Dricker dåligt

dengra

Trådstartare
Min häst dricker väldigt dåligt, pendlar mellan 3-8 liter om dagen.

Jag funderar på vad jag skulle kunna göra åt detta, då jag tycker det är lite väl lite.
Kan det vara skadligt?

Han får 5.5 kg hösilage, med en ts på 65%, så tycker inte att han skulle bli otörstig av det.
Har gett han 1 msk salt för att se om han skulle dricka mer, men utan resultat.

Har ni några tips? Vill helst inte ge han massa betfor, hoppas på att det finns något annat man kan göra?


Han har tillgång till vatten i hagen, fyller på med varmt vatten vid frukost, lunch. Inne har han för tillfället en vattenhink, men även en vattenkopp med bra flöde (16 l/m). Bytte till hink då jag upplevde att han inte drack så bra, vilket stämde.
 
Sv: Dricker dåligt

Tänkte direkt betfor i med att jag vet att en del blandar i lite betfor i vattenhinken på tävlingar för att få hästen dricka bra innan/mellan/efter en tävling/uppvisning.

En tränare tipsade mig om äppeljuice som man kan blanda upp med vattnet, men även här kommer socker med i bilden.

Du kan inte blanda kraftforet i vatten?
Pelletrerat foder kan man ju blöta upp för att på så sätt få i hästen mer.
Är inte hästen "grätten" om maten blir soppa så tillsätt gärna överdrivet mycket vatten.

Har ni snö?
Kanske hästen äter snö om dagarna, vilket resulterar till att han får i sig vatten och då dricker mindre vad du märker av?
 
Sv: Dricker dåligt

Hur stor är hästen/ponnyn?
Tänkte eftersom den bara får 5,5 kg hösilage med ts 65% så borde det ju vara en ponny, och om den då dricker 10 liter vatten borde det väl inte vara någon fara :) , om det är en liten ponny alltså.

Annars hoppas jag att det råkat bli ett faktafel någonstans.
 
Sv: Dricker dåligt

Nej, vattenkoppen är inte urkopplad. Dock märks det rätt tydligt att han inte dricker ur den, den är väldigt djup och bra i övrigt så jag brukar trixa lite med vattennivåer och sådant själv för att hålla koll på det. Det syns i alla fall, flera som konstaterat det. Men, man kan i för sig silvertejpa över den någon natt bara för att vara på säkra sidan. :)

Wippos: Det ska jag testa! Kanske man kan lura dom med lite äppeljuice bara, känns som man i alla fall kan ge sockret i en mindre mängd än i betfor.
Lämpligt nog får han inget krafftfoder, det han får är pelleterade mineraler. Ska nog testa lite hur mycket soppa jag kan göra av det utan att han börjar lämna.

Vi har snö, så det kan vara mycket möjligt. Jag har endast haft hand om hästen nu i någon månad, så jag vet inte riktigt hur mycket som är normalt för han än. Dock är hagen rätt tråkig och väl nedtrampad, så det känns inte lika lockande att äta snö som om det vore fluffig puder snö, men det kan man aldrig veta i för sig.

DarkInNight: Det är en islandshäst av modell större, över ponnyhöjden i alla fall. Glömde tillägga att jag brukar ge minst lika mycket halm som hö per fodring.

Hade han legat på kring 8 varje dag hade jag inte varit lika orolig, men de dagar han ligger på kring 3 liter gör mig nervös.

Inom en snar framtid kommer halmen att ta slut, och jag överväger då att gå över till hö bara för att kunna ge han mer att tugga på. Men är lite orolig över hur det kommer påverka drickandet, får då är det inte mycket vatten genom fodret längre.
 
Sv: Dricker dåligt

Om inte hästen är uttorkad tror jag inte du behöver oroa dig.
När min drack dåligt köpte jag dock såna små koncentratpaket och blandade ut i vattnet, det gick ner väldigt fort.
Behövs inte mycket alls utan bara ytterst lite.
 
Sv: Dricker dåligt

DarkInNight: Det är en islandshäst av modell större, över ponnyhöjden i alla fall. Glömde tillägga att jag brukar ge minst lika mycket halm som hö per fodring.
Aha, ja då håller jag med om att han dricker lite.

Tycker du han dricker mer när du kommer med det varma vattnet?

Har ni egen brunn? - en tanke om att vissa hästar inte gillar allt vatten (eftersom han var relativt ny).
 
Sv: Dricker dåligt

Jag har oxå en islandskille som dricker dåligt på vintern. Och jag ger honom ljummet betforvatten ca 10 lit. lägger betfor i blöt som jag sedan silar ifrån. Han får även 20 lit. vatten smaksatt med äppeljuice även det ljummet. Måste få honom att dricka annars får han kolik.
 
Sv: Dricker dåligt

Min häst dricker väldigt dåligt, pendlar mellan 3-8 liter om dagen.




Han har tillgång till vatten i hagen, fyller på med varmt vatten vid frukost, lunch. Inne har han för tillfället en vattenhink, men även en vattenkopp med bra flöde (16 l/m). Bytte till hink då jag upplevde att han inte drack så bra, vilket stämde.

Går hästen ensam eftersom du vet precis vad han dricker ?
Och fyller du på med varmt vatten som du skriver låter det ju som den får i sig mer är 3 liter iallafall per dygn ?

Mår hästen bra och är pigg och glad så gör du det väll mer skada genom att hålla på och stoppa i den massor av salt för att den ska dricka och rubba saltbalansen i kroppen .

Hur mycket dricker du själv per dygn ?
 
Sv: Dricker dåligt

Ne, han dricker aldrig det varma vattnet, utan det han dricker gör han inne. Men vill ändå erbjuda han vatten ute.

Vi har faktiskt egen brunn, det har jag inte ens tänkt på att det kan påverka. Får hoppas att det är anledningen och att han inte riktigt hunnit vänja sig vid smaken bara, jag har själv väldigt svårt för den.

Bugaboo: Ja, det är just den där koliken som oroar mig mest! Men det var smart att sila bort betforen, hur mycket betfor her du i 10 liter vatten ungefär?


Miaa: Han har gått ensam ett litet tag, då kund ejag kolla exakt. Nu går han ihop med två andra hästar.

Jag fyller på med varmt vatten ute i två hinkar, med litermarkeringar. Dock dricker han ingenting och framm till lunch så hinner vattnet frysa, så då tömmer jag bort isen och fyller på igen. Sen hinner det frysa och han har då inte druckit någonting ute.

Det kan jag hålla med om, saken är den att jag inte vet exakt hur pigg och glad han brukar vara. Han är med nu, men även väldigt lugn.

Vet inte riktigt vad du menar, men själv dricker jag i alla fall 2-3 liter? Fast förstår inte hur det ska ha något med saken att göra, det jag har fått lära mig är att hästar dricker mellan 10-20 liter, ibland mycket mer.
 
Sv: Dricker dåligt

Min islänning dricker också dåligt. Fyller på en hink i hagen vid fodring och han kanske dricker hälften av det och dricker högst en halv hink under natten i boxen. Han har tillgång till en bäck i hagen men nu är den frusen annars ratar han det rena vattnet han får av mig och sörplar helst ur den mindre fräscha bäcken. Jag har sett att han äter en hel del snö nu så han får väl isig det han tycker är lagom. Däremot så har vi en stor häst som haft kolik nu två gånger under en treveckorsperiod. Hon har tillgång till vatten hela dagen och hela natten men dricker heller inte så mycket. Har fått tipset att salta maten lite.
 
Sv: Dricker dåligt

Vi "fyller upp" våra hästar inne på natten. Eftersom ingen vill konka med vattenhinkar i djupsnö till hagen när det ändå fryser på någon timme :o Men jag brukar lägga två hinkar fulla i boxen, ibland har hon bara druckit en halv, och vissa dagar dricker hon mer. Tror dom äter rätt mycket snö på vintern. För det är stor skillnad på hur min dricker sommar till vinter. Jag är inte så orolig då min bara fått i sig en halv hink, eftersom hon inte verkar lida och på sommaren dricker hon betydligt mer.

Oftast dricker dom ju mer om dom har hö och vatten just bredvid varann, vad jag uppfattat i alla fall. För min brukar inte äta hö och sen nurra runt och dricka från koppen. Men lägger jag en hink bredvid höet så dricker hon mellan tuggorna då och då. :)
 
Sv: Dricker dåligt

Jag tar knappt fyra dl torr betfor till ca 10 lit. vatten. Vi har vatten i hagen men knappast någon snö. Och snö kan aldrig ersätta vatten!
 
Sv: Dricker dåligt

Jag tar knappt fyra dl torr betfor till ca 10 lit. vatten. Vi har vatten i hagen men knappast någon snö. Och snö kan aldrig ersätta vatten!

Nej verkligen inte, dom måste ju få i sig mängder med snö i sådana fall, och tror inte någon häst står och vräker i sig snö. Sen tar det väl mer energi av dem också då de äter snö? Något jag hört bara.

Men för oss känns det hopplöst att bära ut vatten till 3 hästar när det fryser på en timme bara. Så dom fyller upp på nätterna. :)
 
Sv: Dricker dåligt

5-8 liter vatten om dagen låter väldigt lite!

Underhållsbehovet för en häst är 5 liter vatten per 100 kg kroppsvikt. Arbetar hästen på något sätt måste den förstås ha mer än underhållsbehovet.
Nu antar jag i och för sig att det är en liten ponny, shettis eller motsvarande eftersom den äter så lite grovfoder också. (5,5 kg av silaget ger hästen 3,5 kg TS) Jag misstänker dock att även en shettis väger mer än 100 kg?

Snö ger inte mycket vätska det heller, 10 liter snö ger en liter vatten.

Tillägg: Såg först nu att det är en större islänning, i såna fall dricker den på tok för lite!! Testa med sockerfri äppeljuice i vattnet, eller äppelcidervinäger. Äppelcidervinäger finns att köpa på stora dunkar på bl.a. Granngården och brukar uppskattas av hästar. Dessutom är det himla bra för kroppen rent generellt. Billigare än äppeljuice också :) Betforvatten funkar bra på en del (mina ratar det) men du får ju i hästen det socker etc. man silar bort till t.ex. IR-hästar och såna som har fånghistorik mm.
 
Senast ändrad:
Sv: Dricker dåligt

Nej verkligen inte, dom måste ju få i sig mängder med snö i sådana fall, och tror inte någon häst står och vräker i sig snö. Sen tar det väl mer energi av dem också då de äter snö? Något jag hört bara.

Men för oss känns det hopplöst att bära ut vatten till 3 hästar när det fryser på en timme bara. Så dom fyller upp på nätterna. :)

Jag har mina tre hästar på lösdrift och vi kånkar med andra ord vatten :) Visst fryser det, men på någon timme hinner det bara bli en tunn hinna som de lätt slår hål på. Varmvatten i två gånger per dygn + tennisbollar och en skvätt olja i vattnet så håller det sig bra väldigt länge i våra temperaturer! (ds runt -15)

Det har hänt två gånger hittills i vinter att det har varit så fruset på morgonen att det har varit helt fruset så att de inte kunnat dricka. Mina dricker ca 30 - 40 liter per dygn och häst. (quarter på 400 kg samt paintar på ca 500 kg)
 
Sv: Dricker dåligt

Tycker också att han dricker alldeles förlite, min islänning dricker 20-30 liter/dygn.
Iof äter han bara torrhö och motioneras lite just nu.

Men jag har haft honom i en hage ett par veckor där jag inte kunnat dra ut el och då har han fått vatten i vanlig hink och då drack han påtok förlite!

Nu går han i den hage han ska och jag har Thermobar där och då dricker han som han ska.

Min häst vill inte alls dricka iskallt vatten, och det är ju inte alltid de är törstiga precis när man kan erbjuda ljummet vatten.

Så någon typ av uppvärmd vattenbalja tror jag skulle vara bra för även din häst.

Jag vill ju själv inte dricka iskallt vatten, det ilar ju genom hela kroppen :o
Annars brukar äppel jouice också fungera bra om det är smaken på vattnet som är problemet...
 
Sv: Dricker dåligt

Vi har lagt ut tunnor, avskurna. Dessa är igenomfrusna, ingen hinna att slå hål på. Så vi låter helt enkelt hästarna fylla på inhomhus på nätterna nu under kallaste perioden. Funkar bra. :) Bäst är ju självklart om dom ha tillgång till vatten hela tiden! Vilket dom har under sommar höst och vår. Det är nu ingen av oss konkar ut med vatten då det känns hopplöst. Och dom är inte lidande av detta. Utan dricker under natten och efter/före träning .:)

Är det bara att slänga i tennisbollen i tunnan med vatten? I sådana fall ska jag prova detta. :) Men vi har ingen möjlighet att åka två gånger om dagen och fylla med varmt vatten. Men som sagt, det fungerar bara så som vi gör under den kallaste perioden. Dom fyller upp inne utan problem. Ibland mer, ibland mindre.

Min polla dricker alltid en hel hink även efter träning. Och lite före. Har som vana att alltid erbjuda en hink före och efter, och hästen har fått för vana att dricka före och efter :) Står hon i stallgången med inget bättre för sig och endast en hink med vatten framför nosen när man pysslar brukar hon stå och dricka, söla och skvätta. Kan ju va ett tips att få i några liter till i din häst som dricker lite. :)
 
Sv: Dricker dåligt

ang bollarna så har jag några bollar i varje kar bara, de kan behöva bytas ut när de fryser och blir tunga dock så det är bra att ha reserver. Det funkar som så att de flyter på ytan och bryter ytspänningen samt håller vattnet i rörelse - det fryser inte lika lätt. För att det ska funka bra krävs ju dock att hästarna är där regelbundet och rör om ytan (dricker) så att bollarna inte bara ligger stilla.
 
Sv: Dricker dåligt

ang bollarna så har jag några bollar i varje kar bara, de kan behöva bytas ut när de fryser och blir tunga dock så det är bra att ha reserver. Det funkar som så att de flyter på ytan och bryter ytspänningen samt håller vattnet i rörelse - det fryser inte lika lätt. För att det ska funka bra krävs ju dock att hästarna är där regelbundet och rör om ytan (dricker) så att bollarna inte bara ligger stilla.

Tre hästar på en tunna borde ju gå dit lagomt ofta? :) Dom står ute från 06.00 till c. 19.00/20.00. Unghästen kommer säkerligen tycka detta är kul.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag tips på hur jag ska få mitt russ att dricka bättre.. Hur mycket han dricker i hagen vet jag inte då han har två...
Svar
10
· Visningar
1 095
Senast: Blomma
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: svea
·
Foder & Strö Fyllde vattentunnan i hagen igår kväll och har just varit ut och lunchat hästarna och det fanns inte en droppe vatten kvar. Men måste...
2
Svar
23
· Visningar
4 498
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 610
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp