lite äppeljuice i vattnet... Ett tips vi fick för många år sedan när dottern tävlade nationellt och vi & pållen bodde borta hela helger på meetings. För pållens del var det för att vattnet skulle smaka likadant borta som hemma. För oss funkade det bra, pållen drack ordentligt och gjorde bra ifrån sig på tävlingarna.
//marti
 
Sv: dricker för lite

Ja det ska jag prova med äppledricka, jag tror inte det är ngt fel på vattnet, det finns tio hästar till som dricker normalt.
 
Sv: dricker för lite

Hur vet du att hästen dricker för lite? Vattnar du endast med hink?
 
Sv: dricker för lite

När du introducerar salt i fodret så måste du ta så lite så att det i princip inte blir någon smak skillnad, använd alltid blött foder och se till att det verkligen finns tillgång till vatten är du ger salt.
Man får börja med (beroende på hur mycket mat man ger sin häst naturligtvis) en halv till en tesked och sedan öka på.
 
Sv: dricker för lite

har provat det också, han rör inte maten om det så bara är en gnutta salt i det.. :crazy:
 
Sv: dricker för lite

testa om han är uttorkad genom att nypa i skinnet, är han det kontakta veterinär, är han det inte se till att han har rent friskt vatten å saltsten i boxen.

Har han dessutom tillgång till vattenkopp? Vissa hästar dricker faktiskt ur vattenkoppen istf hinken.
 
Sv: dricker för lite

För att få hästen att äta salt är tranbärsjuice PERFEKT!

Jag kunde inte förut blanda i 2 korn grovsalt i betforen (2dl torrt) utan att min kille ratade det. Började att ge honom tranbärsjuice för att få fart på urinen, provade samtidigt att tillätta 5 korn salt. Det åt han. Sedan kunde jag öka lite under tiden jag gav tanbärsjuicen tills jag kom upp i 1½ msk. Sedan gäller det att sänka tranbärsjuicen sakta sakta...

Jag gav som mest 3 msk tanbärsjuice KONCENTRAT. Tycker att det är enklare än utblandat, lättare samt att fodret inte blir så blött...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 004
Senast: Shilton
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp