Dressyrträning

carrin

Trådstartare
Alla som tränar körning seriöst, på vilket sätt bygger ni upp dressyrtränandet?
Kör ni mkt eller tömkör?
Programkörning, var och på vilket sätt? med instruktör?
Finns det några bra böcker som ni rekommenderar?

Sv: Dressyrträning

Jag kan inte påstå att jag tränar seriöst, men jag får ett ryck då och då. Jag tävlar inte heller, vi har bara kul pålle och jag.
När vi vill vara lite seriösa kör jag dressyrprogrammen avsedda för ridning. Jag har en bana ( dvs grannens träda:angel: ) som är ca 40*80. Då fixar vi det mesta utom framdelsvändningar och lite andra saker som blir väl knepigt med vagn. Vi klarar iallafall LC och LB riktigt bra. Och hästen tycker det är toppen.

Jag tillhör väl inte dom mest seriösa ännu heller men vi har en unghäst som vi hoppas mycket på framöver. Vi har böjat träna lite på dressyren och det gör vi i ridhus. Ibland för instruktör ibland inte. Vi har inte tränat på något speciellt program ännu, men det är ju så mycket som måste stämma först. Att bara få hästen att gå rakt, rätt ställd på volten, övergångar, halt, ja, listan kan göras hur lång som helst.
Böcker jag kan rekomendera är : "Körträning med en häst, dressyr", den är bra med mycket grunder, tycker jag. Sen har Svenska ridsportsförbundet ett Körutbildningskompendium som också är kanon.

Åh låter toppen, Var kan jag få tag i detta körkompendium?
Med uttrycket Seriös träning menar jag att man tränar överhuvudtaget...Många åker ju bara vagn. Men detta med dressyrträningar är lite dunkelt. En del verkar mest bara slipa till hästarna lite före tävlingar.

Just nü har vi mest bekymmer med selen, har en helt ok loksele som jag gärna vill komplettera med en vettig bröstsele. Vi tränar mycket kondition och styrka och behöver därför vettiga grejer som håller för många timmars arbete.

Om du går in på Kuskringen.nu och tittar under utbildning (tror jag det är) så finns det att beställa där. Finns nog även hos Ridsportsförbundet.

Tävlingskörning kräver att man dagligen tränar dressyr. Jag jobbar med hästarnas form oavsett om jag kör på bana el om jag kör ute. Har som policy att varje steg hästen tar under träningspasset skall vara i rätt form. Har hästen lätt för formen så kan den få slippa vara på tygeln under fram och avskrittning.
Man måste jobba med hästens svagheter för att bygga upp den. Det är bra att ta hjälp av tränare för att få veta vad som är viktigast att jobba med för tillfället. Träningen måste ske stegvis. Många fokuserar på hästens form dvs huvud och hals, men ofta är det framåtbjudning och bakbens aktivitet som måste till först.
Lämpligt är att försöka köra delar ur ett dressyrprogram någon el några dagar i veckan. Själv kör jag under vår och sommar mycket programkörning och under höst och vinter så blir det mindre.
/M

Har en hel del fält omkring mig där man utan problem kan sätta upp dressyrbana. Hästarna tömkörs och rids regelbundet. De går otroligt mycket kondition. Kör dem minst 7km 4 dagar/vecka.Känns som de orkar med det utan problem. Vill gärna att de är åtminstone startklara i debutantklass när våren kommer rent fysiskt sedan får vi se om vi tävlar....*skrattar*

Liknande trådar

Småbarn För mindre barn som ska lära sig läsa. Har ni några tips på några som är bra? Har sett att det finns något som kallas läståget 1 2 och...
Svar
19
· Visningar
597
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
995
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka