T
Tisdus
Sv: Dressyrträna 27åring!
Tack så mkt för det här snälla svaret! Självklart förstår jag att man ska ta det lugnare med gamlingar och jag skrittar fram i minst en halvtimme innan jag ens travar! :P Skönt att någon kan skriva nåt vettigt utan att få det låta som att jag ska ha ihjäl hästen!
Hej!
Vill bara först säga att det var underbart att få se den fräscha 29-åriga connemaraponnyn på bild. Jag har själv ett fint connemarasto som är lika gammal och fortfarande mycket pigg på det mesta.
Det viktigaste tycker jag är att rida fram och mjuka upp hästen ordentligt både före och efter varje ridpass. Jag brukar "jogga" igång hästen innan vi arbetar mer dressyrmässigt. Det är viktigt att "lyssna" på hästen och inte anstränga den mer än vad den faktiskt orkar. Det är naturligtvis individuellt vilken kondition och i vilket skick hästen är i vid den åldern. Jag är dock av den bestämda uppfattningen att en häst mår MYCKET bättre om den får ridas regelbundet och så långt upp i åldern som det bara är möjligt. Lika viktigt är det dock att tänka på att hästen faktiskt har några år på nacken och därmed kräver att du som ryttare är än mer observant på hästens ben, kondition, andning och vad det nu kan vara. Ta det lugnt och försiktigt om hästens kondition inte är den bästa. Det tar lång tid att bygga upp en äldre hästs kondition och den är också mer ömtålig (lätt att överanstränga). Till sist hoppas jag att du får kul med hästen och att du rider den med försiktighet, dock med ett leende på läpparna.
Tack så mkt för det här snälla svaret! Självklart förstår jag att man ska ta det lugnare med gamlingar och jag skrittar fram i minst en halvtimme innan jag ens travar! :P Skönt att någon kan skriva nåt vettigt utan att få det låta som att jag ska ha ihjäl hästen!