Dricka vatten?

Tussemaja

Trådstartare
Min häst har problem med förstoppningskolik. Vi har nu - förhoppningvis - fått löst nuvarande stopp - och hon har börjat må bättre. Vi tror att stoppen beror på att hon helt enkelt dricker för litet. Hon har fått massa vätska både intravenöst och sondat i flera dagar, sista i måndags kväll, och bajsen har varit normal (fast mindre mängd förståss, eftersom hon bara fått lite mat.) Men i morse var träckbollarna åter hårda och torra. Jag försöker med alla medel få i henne västska; morötter, blött hö, massa vatten i lucern/betforsblandningen, provat betfor i vattnet, rivna moröttter i vattnet, olika juicer i vattnet (typ äppeljuice) lite extra salt i maten etc etc. Nu finns det ju fortfarande lite gräs så hon får i sig lite vätska den vägen också, men allt detta ger ju bara en marginell skillnad. Finns det ytterligare tips på hur man kan få sin häst att dricka - trots att hon uppenbarligen inte är törstig ?

Sv: Dricka vatten?

En bekant till mig ger extra salt i maten för att pålle ska dricka ordentligt. Minns dock inte vilken mängd det handlar om. Det måste ju ändå vara så pass mycket att det verkligen gör hästen törsig. Hör med vet. de borde kunna komma med tips.

Min häst drack betydligt mindre att tag. Vi försökte med alla medel att få honom att dricka mer men det blev en knappt märkbar skillnad. Det visade sig senare att han hade magsår och därför inte ville dricka. Mitt tips är att kolla upp din häst ordentligt, det är ofta något fel när dom inte vill dricka så mycket som dom behöver. Hoppas att det löser sig.

Lycka till!

Mvh Johanna

Min häst drack betydligt mindre att tag. Vi försökte med alla medel att få honom att dricka mer men det blev en knappt märkbar skillnad. Det visade sig senare att han hade magsår och därför inte ville dricka. Mitt tips är att kolla upp din häst ordentligt, det är ofta något fel när dom inte vill dricka så mycket som dom behöver. Hoppas att det löser sig.

Lycka till!

Mvh Johanna

Ja, jag har åxå varit inne på magsår. Hon har haft det förut och blev behandlad med gott resultat. Har pratat med min veterinär om att sätta in medicin utan gastroskopi. Jag vill inte utsätta henne för ny undersökning nu så snart efter förstoppningen. Viktigt att magen får komma igång å ska man kolla magsår så måste dom ju svälta nåt dygn.

Hon får lite extra salt i maten, men kan vara farligt det åxå, för om hon ändå inte dricker mer så kan ju saltet bidra till uttorkning. Nix, ingen av de veterinärerna jag haft kontakt med har något nytt tips... Man skulle önska att det fanns nåt fodermedel som dom älskade och som gjorde dom törstiga ;-)

I med lite äppelsaft i vattenhinken i stallet så vattnet får en svag äppelsmak (behöver inte förvandla det till saft). Väääldigt blöt betfor är ett annat knep man kan ta till, om man nu kan ge det utan att foderstaten rubbas.

I med lite äppelsaft i vattenhinken i stallet så vattnet får en svag äppelsmak (behöver inte förvandla det till saft). Väääldigt blöt betfor är ett annat knep man kan ta till, om man nu kan ge det utan att foderstaten rubbas.

Provat båda. Vattning betfor kan hon iof sörpla i sig lite av, men utan entusiasm och det förslår för lite. Äpplesmakande vattnen ratar hon. Har nog provat de flesta vanliga knep och inget funkar tyvärr på henne.
Glad så länge det finns lite bete och att det dessutom regnat en del, för då är det åtminstone en hel del vätska i det lilla gräs som finns kvar.

Ett tips är att om hästen står på halm så välj ett annat underlag. Halm är relativt svårsmält och om hästen dricker dåligt så kan detta orsaka förstoppning. Skall man ha hästar på halm skall det helst vara havrehalm eftersom det är minst svårsmält. Men med en häst som dricker dåligt borde det vara bättre med t e x spån.
Och så kan du lägga hö eller hösilage i en stor vattentunna så att det suger åt sig ordentligt. Då får du i hästen en massa vatten den vägen.

Senast ändrad:

man kan ju lägga ett äpple i vattenhinken, vissa hästar tycker det är kul att leka med/försöka fånga och då får dom i sig vatten, förhoppningsvis "kommer dom på sig" och dricker samtidigt då också.
Annars kan man ju testa med olika vattenhinkar, placera på nåt annat ställe än tidigare eller kanske ställa på golvet istället för att hänga eller tvärtom. En av mina är iallafall väldigt töntig när det gäller sånt, måste vara "rätt" spann och serverat på "rätt" vis om hon skall dricka ordentligt :devil:

Vad äter hon? Hur mycket? Hur mycket dricker hon per dygn?

Magsårsmedicin kan ges utan att gastroskopi är gjord, dock är det ju rätt dyrt.

Jag ger varmvatten med linfrökaka i vintertid.
Just det varma vattnet dricker de fast de inte är törstiga. De kivas om att få dricka. Linfrökakan är nog ändå det som gör tricket- slemmet på botten är ..mums.
Då vet jag att de har druckit.
Vattenbaljan ute är mer poppis än vatten koppen. gör oxå rent hela flottörkopparna regelbundet-skruvar bort locket.

Salt skulle jag inte lägga i om den har små sår i magsäcken.

vilka problem du har med den där:crazy:

Senast ändrad:

Ja, det är jättedyrt men det må det vara värt. En månadskur hjälpte bra förra gången.

Sedan förra torsdagen dricker hon ju nästan inte alls, men då har hon under sjukveckan fått massa vätska sondat + intravensöst. Nu tror vi ju att stoppet är löst men hon får fortfarande bara lite blötlagt hö och rivna morötter. Försökte blanda betfor i morötterna men det gillades inte. Hon går nu i en gräshage som putsades i början av augusti, så där finns fortfarande gott om fräscht vått gräs. Hon är en häst som egentligen inte "tål" hö verkar det som. Fick samma problem (med magsår) i fjol när gräset tog slut och hon började äta hö igen. Och då som nu var det ju en smygande övergång, gräs på dagarna, lite hö på morronen innan utsläpp och mera på kvällen vid insläpp.
Börjar hon inte dricka under det här dygnet så måste jag nog be om infusioner igen. Synd om henne, hon har fått många stick den här förfärliga veckan.

Linfrökaka funkade!!!!:) Hon får alltid lite linfrökaka i lucernet (som alltid löses upp i vatten förståss) så jag har inte uppmärksammat att hon var så förtjust i det. Nu sörplade och/drack minst 5 liter rakt av. Tusen tack för tips!:)

Du hade skrivit vatten i lucern/betforsblandningen. Men vad för lucern ger du? Av någon anledning så mina dricker gärna lucernsoppa om det är av OMELASSERAD lucern - men ogärna melassad lucern. (Flera av mina har vägrat äta melassad lucern alls, men ätit omelasserad).

I övrigt så kan jag som flera andra skriva under på att magsårsmedicin kan göra underverk. Hon kanske behöver stå på underhållsdos/lågdos under en lång period?

Annars så om du kan ge (och hon tycker om) blött silage? Prova häng in flera vattenhinkar. Av någon för mig obegriplig anledning dricker min ena bättre med två hinkar även om han favoriserar den ena hinken (de hänger i bredd, han favoriserar den längst th även om jag byter plats på hinkarna..). Men med två hinkar dricker han 1½ hink inne, med en hink dricker han 3/4 hink. Om jag fyller favorithinken till hälften och den andra full dricker han 3/4 hink dock. Så det är NÅT med att ha två att välja på och placeringen, jag begriper inte vad, men är ju enkelt att uppfylla åt honom. Men var helt otippat att han skulle ändra drickmönster så markant.

Tackar alla för engagemang och tips! Har testat att ha två vattenhinkar på två olika ställen i boxen men hon har bara druckit ur den ena. Nu ska jag testa att hänga brevid varandra!
Jag blev lite mera hoppfull när hon ändå började dricka lite. Man går ju med en stor gråsten i magen och är ständigt orolig och faktiskt helt förtvivlad. Otillräckligt med vätska är katastrof för en förstoppningshäst.
På måndag - förhoppningvis - får jag magsårsmedicinen.

Äter hon inte betfor?

Linfrökaka är toppen för tröga magar, helst ska det ges flera gånger om dagen och helst inte ensamt. Min får rejält uppblött linfrökaka+betfor tre gånger om dagen för att hålla magen i trim.

Sedan är det ju viktigt att inte ge för lite grovfoder heller, det är en balansgång det där med förstoppningshästar. För lite och för "lätt" (korta, tunna strån) grovfoder gör att tarmarna inte arbetar optimalt.

Bra:laugh:
Jag vill bara tillägga att ju varmare vatten desto godare.
Är det lite för varmt ser de besvärade o otåliga ut o väntar en kort stund

Testa att servera ljummet vatten.
En del hästar kan vara känsliga mot kallt vatten.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
601
Senast: Kristall10
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 956
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej. Har en hund med möjlig tonsillinflammation, han dricker enorma mängder vatten, antagligen för att det lenar i svalget. Har fått...
Svar
10
· Visningar
2 469
Senast: Steffe
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 879
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka