Dricker dåligt.

Diabetikern

Trådstartare
Har 2 hästar varav båda dricker väldigt dåligt nu. Vi flyttade hem dem i lördags de går ute från ca 07:30 till ca 21:00 beroende på hur kjnotten är. De har tillgång till färskt vatten (från badkar) i hagen och hinkar inne. De dricker jättedåligt och så blött i gräste är det ju inte. Under natten kanske en halv hink som mest har gått åt och ute syns det knappt att de varit i vattnet.

De visar inga tecken på att vara uttorkade men man blir ju lite orolig. Saltstenen har de bägge varit på och slickat lite. Bägge hästarna rids dagligen.

Det är 2 stora hästar men dricker som små shettisar.

Tips på vad jag kan göra för att de ska få i sig mer vätska? Eller oroar jag mig i onödan då deras hage har väldigt mycket bete?

Sv: Dricker dåligt.

Har de något dike/vattendrag i hagen?Isåfall dricker de säkert där.

min pålle är inne på nätterna, han dricker ingenting inne.
mumsar hö utan att dricka något alls på hela natten.
jag är inte orolig, det finns mycket vatten i gräset på dagen och hästar dricker oftast inte så många ggr/dag

Ett tips att ge dem mer vetska är att stödfodra med betfor och blanda i mycket vatten! Hästarna brukar ofta dricka upp vattnet i då de blir smak från betforn i vattnet. Funkar för min häst som också dricker väldigt dåligt.

har du ett annat vatten än vad de är vana vid? kan isåfall vara det som är problemet och det kanske tar ett tag för hästarna att vänja sig vid smaken på det nya vattnet.

Hm.. hur gamla är de?

6 och 9 år gamla.

Ett tips att ge dem mer vetska är att stödfodra med betfor och blanda i mycket vatten! Hästarna brukar ofta dricka upp vattnet i då de blir smak från betforn i vattnet. Funkar för min häst som också dricker väldigt dåligt.

De får uppblött betfor (rejält med vatten) just för att de ska få i sig vätska.

min pålle är inne på nätterna, han dricker ingenting inne.
mumsar hö utan att dricka något alls på hela natten.
jag är inte orolig, det finns mycket vatten i gräset på dagen och hästar dricker oftast inte så många ggr/dag

På förra stället drack de iallafall ute. Så vi såg en skillnad. Därför man börjar bli lite orolig.

har du ett annat vatten än vad de är vana vid? kan isåfall vara det som är problemet och det kanske tar ett tag för hästarna att vänja sig vid smaken på det nya vattnet

Det ska inte vara någon direkt skillnad på vattnet då de inte har flyttat så långt. Det smakar samma vad vi människor kan urskilja iallafall. Men det kan ju vara så som du säger.
Tyckte faktiskt de hade druckit lite ur karet idag. Tömde ur allt och spolade i mer. Min häst var framme när karet var tomt och smakade lite på själva slangen men så fort vattnet kom så förlorade det intresset *s*
Konstiga hästar det där :D

jag lyssnade på radion för ett tag sedan om det där med att känna törst.
programmet handlade då om människor och hur viktigt det är att dricka.
läkaren var mer bekymmrad över att speciellt unga tjejer har fått för sig att man måste dricka jättemycket vatten, helst hela tiden.
det leder till ett beroende och kroppen normala funktoner sätts ur spel.
inte bra för kroppen och kan till ock med leda till sjukdomar.
han sa att konsten att känna törst är det mest avancerade systemet i människokroppen. man dricker alltså så mycket man behöver.
då menar man inte extremförhållanden såsom martaton och svenskar i tropikerna .
jag tror att det gäller alla levande varelser, finns det tillgång och man är törstig så dricker man.
lider man av uttorkning så är man sjuk och behöver läkarvård.

Vår ena häst drack med för lite för ettpar veckor sen. När man knep henne i skinnet så gick det sakta tillbaka, lite för sakta! Blandade betfor vatten i vattnet och blandade lite fodersalt i kvällsmaten. När hon hade den här perioden så gick hon inte på gräs ( kommer alldrig göra helt heller - Fånghäst!) så vi tog ett stort kar och la höet i och hällde i vatten sådet blev rejält blött och pudrade över en msk fodersalt. Det är presis som om de kommer till nån gräns om de inte har fått i sig tiillräckligt med salt att de inte känner av att de är törstiga. Det tog över en vecka att få henne " normal" igen. Idag slickar hon självmant på saltstenen och dricker bra.

Vår gamla pålle drack dåligt i perioder. Vi lade då i hela äpplen i vattnet. Funkade kanon, fick i sig lite vatten när han stod och kämpade med äpplena och dessutom kom han fram till att ju mer han drack desto lättare var det att få ta i sina äpplen :) Kul sysselsättning också ;)

Ge extra salt är alltid bra om hästar dricker för lite. :)

Hej
Mitt fullblodssto med föl vid sidan vill helst ha färskt vatten. Så matte får byta vatten två gånger om dagen

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 969
Senast: warg
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 955
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka