Dressyrsnack nummer 18

Då är dagens PnR avklarad, blev 68% i Intermediere 1 🤩 han var jätteduktig, lite småmissar men inget stort. Sedan kan såklart allt bli bättre kvalitet men det kommer!

Har gått och funderat på om jag ska sälja, men nu har @Fiorano förbjudit mig att göra det så får väl kämpa på ett tag till 😁

Testar att lägga in en länk till min instastory för delar av programmet om någon vill se :)

https://www.instagram.com/stories/inaskandevall/3615702642498054598?igsh=a2IwMWx5Z2hla2Z2

Jag har precis varit hos tränaren med min nya häst, och vi kom att prata om unghästklasser. Finns det någon här som kan ge mig en "unghästklasser för dummies"? Jag har inte varit insatt på rätt många år. Måste jag vara ansluten till Breeders eller Scandinavian Open för att rida unghästklass eller kan jag anmäla mig precis som till vilken klass som? Jag vet att de inte bedöms som vanliga program utan att det är två domare som tillsammans resonerar och sätter ett betyg per gångart (och ett par allmänna? ) Och hur är det att rida de här klasserna på en häst som inte är dressyrhalvblod? Det är sexårsklasserna som i så fall är aktuella för mig, och min häst är en lusitano.

@warg

Du kan rida 6-årsklasserna på din sexåring oavsett. Breeders är bara för SWB-hästar men Falsterbo är öppet för alla. För att kunna kvala dit måste man lösa kvalbevis innan första starten. Men det har arrangörerna ingen koll på så bara att rida, dock är det ju bara sexårsklassen som är aktuell.

De två domarna sätter betyg på gångarterna, samt allmänt intryck. Var beredd på att du kanske inte får superbra betyg kanske, misstänker att många av domarna är lite biased på halvblod… de vill se att den har goda grundgångarter, och kan länga samt komma tillbaka.

@warg

Du kan rida 6-årsklasserna på din sexåring oavsett. Breeders är bara för SWB-hästar men Falsterbo är öppet för alla. För att kunna kvala dit måste man lösa kvalbevis innan första starten. Men det har arrangörerna ingen koll på så bara att rida, dock är det ju bara sexårsklassen som är aktuell.

De två domarna sätter betyg på gångarterna, samt allmänt intryck. Var beredd på att du kanske inte får superbra betyg kanske, misstänker att många av domarna är lite biased på halvblod… de vill se att den har goda grundgångarter, och kan länga samt komma tillbaka.
Ja jag skrev en sexårsklass förra året, fick sitta i baksätet och skriva - jättekul att lyssna på domarna! Jag tror också att det är halvblod-bias som är standard, men tränaren som är väldigt "halvblodig" tyckte att vi borde kunna hävda oss ändå. Medan jag inte ens tänkt tanken... Skritten och galoppen är bra, traven är - inte så stor! (det är på det hela en ganska liten häst!) Jag ska först försöka komma ut på en vanlig tävling, så får vi se sen tänker jag.

Då är dagens PnR avklarad, blev 68% i Intermediere 1 🤩 han var jätteduktig, lite småmissar men inget stort. Sedan kan såklart allt bli bättre kvalitet men det kommer!

Har gått och funderat på om jag ska sälja, men nu har @Fiorano förbjudit mig att göra det så får väl kämpa på ett tag till 😁

Testar att lägga in en länk till min instastory för delar av programmet om någon vill se :)

https://www.instagram.com/stories/inaskandevall/3615702642498054598?igsh=a2IwMWx5Z2hla2Z2
Vilket fint ekipage, det ser verkligen jättejättetrevligt ut. 🤩

Varför funderade du på att sälja din fina häst? Ni är ju jättefina ihop 😍👌🏻

Har också ridit Doris på banan, det är lite som att sitta på ett staket i utförslut. Ingen hals, inga bogar, ingen manke, lite överbyggd… 😂 fick dock ta dressyrsadeln idag, emot mina principer men Fumos sadelgjord till hoppsadeln är en sådär 2 dec för lång så hade inget riktigt val. Det var dock mycket lättare att rida ordentligt med den, i hoppsadeln blev det väldigt mycket framåtlutande även i traven för mig.

Hon har blivit enormt fint inriden, helt trygg med att man sitter på. Nu ska vi börja hitta lite driv i bakbenen och lite kontakt i handen. Men har inte så bråttom, hon är ju nyss inriden så vi tuffar mest runt på banan 1 gång i veckan och två dagar i skogen.

IMG_6653.webp

Varför funderade du på att sälja din fina häst? Ni är ju jättefina ihop 😍👌🏻
För att han har varit lite för ängslig och spänd i ridningen, rädd för typ allt och inte velat gå fram pga det. Har tänkt att han kanske passar bättre med någon som inte har så stora ambitioner på att tävla.

Men det har hänt något i vinter och han har bitvis börjat släppa fram energi och driv och då är han fantastiskt rolig att rida!

För att han har varit lite för ängslig och spänd i ridningen, rädd för typ allt och inte velat gå fram pga det. Har tänkt att han kanske passar bättre med någon som inte har så stora ambitioner på att tävla.

Men det har hänt något i vinter och han har bitvis börjat släppa fram energi och driv och då är han fantastiskt rolig att rida!
Du har verkligen gjort ett fint jobb med honom. 🙌🏻
Det är svårt när de är så där spända och rädda för det mesta. Kollade flera filmsnuttar på din insta och du rider honom så fint! Han verkar gilla sin matte mycket.🩷
Platina har varit och är rädd för allt och ingenting när man är på en okänd ridbana/ ridhus om hon är ensam. Jag la ner allt som hade med tävling att göra för några år sedan. Oftast väldigt fin på framridningen med kompisar runt om men sen när hon var tvungen att gå in ensam på tävlingsbanan knappt styrbar.
Hon blev väldigt skrämd på en tävling 2022 där de ställt domarbåset precis intill dressyrstaketet samt en stor lastbil utmed långsidan där de sprang ut o in o bar kläder. Efter det jagade hon upp sig mer och mer för varje tävling. Det var liksom inte schysst mot hästen att fortsätta.

Men något har hänt under vintern och våren och hon är nu väldigt fin att rida hemma och hos tränaren. Testade att åka på en WE-träning igår och även om hon var väldigt spänd så var hon ändå ok kommunicerbar. Vem vet, rätt som kanske det går att tävla.
Jag är en vekling som inte klarar av att sälja mina hästar så oavsett får hon vara kvar hos mig resten av sitt liv.

Du har verkligen gjort ett fint jobb med honom. 🙌🏻
Det är svårt när de är så där spända och rädda för det mesta. Kollade flera filmsnuttar på din insta och du rider honom så fint! Han verkar gilla sin matte mycket.🩷
Platina har varit och är rädd för allt och ingenting när man är på en okänd ridbana/ ridhus om hon är ensam. Jag la ner allt som hade med tävling att göra för några år sedan. Oftast väldigt fin på framridningen med kompisar runt om men sen när hon var tvungen att gå in ensam på tävlingsbanan knappt styrbar.
Hon blev väldigt skrämd på en tävling 2022 där de ställt domarbåset precis intill dressyrstaketet samt en stor lastbil utmed långsidan där de sprang ut o in o bar kläder. Efter det jagade hon upp sig mer och mer för varje tävling. Det var liksom inte schysst mot hästen att fortsätta.

Men något har hänt under vintern och våren och hon är nu väldigt fin att rida hemma och hos tränaren. Testade att åka på en WE-träning igår och även om hon var väldigt spänd så var hon ändå ok kommunicerbar. Vem vet, rätt som kanske det går att tävla.
Jag är en vekling som inte klarar av att sälja mina hästar så oavsett får hon vara kvar hos mig resten av sitt liv.
Tack, vilka fina ord! 😍

Det är så svårt med honom för han är både trygg och cool och så väldigt ängslig. Gå på honom i fel läge och han bryter ihop totalt men i andra lägen skulle du kunna slå honom tills pisken gick sönder (jag har inte såklart inte gjort det!) utan att han bryr sig.

Han är inte ett dugg rädd för sånt som många andra tittar på, men törs inte gå förbi samma sten i skogen som han sett varje dag,

Men jag älskar honom massor såklart, och kommer troligen aldrig kunna sälja ❤️

Tack, vilka fina ord! 😍

Det är så svårt med honom för han är både trygg och cool och så väldigt ängslig. Gå på honom i fel läge och han bryter ihop totalt men i andra lägen skulle du kunna slå honom tills pisken gick sönder (jag har inte såklart inte gjort det!) utan att han bryr sig.

Han är inte ett dugg rädd för sånt som många andra tittar på, men törs inte gå förbi samma sten i skogen som han sett varje dag,

Men jag älskar honom massor såklart, och kommer troligen aldrig kunna sälja ❤️
Låter väldigt lik min fux. 😂
Jag kan ryta åt henne o hon bara..👀 Vad sur du är..🙄
Sen dör hon också för stenbumlingar i skogen.
Hedwig var/ är tvärtom. Dog om man höjde rösten men tittade i princip aldrig på något oavsett helt ny miljö.
Jo iofs..turister som hade oförskämdheten att komma traskande med konstiga ryggsäckar..jäkligt otäckt! :eek:

Liknande trådar

Dressyr Sadelkoll hos oss igår och det var som tur var inga större grejer utan behövdes bara justeras lite i stoppningen och "fluffas till"... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
4 027
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
503
Senast: Elo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
590
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka