Dressyrtävlingar inomhus...

Jezzie

Trådstartare
Jag är lite förvirrad, har hört att när man får rida in på dressyrbanan innan man fått startsignal (när man inte kan rida runt banan alltså) Så måste man rida ut från banan igen när man ska starta och börja utifrån? Kan det här verkligen stämma? låter helkonstigt.... Någon som vet?

Sv: Dressyrtävlingar inomhus...

Ett tag var det så, men nu är det tillbaka till det vanliga igen. Dvs - kan du inte rida runt banan utan blir insläppt "på den" så får du rida runt där till du får startsignal. Du behöver INTE rida ut och in igen.

Tack, det är nämligen så att min klubb ska ha dressyrtävling och har skrivit det i ryttarmeddelandet... ska genast påpeka det där för dom....

Jag tror att det är valfritt faktiskt.. När jag tävlade dressyr,förra året tror jag så fick man rida ut igen, på så sätt kunde man ju få en rakare linje in :angel: men om det stämmer att man inte behöver så får man väl välja!

När jag tävlade i Söndags så fick man rida ett varv inne på banan, sedan gå ut igen och fick rida in utifrån när man fick startsignal. Så det är nog valfritt!

MVH/Smallgot

TR Dressyr moment 205:
Vid tävling, där utrymme att rida runt banan inte finns, får hela banan utnyttjas före startsignal. Efter startsignal påbörjas uppvisningen inifrån banan.

Jag har varit både på tävlingar där man blivit kvar på banan, och på tävlingar där man först skulle rida ut igen. Jag föredrar att börja utifrån dock eftersom det är lättare att komma rakt med god fart o balans på inridningen om man har några meters "anridning". Tycker det ger ett trevligare första intryck..

Som break_a_leg skriver så testades detta tror det var 2004. Att rida ut från banan och starta utifrån, men detta ledde till mycket missförstånd och tog alldeles för lång tid + att det var fler som fick svårt att hålla koll på sina 45 sekunder. Så detta togs bort och tillämpas inte längre.

break_a_leg skrev:
TR Dressyr moment 205:
Vid tävling, där utrymme att rida runt banan inte finns, får hela banan utnyttjas före startsignal. Efter startsignal påbörjas uppvisningen inifrån banan.
Jag blev "avblåst" när jag inte red ut innan start. Det var kanske 2004:confused:

Det ska inte behövas om du t ex ska tävla på en 20x40 bana och ridhuset är 20x40... Rider du däremot innanför dressyrstaketen i ett ridhus/paddock som har utrymme utanför dressyrstaketen måste du rida ut innan du startar.

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 924
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar