dressyrstövelköp - vad ska jag tänka på?

C

cipramil

när man lägger ut ett gäng tusenlappar på ett par dressyrstövlar vill man ju vara nogrann så att man får "rätt" stövlar med sig hem! :bump:
vad är det jag bör tänka på? skaften ska väl vara lite högre (hur mycket?) eftersom stöveln "sätter sig" efter ett tag?
vad anser ni om "extrautrustning" såsom dragkedja bak på stöveln och liknande?

Sv: dressyrstövelköp - vad ska jag tänka på?

När jag köpte mina första läderstövlar sade de i butiken att de skulle sjunka ca 2 cm och det stämde väldigt bra på de jag köpte. Det kan säkert variera med hur mjukt läder det är och kanske också lite på modell.

Köp inte stövlar som är för stora i foten för att få rätt höjd på skaften, i sådana stövlar ser det ut som du har stigbygeln nästan i hålfoten fast du har den på fotbladet, bara det att ditt fotblad är längre bak än stövelns fotblad. De flesta stöveltillverkare kan 'måttsy' utan extra kostnad. D.v.s. du plockar ihop delar från olika av deras standardstövlar (skon från stövel X, Skafthöjden från stöven Y, skaftvidden från stövel Z)

Dragkedja har jag ingen egen erfarenhet av, bara hört att det är 'urkass'. Principen är bra, att det är lätt att komma i och ur, men de som sitter i från början går sönder ganska snart.
Vill man ha dragkedja så är det bättre att köpa utan och låta en bra skomakare sätta i ett stadigt blixtlås (eller byta originalblixtlåset direkt, innan det gått sönder). Allt detta sagt av personal i butik, som dessutom bara sålde med dragkedja!!

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
487
Senast: Fetaost
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 489
Senast: valy
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 243
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar