Dricka vatten?

Sv: Dricka vatten?

Hur är vattenkvaliten?

Stod tidigare i ett stall där vi hade 2hästar som ofta hade kolik, vattnet var väldigt järnrikt men i övrigt ok vid annalys.

Ett par år senare gjordes nytt vattenprov med svaret otjänligt som driksvatten. Tydligen har hästarna redan vid första annalysen kännt att period vis var vattnet inte drikbart och då låt de bli att dricka.

Efter det att kommunalt vatten drogs in har ingen av hästarna haft kolik!

Nej, det här går inte längre! För att göra en lång uppdatering kort, så har vi nu provat allt, jag säger allt, som både jag och andra kunnat komma på, för att få henne att dricka. Rådfrågat tre veterinärer, en varit här och konstaterat att hon verkar frisk, äter med ok aptit osv osv. Och inte uttorkad (detta var för två dagar sen) Men jag märker allt mer att hon vill dricka men på nåt konstigt vis inte kan/orkar svälja normalt. Men hon kan ju äta, säger vet, då kan det inte vara smärtrelaterat, tex ont i halsen... Fast om jag tänker på mig själv, så är det annorlunda att svälja en klunk vatten kontra fast föda. Hon har ju genomgått gastroskopi samt slangad med vatten och olja ner i magen tre gånger de sista två veckorna. Nu till min fundering: Kan det tänkas/kan det förekomma att slangarna på något sätt skadat hennes matstrupe?

Det är väl inte konstigt egentligen,

I detta läget skulle jag ta bort halmen, blöta även höt o helst ge den bete.

Inte en förstoppning till nu:crazy:

Hur mycket vatten dricker hon på ett dygn?
Har du provat att ställa in en större balja i boxen?

Ljummet vatten som flera skriver har gjort att min häst dricker bättre.

Låter rikigt jobbigt, hoppas det löser sig för er!

Hon har ingen halm, jag blötlägger höet så det rinner av det, jag står å handmatar henne med linförkubs/lucernsoppa (hon sörplar i sig det fasta från min hand men det mesta vattnet rinner förståss bort) Hon går på bete em när frosten har tinat bort - men hur länge till gör den det....
Och om hon nu har svårt för att svälja pga påverkan efter slangar/instrument, varför kan hon då äta?
Jag känner mig ganska desperat. De veterinärer jag talat med (och som även sett henne) verkar ta det ganska lungt och menar att om hon äter kommer hon också att börja dricka när hon verkligen behöver. Men jag som ser hur hon beter sig har en annan uppfattning. Nåt är fel. Märker att hon också kissar oftare (normala mängder, normal färg och lukt)

Om det är lättare för henne att äta än att dricka, har du någon möjlighet att få tag på blött silage?

Annars gå på magkänslan och kör in hästen till klinik så de kan gå ner och kolla halsen noggrannt efter sår, innan det blir värre. Man ska lita på magkänslan även om den säger emot veterinärerna. Det är DU som känner din häst bäst!

Vågar inte ge hösilage öht. Kolikrisk. Gjort några försök med lååång invänjning och antingen blir det krampkolik eller åxå extremt lös i magen...
Pratade med min "bästa" vet nu. Hon grälade på mig å sa bestämt ifrån att om hästen kan äta kan hon åxå dricka. Och om hon äter är hon inte allvarligt sjuk. Och om hon kissar normalt och till och med mer, så MÅSTE hon ändå på nåt vis få i sig vatten. Och att jag får sluta att desperat försöka få henne att dricka, "handmata" med fodervälling och allt annat jag håller på med. "Låt henne klara sig själv, blunda å gå därifrån..." Ja, det KAN ligga nåt i det. Jag ska börja rida henne som vanligt och låta henne leva helt normalt utan att focusera på henne och vatten hela tiden. Jag ska verkligen försöka släppa oron några dagar och se vad som händer. Och nej, hon är inte uttorkad...
Tack för ert engagemang så länge. Ska återkomma med rapport:)

Men hru mycket vatten dricker hon på ett dygn?
Är det 1 liter eller 10 liter, om du säger att hon inte dricker tillräckligt så måste du ju veta på ett ugefär hur mycket hon får i sig.

Jag skulle nog som du skrev sist och som din vet sa avvakta lite, så länge hästen ej är uttorkad. Ha koll på hur mycket hon dricker själv, fyll på spannarna till max och kolla sedan av hur mycket hon druckit. Om hon då bara dricker pyttelite då måste man ju kolla upp det, ex på klinik.

...Men hon dricker alltså inte - alls!!!! Hon sörpeläter matvällingen, äter det våta höet, betar gräs så fort frosten tinat av. Om nu hästar kunde få kväljningar och känna sig spyfärdiga, är det sån hon ser ut när jag erbjuder henne nåt drickbart. Hinkarna i stallet - tre olika nu med vatten från olika ställen, eller baljan ute bryr hon sig inte alls om....

Om hästen inte är uttorkad och kissar normalt så måste den ju få i sig vätska och verkar ju må rätt bra eftersom den äter?

Blöta höet skadar ju kanske inte, men jag hade skött hästen som en frisk häst nu. Alltså inte trugat med vatten odiverse röror som du handmatar med.

Blir hästen uttorkad då så åk in på klinik. Men det händer väldigt sällan att djur törstar (eller svälter) sig själva till döds, då brukar andra symptom finnas (tex kolik).

KL
Våran tävlingsponny vägrade att dricka borta på tävling, fast jag hade vatten med hemifrån, ibland med betfor i, ibland la jag i morötter på tävlingsplatsen. Men när jag nu gör iordning vattnet kvällen innan ( häller upp på dunk och skivar ner morötter i) så dricker hon - det är väl mycket smak på vattnet! Hon dricker förövrigt inte mycket vatten hemma heller...

Nä, fler och fler av de jag talar med säger att deras hästar dricker alltför dåligt. En häst ska ju helst dricka mellan 30-60 liter om dan (beroende på väder, arbete storlek etc.) Måste finnas många hästar så är halvt om halvt uttorkade! Tycker det är konstigt! Jag vet inte hur mycket vatten som går åt bara till själva ämnesomsättningen, alltså hästkroppens inre arbete. Nån som vet?

Det jag märkte på min gamla "kolik" häst var att ju mer vatten jag försökte tvinga i desto mindre drack hon. När jag slutade med blött kraftfoder blev törstbehovet större. (mängden vatten hon fick i sig blev mer fast jag tog bort sörjan till mat eftersom hon drack mer i stället)
Precis som när hon fick blöt mat så blev hon inte törstig och lät därför bli att dricka.

När jag skulle få min häst att dricka en gång (han är jätte envis och misstänksam när jag försöker få honom att göra något, och han verkar också hata äppelsaft...:) ) så skar jag äppelskivor och satte dem och flyta på vattenytan i ett stort ämbar. Han älskar äppel, så han började försöka få tag i dem. När han lekte och glufsade i vattnet efter äppelbitarna fick han samtidigt i sig vatten. Till sist tyckte han att bästa lösningen var helt enkelt att dricka upp vattnet för att komma åt äpplena, så då drack han. :) dock tröttnade han på ''leken'' efter ett par dagar...:grin: det jag också har märkt är att om man har automatiska vattenkoppar, dricker hästar mycket mindre än om de har hinkar/såar. De orkar helt enkelt inte vänta på att vattnet ska komma från vattenkoppen, utan dricker hellre så att det hela tiden finns vatten, utan att de måste vänta på det. Hoppas det blir bra med din häst, lycka till!

Svar till alla! Tack för råd, tips och engagemang! Hon har nu börjat dricka lite grann igen. Visserligen bara när det är 1 dl linfrökaka i botten av hinken, men i alla fall ;-) Hon har börjat ridas normalt, hon verkar frisk! Och hon är mycket gladare! Utan att det är kliniskt säkertsällt känner åtminstone jag mig säker på att hon haft magsår en tid och att det nu håller på att bli bättre av medicinen. Jag kommer ihåg hur deppad hon var förra gången och hur hon blev gladare och piggare bara nån vecka efter insatt behandling.

Så skönt att hon är piggare och gladare. Då finns det ganska stor chans/risk att det var magsåret som krånglade.

Funderade lite mer, blir det någon skillnad om du ger ljummet eller kallt vatten till henne`?

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
601
Senast: Kristall10
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 956
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej. Har en hund med möjlig tonsillinflammation, han dricker enorma mängder vatten, antagligen för att det lenar i svalget. Har fått...
Svar
10
· Visningar
2 469
Senast: Steffe
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 879
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka