Dressyrträna 27åring!

Sv: Dressyrträna 27åring!

Hej!
Vill bara först säga att det var underbart att få se den fräscha 29-åriga connemaraponnyn på bild. Jag har själv ett fint connemarasto som är lika gammal och fortfarande mycket pigg på det mesta.

Det viktigaste tycker jag är att rida fram och mjuka upp hästen ordentligt både före och efter varje ridpass. Jag brukar "jogga" igång hästen innan vi arbetar mer dressyrmässigt. Det är viktigt att "lyssna" på hästen och inte anstränga den mer än vad den faktiskt orkar. Det är naturligtvis individuellt vilken kondition och i vilket skick hästen är i vid den åldern. Jag är dock av den bestämda uppfattningen att en häst mår MYCKET bättre om den får ridas regelbundet och så långt upp i åldern som det bara är möjligt. Lika viktigt är det dock att tänka på att hästen faktiskt har några år på nacken och därmed kräver att du som ryttare är än mer observant på hästens ben, kondition, andning och vad det nu kan vara. Ta det lugnt och försiktigt om hästens kondition inte är den bästa. Det tar lång tid att bygga upp en äldre hästs kondition och den är också mer ömtålig (lätt att överanstränga). Till sist hoppas jag att du får kul med hästen och att du rider den med försiktighet, dock med ett leende på läpparna.:)

:) Tack så mkt för det här snälla svaret! Självklart förstår jag att man ska ta det lugnare med gamlingar och jag skrittar fram i minst en halvtimme innan jag ens travar! :P Skönt att någon kan skriva nåt vettigt utan att få det låta som att jag ska ha ihjäl hästen!

Jag tror det kan vara bra för gamlingen att röra på sig lite om den hållit igång någorlunda under de senaste åren. Se bara till att skritta ordentligt, och tänkt på att gamla hästar får lätt träningsvärk och återhämtar sig långsamt. Du vill väl inte att det ska värka i musklerna efter att du varit där? Jobba därför mest i skritt med lite inslag av trav och galopp om hästen känns pigg och fräsch, bara något varv åt gången.

Du kan ju passa på att öva lite på skänkelvikningar och framdelsvändningar i skritt? Det kan du ju ha nytta av till ridskolan också. Det är gymnasticerande för hästen också, men med måtta här också:) Så länge du lyssnar på hästen går det nog prima! Du kan ju be ägarna titta till hästen lite extra dagen efter för att se om den verkar stel efter ridpasset för att vara på den säkra sidan.

Jag tror det kan vara bra för gamlingen att röra på sig lite om den hållit igång någorlunda under de senaste åren. Se bara till att skritta ordentligt, och tänkt på att gamla hästar får lätt träningsvärk och återhämtar sig långsamt. Du vill väl inte att det ska värka i musklerna efter att du varit där? Jobba därför mest i skritt med lite inslag av trav och galopp om hästen känns pigg och fräsch, bara något varv åt gången.

Du kan ju passa på att öva lite på skänkelvikningar och framdelsvändningar i skritt? Det kan du ju ha nytta av till ridskolan också. Det är gymnasticerande för hästen också, men med måtta här också:) Så länge du lyssnar på hästen går det nog prima! Du kan ju be ägarna titta till hästen lite extra dagen efter för att se om den verkar stel efter ridpasset för att vara på den säkra sidan.

Tack för ännu ett proffsigt svar! :) Som sagt, jag skrittar fram länge och skrittar av nästan ännu längre! :) Och om hon kändes som förra veckan, nämligen superpigg, så lär det bli lite arbete i trav imorgon också! :) Och som du sa, såna övningar drar jag nytta av till ridskolan också! :)

Helt utanför tråden.
Men jag msåte bara säga SHIT VILKEN SNYGGING!! :love:
Jag blir helt totalförälskad. tänk om min pållis också kunde gå så :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst ger mig huvudbry och självklart spekulerar jag. Har haft honom i sex år och han har aldrig varit halt förutom en hovböld. Han...
Svar
1
· Visningar
1 389
Senast: Bialitt
·
M
Hästmänniskan Jag köpte en häst i slutet på 2004, en vanvårdad vallack som jag succesivt gjorde enorma framsteg med. Han var inte trafiksäker, aldrig...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 487
Senast: Midnightwalker
·
Hästvård Har problem med min häst, någonting är fel och besvärar honom, men ingen tycks veta vad! Historia: Köpte honom ifrån Tyskland i...
2
Svar
20
· Visningar
2 882
Senast: russan 14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar