Dricka kaffe medan man ammar?

Milosari

Trådstartare
Min sambo har hakat upp sig på att jag dricker kaffe medan jag ammar. Han tror att jag kommer spilla kaffe på bebisen och att bebisen kommer bli brännskadad. Jag tycker det verkar högst osannolikt, eftersom jag kan dricka det utan att bränna mig på läpparna. Det är alltså bryggkaffe bryggt på kanna (ej termos) med mjölk i som dessutom fått stå en stund. Gissar att det är typ 40-45 grader?

Okej eller oansvarigt?

Min sambo har hakat upp sig på att jag dricker kaffe medan jag ammar. Han tror att jag kommer spilla kaffe på bebisen och att bebisen kommer bli brännskadad. Jag tycker det verkar högst osannolikt, eftersom jag kan dricka det utan att bränna mig på läpparna. Det är alltså bryggkaffe bryggt på kanna (ej termos) med mjölk i som dessutom fått stå en stund. Gissar att det är typ 40-45 grader?

Okej eller oansvarigt?
Jag drack te hela tiden när mina var små och ammades. Jag var försiktig och vände mig lite bort så att jag fick koppen bort från dem. Men jag lät absolut inte bli.

Okej eller oansvarigt?
Brännskadat? Bebisen har väl kläder på sig? Du dricker väl inte skållhett kaffe? Och brukar du drälla omkring dig?
:banghead: åt sambon...

Jag dricker mitt kaffe ur en sån här mugg. Så finns det en riktigt minimal risk att jag spiller på bebis. Slipper jag tänka på det :)

AQFAAAACnuBodHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ1OTYwNjYxMzA0N181NmZmZDQ1Yzk2MDZlZTNhOWFlMDRiMmUuanBn

Jag vänder mig också bort lite och bebisen har kläder på sig. Någon som vet vid vilken temp barn bränner sig?

Jag skulle definitivt inte vilja att varmt kaffe/té eller dylikt kom på mitt barn, men jag dricker ändå kaffe med barnet hos mig. Håller mig alltid lite åt sidan. När hon blir lite större och börjar dra i kanten på kopparna kommer jag inte göra det.

Jag har sett för några år sedan på det amerikanska programmet "doktorerna" (eller nåt liknande namn) och då pratade de om temperaturer på strax över 40grader kan ge brännskador på små barn. Ju mindre barn desto känsligare hud.
Nu när jag googlade hittade jag bara en artikel om ett stackars brännskadat barn där en plastikkirurg säger 44 grader kan ge barn brännskador.

http://www.svd.se/ettaring-skallades-svart

En av de vanligaste skadan på barn är just spillt kaffe/te.

Jag har inte ammat och intagit varma drycker samtidigt. Små bebisar är känsliga.

Tycker @Matmissbrukaren hade en bra lösning om man nu inte kan vänta med kaffet.

Jag dricker alltid te i samband med tråkiga saker som amning. Den enda brännskada min son har fått är den han åsamkade sig själv i samband med bakning. Någon måtta får det vara på riskreduceringen. ;)

Jag förstår definitivt din sambo, små barn är känsliga och precis som någon annan skrev är just skador från kaffe eller te vanliga - och det handlar såklart i stor utsträckning om olyckshändelser, så det är inte riktigt försvarbart att påstå att man har bra koll på mugg, bebis eller temperatur.

Byt till en liknande mugg som @Matmissbrukaren tipsar om, så har ni nog en bra kompromiss.

Som sagt att få varm dryck över sig är en av de vanligaste sakerna barn råkar ut för.
Någon måtta borde det vara på kaffedrickandet ;)
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap verkar förklara brännskadefallen bland små barn med att de börjat nå upp till bord, bänkar och spisar. Inte med att mammor dricker te eller kaffe när de ammar.

Fallolyckor är vanligaste olyckstypen bland små barn.

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/26005.pdf

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap verkar förklara brännskadefallen bland små barn med att de börjat nå upp till bord, bänkar och spisar. Inte med att mammor dricker te eller kaffe när de ammar.

Det finns tre saker jag inte tummar på. Det första är alltid bilbälte i bilen. Det andra är hjälm på vid cykling och det tredje är aldrig varma drycker när man hanterar barn.

Den enkla anledningen till det är att det är så enkla saker att göra och för att jag har sett konsekvenserna av vad som händer om man slarvar med det.

Totalt onödiga konsekvenser av olyckor som orsakat livslångt lidande för barnen. Den yngsta var tre månader och den som fick varmt kaffe på sig. Jag var med när det hände. Minnet av den hjärtskärande gråten hade jag gärna varit utan.

Jag dricker kaffe när jag ammar men jag har typ 30% mjölk så det är i bästa fall ljummet. En temperatur på 40+ gradera är det inte i närheten av.

Nu har jag inte barn själv, men i min närhet tror jag alla brännskador på barn är resultatet av barn som själva råkat välta t.ex. kaffekannan över sig - så om inte min umgängeskrets särskiljer sig från resten av Sverige så stämmer den med myndigheternas uppfattning. :)

Brännskada från dryck är en av de mest onödiga skador ett barn kan råka ut för. Det behövs inte mycket dryck för att bränna stora delar av ett barns kropp!

Att kläder skulle hjälpa förstår jag inte om de inte är väldigt tjocka, skadorna kan istället bli värre upplever jag eftersom t.ex en body håller kvar den varma drycken mot huden.

Jag tycker ts kan ta en "spillsäker" mugg så är problemet löst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka