Dressyrschabrak

Yrrol69

Trådstartare
Har köpt vår första dressyrsadel, en Wellington Elite. Men när vi ska använda schabraken så sitter stropparna till gjorden så "konstigt" att man inte kan fästa schabraket i dem.
Jag har tidigare sett att det finns schbrak med "bromskloss" i framkant. Var hittar man dem? Har sökt lite på nätet men hittar bara vanliga schabrak med kardborre band.
Tips någon?

Sv: Dressyrschabrak

Menar du de lösa flärparna som sitter högre upp? De brukar jag klippa bort det första jag gör.

Ja, de lösa flärparna. På hoppsadeln använder jag dem, annars blir det ibland att schabraket kan vrida sig lite ibland, beroende på häst o dagsform i muskel/sadle läge.

Jag använder i princip aldrig sådana flärpar. Antingen tar jag bort dem eller viker in dem.
Att du använder flärparna på hoppsadeln spelar väl ingen roll, eller har du samma schabrak till hopp- och dressyrsadlarna?

Alla mina schabrak (tex mias, equiline, eskadron) har så pass långa "flärpar" så de går att fästa i den bakre stroppen. För visst är det så att ena stroppen är fäst typ under knästödet och den andra i något slags y-system?

Precis, en stropp under knät och en baktill, så då måste man ha extremt långa flärpar.
Har mest allround schabrak innan och deras band/flärpar räcker inte till.

Men vadå, jag har en sån sadel och det fungerar utmärkt med kardborre att sätta i "y:et"

pedagogik på högsta nivå:

sadd.jpg

Senast ändrad:

Så har jag också på min Amerigo. Har även stiglädret under kåpan så ibland fäster jag det där.

Hmmm,,, då får jag nog kolla igen, för det är dottern som rider o sadlar. Men spontant så minns jag inte att den bakre delen var ett Y utan bara en rem som kom från höger så att säga... Får gå ut o kolla :D Annars blir det ju plätt lätt :p Återkommer....

Nix, jag var inte knäpp, jag har en främre stropp långt ner och en som kommer snett bakifrån, inget Y som du har ritat....
:crazy:

Min sadel har en stropp från knästödet, och den andra snett bakifrån, fäster flärpen i den bakre. Alla dressyrshabrak jag har provat har haft flärpar som är nog långa för det, tom schabraken från Hööks.

Så är det på alla Prestige sadlar också, men har aldrig haft problem att fästa i den bakre stroppen.

Annars går det bra att fästa i stiglädret, det gör jag på min Childeric ibland. Inte fästa alls är också ett alternativ.

Ursäkta att jag kapar tråden lite, men tyckte det var så onödigt att göra en helt ny så rubriken passade:)
Även jag har en Wellinton Elite 17" och till den har jag en fårskinnspad+dressyrschabrak. Men alla mina schabrak är liksom för korta uppe på ryggen så padden sticker nästan alltid utanför och det tycker jag är så fult!! Finns det inga scabrak som är lite längre så att både sadel och padd får plats på dem?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 869
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 556
Senast: Kristall10
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 155
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka