Dressyrträning på volt, underlagsfrågor.

DressyrMupp

Trådstartare
Hur kan en volt med underlag - väldigt fast = stumt göra för hästens rörelsemekanik och rörelseapparat ?

Rider nu på sådan volt och känner en brist på schwung och framåtbjudning, blir lite balanstrav utan optimal ryggverksamhet.
Kan man skylla på underlaget eller på mig :angel:

Sv: Dressyrträning på volt, underlagsfrågor.

Min häst går fruktansvärt illa på sådant underlag. Ena ridhuset på vår klubb kan jag inte rida i alls, underlaget är hårt och stumt. Hästen bara tassar runt o rör bara på benen, tänker nästan mer bakåt än framåt i princip, går inte genom kroppen för fem öre, medans i andra ridhuset o övriga banor som jag använder är det en helt annan häst. Så här skyller jag på underlaget:p

Jag kan känna igen mig. Denna häst brukar vara mycket rörlig, elastisk i vanliga fall med mycket motor så jag har svårt att tro att det är pilotfel...
Några fler som tycker något?

Ja min är väldigt underlagskänslig, det var hemskt en period för drygt ett år sen när underlaget i ridhuset var hårt, innan vi fick det nya. Samt tex grannstallets bedrövliga ridvolt där vi hade träning en gång för ett par år sen, jag kunde inte rida där. Stenhård, stum, det fick vara för min del. :crazy:

Bara ett av dom fullblod jag har haft var ganska "okänslig" för underlag och det var den som hade allra bäst hovar, jag tror det handlar för vår del om bla låga trakter bak, tex har det varit värre under slutet av en skoperiod. Med alu-skor vissa perioder var det mycket värre.
Nu har hon aldrig aluskor, och bara det har lett till förbättring. Hovarna är redan mkt bättre och växer inte så fort och jag kopplar det till att hon är mindre känslig för underlag.

Men om du tror det är underlaget så prova att rida på annat, ett mjukare gärde, vad som helst, som sviktar lite mer, om det inte sitter i kroppen utan underlaget så bör det märkas skillnad direkt:idea:

Ja miin häst är också väldigt känslig för underlaget. (Men i hennes fall kommer brist på energi mm när underlaget blir för mjukt.)
Vissa hästar ÄR känsliga. Prova rida på annat underlag om du har möjlighet och jämför. Är hästen som vanligt då är det ju troligen underlaget som ställer till det.
Samtidigt är det ju bra att du som ryttare inte tar för givet att det är underlaget direkt utan är öppen för fler möjligheter. :)

ja hästar kan föredra olika underlag. sen är det så att ett helt hårt underlag automatisk ger mindre "schwung" i gången, jämför hur du rör dig i djup sand med asfalt.
min trivs bäst med hyfsat fast underlag, tycker inte om när det blir för djupt. allra värsta är underlag som glider, tex snö. det tycker han är riktigt otäckt att springa på.

MEN en liten varning. om hästen går väldigt dåligt på hårt underlag så kan det tyda på ledproblem. det tycker jag man ska ha i tankerna och inte bara skylla det på att hästen inte gillar underlaget. det kanske gör ont att gå där...

kan ni inte harva volten så underlaget blir mjukare??

Och om inte annat skapar stumt underlag förr eller senare problem i leder och även i muskler om hästen går och spänner sej pga obehaget:crazy: Det blir ju hårdare islag i marken utan svikt, lederna får ta upp mera stötar.

Min häst reagerar olika på olika underlag. Är det för hårt så blir han kortare i steget och rör sig inte genom kroppen på samma sätt.
Är det för mjukt så tappar han bjudning. Han orkar väl inte riktigt. Och jag tror inte det är hälsosamt att gå på för mjukt heller.
Bäst för oss är hyfsat fast med svikt. Då vågar han ta ut steget och bjuder på bra.

Tack för alla svar.
Känns jättetrist med denna volt och ägarna har lovat att åtgärda men inte...så jag flyttar nu.
Så nu har jag ridhus med ottomatta, fast men med svikt :love:

Ska bli intressant att känna på skillnaden!
Lite orolig bara att detta underlag har skadat min pålle och irreterar mig att vi kanske skulle ha utvecklas oss mera på denna tid, tränat ca 2 gånger i veckan sen i februari.

Hur skadas lederna ?

Fortsätter lite på spåret om att det kan tyda på problem att hästen in fungerar på hårt underlag. Kan vara värt att kolla så att det inte bara är ömfotad pga t.ex. strålröta eller något annat lika enkelt?

/Camilla

Eftersom det blir stumt för lederna att ta upp benets rörelser ökas belastningen enormt på dom. Leder till kotledsinflammationer och annat elände.

Bra att du flyttat! Har ridit på ottomatta med terratexunderlag och det är som att rida på moln!

Det var just terratex och ottomatta! Va kul att du tyckt det var bra, flyttar nästa vecka och ser fram emot det !!

ch791022- inga problem med fötterna, har bra kommunikation med hovis så det har jag koll på!

Är du allvarlig med din fråga:confused:

Har hästen dessutom minsta skavank så blir det koeff. på det:grin: avslöjar sig direkt.

Jag gillar bäst spån/ flis alt. de som har en TJOCK gummibotten a la Runsten:bow:
Ottomattan är tunn o av plast- har jag för mig.
Sten kan däremot inte ta sig igenom.

Och varför skulle jag inte vara allvarlig med frågan?
Jag har ett hum hur ett fast, stumt underlag kan ställa till det.
Tråden var mest för att få fler än jag att berätta hur det är, dels för att inte folk sitter och rider på ett dåligt underlag och dels för att jag inte ska få dåligt samvete för att jag flyttar och drar av kostnaden för volten när jag ska betala uppsägningsmånad.
Det blir en del pengar, feb - sept.

Men om du bara vill samla argument mot stallägaren så är det nog bättre att fråga en veterinär än hänvisa till en tråd på buke:confused:
Skelettet får ta upp för mycket stötar på ständigt stumt underlag, musklerna kommer att vara mer spända och stumma och det leder vidare till uttröttningar och i förlängningen större risk för skador.

Men OM det är underlaget som påverkar din pålle så borde du ju märka direkt på bättre underlag, något sånt har du väl till hands, tex när du tränar eller rider ut på ett gärde tex? Är det samma där så är det inte underlaget eller så har underlaget redan skapat bestående problem:confused:

Skönt att ni kan flytta då!

Men om du bara vill samla argument mot stallägaren så är det nog bättre att fråga en veterinär än hänvisa till en tråd på buke:confused:

Men varför ska det alltid vridas och vändas på allt :mad: var har jag skrivit att jag ska visa denna tråd för stallägaren.
Tråden var mest för mitt samvetes skull, punkt!

Kan bara tipsa dig om "Runstensunderlaget".

Red på ett sdnt igår o herre:devil: vad den gick.:bow::love::banana:
Den har ju ett fastare underlag men med svikt- hästen får mer fäste.

Nej, så bra tror jag aldrig att det har kännts.

Du vet på J. där har man struntat i gummit o lagt för lite ytmateriel o när min stora häst går där tappar den trav o det låter.... dunk dunk dunk...:crazy:

På runsten har jag ridit på mönstringen men upplevde ej att det skulle vara nått särskilt.
Kikade på hemsidan om uppbyggnad men stod bara gummimatta och 6 lager, nån som vet vad dom andvänt?

Tycker som du på J, blev stumt steg-gillade inte!

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 720
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar