Dressyrtävlingar, hur ofta?

C

Cheddargubben

Som ni ser på rubriken så ställer jag en fråga till alla
er som är ute och tävlar i dressyr.
Jag ska precis börja, eller första starten ska gå någon gång
i augusti, men iaf.
Hur ofta är ni ute och tävlar?
Just nu pratar vi ju bara om LB - nivå så det
är ju inte så ansträngande..

Tack på förhand!! :bump:

Sv: Dressyrtävlingar, hur ofta?

Jag är ute så ofta som pappa pallar att köra, vilket blir typ varannan vecka.

I början tävlade jag mer för att få lite rutin men nu vill jag inte tävla mer än var tredje vecka. Man måste smälta tävlingen hästen ska få ta det lite lungt, sen ska man hinna träna på det som ska försbättras från tävlingen inför nästa tävling, tävlar man varje helg så hinner man inte det på samma sätt..

Sen vill jag hålla mina hästar motiverade det ska vara något spänande och extra att komma ut på en tävling, det är jätteviktigt för mig att de verkligen spättsar öronen och ser förväntansfulla ut.

Jag tävlar när det finns tävlingar, helt enkelt.
Ibland ligger tävlingarna helgerna efter varandra, och ibland har det varit en månad emellan..
Men i år har det faktiskt varit mer jämt fördelat, en tävling varannan, vartredje vecka ungefär. Förutom vid några enstaka tillfällen då det har ligger helgerna efter varandra eller flera veckors mellanrum.

förra året tävlade jag ungefär 1-2 ggr/veckan.
det va kvällstävlingar och tävlingar.

föredelat på 2-3 hästar dock.
blev väldigt mkt och tillsist tröttnade jag totalt.

nu iår har jag tävlat kanske 3 starter allt som allt.
o suget börjar komma tillbaka lite :-)

Jaa, nu har ju jag och pållen precis kommit igång igen.. Och i nuläget är vi ute på allt vi kommer med på (bortlottad heela tiden). Det blir typ 2-3 ggr i månaden. Nu har vi meeting i helgen och helgen efter den har vi en start. Sedan har vi typ 1 månads uppehåll.

Men i höst när jag börjar skolan igen blir det nog inte så mkt, men minst 1 start / månad iallafall!

jag har aldrig blivit bortlottad.
vilken otur ni måste ha!
eller förekommer sådant mer beroende på vart man bor?

Jag tävlar så ofta det finns tävlingar i närheten då min häst inte tycker att det är allt för kul att åka transport. :p Det varierar hur ofta det blir alltså. Ibland blir det varannan vecka och i bland bara en gång i månaden.

På en lb nivå är det bra om man får så mycket tävligs rutin som möjligt så varannan helg anser jag vara ganska lagom. kanske då rida två klasser per gång. självklart beror detta på vad hästen är i för kondition.

Själv har jag en häst under utbilding som skulle ha gått lb,la i våras och tanken var två tävlingar i månaden. tyvärr är detta svårt ibland eftersom det på vissa tävlingar är 100 anmälningar och max 40 starter.

Men kommer man med är det bara att ge sig ut.

Jag tävlade mycket i våras för att få rutin. Oftast blev det en hopp/dressyrtävling per helg. Man behöver få komma ut för att komma in i allt.

Blev inte bortlottad en enda gång :D.

I Sthlm förekommer bortlottning både på stor häst och ibland ponny. Tävlingsterminen har väl ibland inte varit utformad optimalt vilket gjort att det blivit tryck på enstaka tävlingar.

I Sthlm förekommer bortlottning både på stor häst och ibland ponny. Tävlingsterminen har väl ibland inte varit utformad optimalt vilket gjort att det blivit tryck på enstaka tävlingar.

Det gör det i skåneland också. Rätt ofta faktiskt!

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 435
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar