Dressyrsnack nummer 18

1000027078.webp

Ridit clinic för Anna Wallén och fick låna en jättefin häst dag 2 och verkligen grotta ner mig i min egen sits. Sååå många små detaljer som ska på plats 😅🙈. Då var det skönt med en häst som var ett stadigt skepp medans jag jobbade på att få mina bitar i ordning, speciellt höger sittben/musklerna runt det i höger varv öppna är det något rejält problem med, har supersvårt att aktivera dom.

Det var intressant också hur stor skillnad det gjorde att den här killen var ganska smal, det var mycket lättare att släppa spänningar i ben och bäcken jämfört med när man sitter på en tunna.

Så nu är jag extra motiverad att få ner min foderknabbe i vikt, så det blir lättare att sitta rätt på han 😅.

Ridit clinic för Anna Wallén och fick låna en jättefin häst dag 2 och verkligen grotta ner mig i min egen sits. Sååå många små detaljer som ska på plats 😅🙈. Då var det skönt med en häst som var ett stadigt skepp medans jag jobbade på att få mina bitar i ordning, speciellt höger sittben/musklerna runt det i höger varv öppna är det något rejält problem med, har supersvårt att aktivera dom.

Det var intressant också hur stor skillnad det gjorde att den här killen var ganska smal, det var mycket lättare att släppa spänningar i ben och bäcken jämfört med när man sitter på en tunna.

Åh jag känner igen det där med kroppen så väl. Satt på senaste träningen och skulle rida bakdelsvändningar till höger. Och Sten påminner mig flera gånger om att kontrollera så bakdelen inte svänger ut med vänster skänkel och inte trycka ner höger sittben. Men jag är så jäkla svag på vänster sida att inget händer. Det var mycket lättare på låneponnyn som trots att hon är cob är betydligt smalare än fröken Barka.

Jag fick igår (på film) ett rent vänsterbyte (som alltid brukar vara rent) och ett rent högerbyte på samma linje 🥳
Så himla härligt! De rena höger bytena har nästan alltid varit för att jag tryckt genom bytet och inte för att hästen själv bytt rent men igår satt det 💪 och dessutom fick jag första kvartspiruetten i höger galopp där jag hade honom lugn och lätt kunde komma ur vändningen rakt fram 🫶

MYCKET kvar innan vi är fullt igång dock, jag orkar sitta ungefär ett varv i trav just nu 🫣 och vi är båda lite halvtjocka och bekväma ;) men än finns det tid att komma i form 😁

Haha, jag tappar den förmågan i perioder. Plötsligt kan jag inte rida trav längre :cautious: - men då brukar galoppen vara väldigt bra, sen jämnar det ut sig igen :p
Det var en chock när jag skulle sitta ner i traven på Hedwig i samband med att hon fick hoppa in i div 3 laget för två år sedan.

Herregud! Tror jag studsade en dm i varje steg. Platina är så mjuk att sitta på och Hedwig var ju pensionerad och bara riden i skogen efter sin mammaledighet så det var länge sedan jag satt ner i någon trav på henne..
På framridningen tänkte jag bara..det kommer aldrig gå! Hur ska jag kunna sitta ett helt program?!🫨
Som tur var måste något gammalt muskelminne vaknat till liv väl inne på banan och jag kunde plötsligt sitta ner.🤣

Vad skönt att höra att det är fler som tappar nedsittningen periodvis 😅
Jag sitter ned (lite krumryggat och studsigt) men jag kan inte andas samtidigt för magmusklerna hittar ingen del av steget som de får en chans att slappna av så att jag kan få ned luften i magen 🤣 så jag får sån himla andnöd…
….vet ju att detta händer varje gång jag inte suttit ned på länge så det kommer väl tillbaka men det känns helt orimligt att jag ska klara göra något annat samtidigt som jag försöker balansera på studsbollen just nu 🫣

Åh jag känner igen det där med kroppen så väl. Satt på senaste träningen och skulle rida bakdelsvändningar till höger. Och Sten påminner mig flera gånger om att kontrollera så bakdelen inte svänger ut med vänster skänkel och inte trycka ner höger sittben. Men jag är så jäkla svag på vänster sida att inget händer. Det var mycket lättare på låneponnyn som trots att hon är cob är betydligt smalare än fröken Barka.

En av sakerna Anna gjorde när jag red min egen tunnformade häst var att korta stigbyglarna rejält, nästan för hoppning. Då blev det bättre med utrymme för mig och mindre extremt läge för höfterna, så att det faktiskt blev möjligt för mig att komma till neutralt läge i bäckenet. Mina ben roterade mindre på det viset också, jag roterar höfterna utåt annars.

En av sakerna Anna gjorde när jag red min egen tunnformade häst var att korta stigbyglarna rejält, nästan för hoppning. Då blev det bättre med utrymme för mig och mindre extremt läge för höfterna, så att det faktiskt blev möjligt för mig att komma till neutralt läge i bäckenet. Mina ben roterade mindre på det viset också, jag roterar höfterna utåt annars.

Japp, så funkar det för mig också. Min nya sadel är ganska framskuren för att vara dressyrsadel och har flyttbara knästöd, så att jag kan ha ganska korta läder. Sen blir det ju ändå svårt att då få skänkeln tillräckligt långt tillbaka, men det gör åtminstone mindre ont.

Visa bifogad fil 165596

Så nu är jag extra motiverad att få ner min foderknabbe i vikt, så det blir lättare att sitta rätt på han 😅.
Har du varit till en bra kiro? Ibland hittar man helt plötsligt de muskler som varit försvunna när man blivit behandlad.

Kul att du fick testa på annan häst med. Mkt lärorikt på många sätt!

Jag har för rörliga höfter. Med rätt sadel funkar breda hästar, som min egen. Med fel sadel, för mig, får jag så fruktansvärt ont när leden påfrestas för mkt.
Kan vara värt att testa fler sadlar om man inte känner att korta läder känns helt 100.

Jag är så glad över att jag börjat få tillbaks lite känsel i delar av handen efter operationen över den som skadade nerverna. 🥳 Hoppas det kan bli bättre och bättre.
Idag kände jag mig överlycklig över att orkat känna lite på min gubbe. Bara lite longering och för hand och mkt kort pass iom orkar inte mer. Men iaf! Det kan jag leva på ett tag! ❤️😍
Han är så himla underbar mitt hjärta. Det är mkt energi i honom som alltid. Men han är så bussig och kanaliserar den in i jobb och försöker och försöker.
Även fast han nu mest består av en massa man, en underhals och en hängbuk. 😅
Hoppas orka köra igång lite iaf nu. Men det är ju inget jag vågar ta för givet iom behandlingens biverkningar.
Så härligt att se hur fint han och kompisen trivs här. De går ute till 22 och får mysa runt i trevlig hage. ❤️
IMG_3859.webp

Det känns nästan osannolikt men numera är Platina fokuserad och med på noterna i princip hela passet. Rider visserligen inga långa pass bara ca 25-30 minuter.
Absolut att jag kan känna att hon spänner till för ett hörn eller nått utanför banan men hon tappar inte allt utan jag får snabbt tillbaka fokus. Visst gillar hon fortfarande att lägga in en högre växel i traven och jag lägger volter, flyttar för innerskänkel och gör övergångar så sträckorna med mer vila i steget blir längre och längre.
Galoppen är ju magiskt och hon har blivit så mycket starkare och är kvar hos mig på ett helt annat sätt.🩷

Uteritten igår var lite mer high chaparall och mest galopp och hoppa naturhinder.🤣 Har blivit så att hon själv..jahapp..här är det alltid galopp så bara att du håller i dig..🫢

Har du varit till en bra kiro? Ibland hittar man helt plötsligt de muskler som varit försvunna när man blivit behandlad.

Kul att du fick testa på annan häst med. Mkt lärorikt på många sätt!

Jag har för rörliga höfter. Med rätt sadel funkar breda hästar, som min egen. Med fel sadel, för mig, får jag så fruktansvärt ont när leden påfrestas för mkt.
Kan vara värt att testa fler sadlar om man inte känner att korta läder känns helt 100.

Ja jag har provat runt en hel del, bland annat Macel Samba. För mig verkar det dock funka bäst när det är lite flex i bommen, har en D&P Relvas till låns som nu som trots att den är för liten i sitsen (s1) inte ger mig ont i längden.

Med samban och andra bomsadlar är det en punkt bak i nedre ryggen på vänster sida som blir riktigt smärtsam om jag rider längre än 20 minuter. Men det är på höger sida jag har sämre kontakt med bäckenmusklerna 🤔. Kanske överkompenserar/försvarar med vänster sida? Och att bomsadlar förmedlar all kraft obruten, men de med flex absorberar en del av rörelseenergin?

Jag har inte provat kiro och är ärligt talat lite rädd för det, känns så känsligt och farligt med ryggrelaterade grejer...

Ärtan har haft en bra helg med både terräng och lite banhoppning. Idag blev det roadwork med en väldigt pigg fröken.
Imorgon kommer hovslagaren igen, den ordinarie är fortfarande inte återställd så det blir Ärtans hatobjekt som kommer tillbaka 😅
Tänkte rida ett dressyrpass innan och hoppas hon är lite snällare när hon fått jobba ordentligt innan.

Min kusin tog några bilder på oss igår och den här är då typisk oss.
Jag har fokus någon helt annanstans och Ärtan kan inte stå still 😂
20250413_124353.webp

Ärtan har haft en bra helg med både terräng och lite banhoppning. Idag blev det roadwork med en väldigt pigg fröken.
Imorgon kommer hovslagaren igen, den ordinarie är fortfarande inte återställd så det blir Ärtans hatobjekt som kommer tillbaka 😅
Tänkte rida ett dressyrpass innan och hoppas hon är lite snällare när hon fått jobba ordentligt innan.

Min kusin tog några bilder på oss igår och den här är då typisk oss.
Jag har fokus någon helt annanstans och Ärtan kan inte stå still 😂
Visa bifogad fil 165630
Ni är supersöta båda två.🩷

Liknande trådar

Dressyr Sadelkoll hos oss igår och det var som tur var inga större grejer utan behövdes bara justeras lite i stoppningen och "fluffas till"... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
4 000
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: Elo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
976
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka