dricker dåligt

S

So-fiie

Hej hej,
min medryttarhäst dricker dåligt, både inne och i hagen.
Har ni ngt tips på hur man får dom att dricka, kan man tillsätta ngt i vattnet? :confused:

jättetacksam för svar :)

Sv: dricker dåligt

När min häst fick kolik (förstoppning) var melassvatten det enda som hon drack. Eller betforvatten som veterinären sa. 1 dl melass i en hink med 15 liter vatten. Jättegott tycker hon.

Tack så mycket! :) ska pröva det imorn om han inte druckit bättre under natten!

Min gamla ponny drack med dåligt. Vi fick tips av en veterinär att hälla i lite äppeljuice i vattnet. :) jag tror vi hade ungefär 1 dl i 10 liter vatten. det fungerade.. annars fungerar nog melass eller betfor. :)

Jag ger betforvatten på morgonen- varmt o utspätt i en stor hink.
Själva betforen får de på em.

folk slarvar ofta med att göra rent vattenkopparna- ännu viktigare med flottörkopparna.
Man måste skruva bort skyddet o göra rent vid flottören.

Senast ändrad:

Jag ger betforvatten på morgonen- varmt o utspätt i en stor hink.

folk slarvar ofta med att göra rent vattenkopparna- ännu viktigare med flottörkopparna.
Man måste skruva bort skyddet o göra rent vid flottören.

Å då kan man hitta ett getingbo där:devil: .
Gissa varför dom inte drack där.

dricker den ur vattenkopp eller hink? om den dricker ur vatten kopp kan du ju hänga upp en hink inne hos de också

Är det kraftigt gräs i hagen? Då får hästen i sig tillräckligt via betet och dricker därför inte, mina ha knappt rört vatten varken ute eller inne sista veckan.

Får hon i sig tillräckligt med salt? Slickar hon på saltstenen? Om inte kan man tillsätta en matsked salt i fodret

Han har hink , så vi har bra koll på vattnet :)

har lagt i ca. 1½ dl betfor i 20 liter vatten nu, får se om han dricker under natten, annars får vi väll pröva med äppeljuice eller houng!

Det är inte så överdrivet mycket gräd i hagen just nu, det var mer förut, och då drack han bra.

Han har saltsten som han slickar på regelbundet :)

Liknande trådar

Hästvård Bra tips och idéer vad vi kan blanda i vattnet? Kört med juice tidigare men det vill han inte ha nu. Han dricker någorlunda ute vad jag...
2
Svar
20
· Visningar
875
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka