Dricka sprit när man ammar???

M

Mumsmums

Måste bara fråga er som vet, om man dricker vin och sprit på kvällen/natten. Hur lång tid tar det innan man kan amma ingen? Någon som vet hur många cl per timme det tar innan man är "ren".

Detta gäller inte mig.

Sv: Dricka sprit när man ammar???

Man kan amma på en gång, men man ska ju inte dricka sig berusad när man har ansvar för barn..

Mjölken får samma promille som blodet så det är i princip inget.

Jag hade inte ammat på en och samma gång, men morgonen efter bör ju vara okej.

Men det betyder ju inte att man ska supa sig redlös ändå.

Den personen det gäller, ska hon ha barnvakt?

Ja hon hade barnvakt, var förra helgen när dottern va 2 veckor.

Själv förstår jag inte hur man kan ut och festa och supa när man precis fått barn men men. Men vet att hon sa då att hon kunde amma ingen runt lunch dagen efter. Tyckte det lät väldigt snabbt eftersom hon drack väldigt mycket men tydligen stämde det att man kan amma dagen efter.

jag drack när jag ammade första gången när bebis var någon-några månader, och då handlade det om tex ett halvt glas vin..

Att gå iväg och supa och ha barnvakt till en tvåveckorsbebis känns helt främmande för mig

JA jag tycker också det är helt fel, men som sakt så var det ju inte det jag frågade om. Alla gör sina egna beslut och hon valde att gå på krogrunda med tjejorna medan pappan tog hand om lillan.

TAck för svaret

Skulle barnet fara illa av att vara ensam en kväll/natt med sin pappa?

Uppfattningen om vad som är "väldigt mycket" i alkoholväg varierar enormt. I det här fallet har vi ju ingen aning.

Jag tycker att man ska strunta i att moralisera när man inte vet något om omständigheterna och sköta sitt eget liv istället.

Ja hon hade barnvakt, var förra helgen när dottern va 2 veckor.

Själv förstår jag inte hur man kan ut och festa och supa när man precis fått barn men men. Men vet att hon sa då att hon kunde amma ingen runt lunch dagen efter. Tyckte det lät väldigt snabbt eftersom hon drack väldigt mycket men tydligen stämde det att man kan amma dagen efter.

JA jag tycker också det är helt fel, men som sakt så var det ju inte det jag frågade om. Alla gör sina egna beslut och hon valde att gå på krogrunda med tjejorna medan pappan tog hand om lillan.

TAck för svaret

Är inte pappan förälder till sitt barn? :crazy:
Eller hur kom barnvakten in i bilden? Varför behövdes barnvakt när pappan kunde ta hand om barnet?

Nä det var jag som skrev fel. Mena att hon hade någon som tog hand om barnet, i detta fallet pappan.

Oki. Tycker för övrigt inte att det är speciellt farligt att gå ut när barnet är två veckor så länge barnet har en person som den är van vid som tar hand om det, i detta fallet pappan. Jag menar - efter tio dagar ska den förälder som inte tar första delen av föräldraledigheten gå iväg till arbetet - varför skulle inte en förälder kunna vara iväg en kväll? (Så länge det är en kväll det handlar om, händer det jämt kan man ju börja ana att allt kanske inte står rätt till)

Tycker det överlag är mycket regler kring både mammor och gravida som man "ska" leva upp till. Se bara den här tråden på Hästmänniska, där TS tycker att det är egoistiskt av gravida att rida under graviditeten, för då kan man ju skada barnet om man ramlar av. Och det är alltid mammor som har ansvar för barnen (exemplen i jämställdhetstrådarna där dagis och skola gång på gång ringer mamman när det är något fast de flertalet gånger sagt att de vill att de ringer pappan).

Förlåt för att jag går så OT, har svårt att hålla mig på mattan när jag eldar upp mig. :p

Jag håller faktiskt med till viss del, nu blev det ju rätt mycket drickande för mammans del, och det var detta jag inte tyckte var bra.Men hade det varit en pappa som varit ute och festat när barnet bara var några veckor så hade ingen bryt sig.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, samtidigt är det väl mamman som om någon kan känna ett behov av att festa, då hon förhoppningsvis varit nykter i nästan ett år. Pappan har ju kunnat dricka under graviditeten. Håller med dig om att ingen reagerat om pappan gjort samma sak. Så länge man har någon som ansvarar för barnet som är nykter ser jag inte några fel i att dricka någon gång ibland.

Måste förresten kännas skönt för dig att ha fått svar på din fråga så att det inte var någon fara för barnet. :)

Ja precis, jag trodde inte att man kunde amma så tidigt. Men man lär sig något nytt varje dag.

Jag håller verkligen med dig. Delvis är det dessa normer som har avhållit mig från att skaffa barn hittills. Jag har känt mig osäker på om jag kommer att kunna bli lycklig om jag måste ge upp mitt yrkesliv och mitt umgängesliv som det ibland verkar som om man måste för att vara en bra mamma.

Nu får vi se hur det blir för min egen del. Men jag har alltid beundrat kvinnor som lyckas fortsätta prioritera sina vänner efter att ha fått barn. Som inte låter sitt eget liv stanna av.

Mitt jobb betyder också massor för mig och det kan man ju nästan bli lynchad när man erkänner.

Som sagt, jag vet inget om det aktuella fallet, men rent principiellt tycker jag att man ska applådera mammor som vågar bryta mot normer och vara sig själva trots att de har barn.

Jag håller faktiskt med till viss del, nu blev det ju rätt mycket drickande för mammans del, och det var detta jag inte tyckte var bra.Men hade det varit en pappa som varit ute och festat när barnet bara var några veckor så hade ingen bryt sig.

Men alkoholhalten i bröstmjölken är exakt samma som i mammans blod, vilket ju är en väldigt, väldigt alkoholsvag dryck även om mamman är fullständigt redlös. Vi talar ju om någon promille alkohol här. Större risk då att mamman tappar bebisen, eller somnar ovanpå den eller något sådant,

Det är när man är gravid som alkoholen kan skada barnet, inte när man ammar.

Om du tyckte att jag försökte moralisera, så har du fel.

Vilket var det som jag försökte moralisera över?

Att man inte ska supa sig redlös? Skrev jag att jag menade henne? Jag menar i allmänhet.

Varför är det så viktigt att behöva gå ut på krogen och supa sig full när man bara har varit förälder i 2 veckor? Har man saknat spriten så mycket?

Senast ändrad:

Du skrev: "Bryr hon sig inte alls om barnet?", så det lät som om du menade henne.

Dels vet du inte om hon var redlös. Det enda vi vet är att TS tyckte att hon drack " väldigt mycket". Det kan vara ett par glas vin och en drink. Vi har ingen aning, eller hur.

Du vet inte heller hur hon är som mamma eller hur mycket hon bryr sig om sitt barn.

Och slutligen var hennes barn i trygghet hos sin pappa, så om mamman nu råkade bli berusad var det absolut ingen fara för barnet.

Jag tycker att du drar förhastade slutsatser. Gör du på ditt sätt och låt andra göra på sitt. Jag tycker att man kan vänta med att varva upp tills man misstänker att ett barn kommit till skada.

Senast ändrad av en moderator:

Väldigt mycket tolkar jag som att man blir väldigt full. Men visst, jag kan ha fel.

Nej jag vet inte hur hon är som mamma.

Min mamma valde sprit före mig själv och mina syskon. Därför tycker jag som jag gör.

Då menar jag att hon valde att dricka väldigt mycket och bli väldigt full, jag menar inte t.ex 2 öl eller något.

Du skrev att jag inte vet något om hur mycket och vilken sorts mamma hon är, jag skriver då att du vet inte ifall om jag har varvat upp mig eller inte med tanke på att du inte ser mig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
474
Senast: gulakatten
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation. Igår kväll kom en...
Svar
18
· Visningar
1 124
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Läkaren frågade idag om jag funderat på sjukersättning. Jag svarade att jag inte är där än. För jag tror att FK kommer att kräva att...
2
Svar
21
· Visningar
2 607
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar