Dressyrsadlar

Sv: Dressyrsadlar

Men man ser en stor inbuktning i form av en sadel... Börjar typ mitt på ryggen och fortsätter framåt. Ser ut som att hästen har gått med en dålig sadel alldeles för länge. Typ som att han är helt takformad var sadeln har legat an och sen blir han helt platt och det buktar ut vid magen.

Ja, det verkar så. :)
Såhär ser min pålles rygg ut: (här tyvärr inga bättre nakenbilder. :o )
stilla3.jpg

posar.jpg

Du är besatt... :smirk: Han har inta haft för trång sadel när jag ägt honom iaf, dvs två år. För vid har han haft (med pad).
Det är massa fullblod i honom, dom är inte så tjocka över ryggen som ponnysar....

County!!:love: :love:

Jag köpte en begagnad County Competitor (tillverkad -92) för ett år sedan, och det är den bästa sadel jag någonsin haft!
En tjej i stallet har 2 st, en allround och en dressyr (vet ej modellerna) från 80-nånting, och de är fortfarande i kanonskick och helt underbara att rida i.

Brukar nog kosta 4-8000:- begagnade beroende på ålder och skick. Har något svängd bom.

Jag har inte provat en Wintec på min häst, men har ridit i Wintec på ridskolans hästar och jag är inte alls speciellt förtjust i dom måste jag säga :crazy: Men så är jag inte så förtjust i syntetsadlar överhuvudtaget.. så en sådan blir det inte.

:rofl: Är jag besatt för att jag kommenterar din hästs rygg?

Tror du för det första att ponnier har mer muskler över ryggen bara för att de är ponnier? Och tror du att bara för att han har fbl i sig att han inte kan vara musklad? När jag påpekar att han ser ut att han ahr gått med en dåligt tillpassad sadel (vilket inte är synonymt med för smal bomvidd, utan det kan vara att bommen är för böjd/för rak osv osv) menar jag inte att han ahr för lite fett (vilket du uppenbarligen tror att alla ponnier med sina "tjocka ryggar" har....) utan för lite muskler i förhållande till resten av kroppen.

Puttar upp tråden eftersom jag själv funderar i samma banor. ;)

Hur är det med Wellington och Edinburgh, är det två olika modeller från samma tillverkare eller har de inget gemensamt? Passar båda samma typ av ryggar? Ganska raka bommar?

Är Countyn relativt svängd i bommen eller? Läste det någon annanstans har jag för mig. Men det kanske finns olika modeller.

Såg en bild på en Butet dressyrsadel och det hade ju varit något... ;) Men nja, betala så mycket för en sadel som bara ska användas någon gång nu och då känns inte aktuellt. Men finns det andra dressyrsadlar som också har ett lite flatare säte (o som har ganska rak bom)?

Wellington och Edinburgh passar samma typ av ryggar. Det är olika märken men är nästintill identiska i såväl utseende som passform. Samma kvalitet med.

Countyn är ganska svängds i bommen ja, men de nyare är rakare, dock skiljer det sig mellan modellerna. Hoppsadlarna vet jag vissa är rakare men jag ahr inte fått höra om att de har någon modell som är väldigt rak, utan alla har någon böjning.

Clincher (säljs på Ingdams) har en dressyrsadel för 12500:- Jättefint läder, väldigt bekväm och har långa kåpor, med små knästöd som är placerade långt ner. Originalsadeln är ganska djup i sätet, men man kan korsa dressyrsadeln med deras flatback, så man kan få en dressyrsadel med väldigt flat säte om man vill. m det kostar något extra och isf hur mycket vet jag inte, men det är isf inga stora summor det handlar om.

Diabolical_Kitten skrev:
Clincher (säljs på Ingdams) har en dressyrsadel för 12500:- Jättefint läder, väldigt bekväm och har långa kåpor, med små knästöd som är placerade långt ner. Originalsadeln är ganska djup i sätet, men man kan korsa dressyrsadeln med deras flatback, så man kan få en dressyrsadel med väldigt flat säte om man vill. m det kostar något extra och isf hur mycket vet jag inte, men det är isf inga stora summor det handlar om.

Lät ju intressant. Nu hade jag ju egentligen tänkt mig en begagnad, men det lät ju lite spännande. Sedan vet jag ju egentligen inte om jag gillar en plattare varint bättre, men eftersom jag är van att rida i flatback-sadlar kanske det skulle kännas mer hemvant. ;)

Jag har sett en begagnad på 2½ år... Så det blir nog svårt om du ska ha begagnat isf.

Hoppsadeln är riktigt flat. Helt flat. Den ser inte ut så på bilden, men jag tycker den är så flat en sadel kan bli typ... Den är mycket flatare än Equipe t.ex. Och Stubben Artus/Siegfried CS är djupa i förhållande till den.
Jag gillar den dock...
Men det är ju bara att ta en tur till Ingdams och provsitta (men ring först så de tar dit sadeln till butiken)

Jag har en dominus hoppsadel (flatback) som jag köpte begagnad för 9000 (inkl lamullspadd, stigläder), nypris är 12000. Det syntes iaf knappt att min var begagnad :) men det är tydligen högt andrahandsvärde på de sadlarna.
Min är väldigt fin och det är bra kvalitet iaf. Jag vet dock inte så mycket om dressyrsadlarna men du kan ju kolla på hemsidan www.ridin.se :idea:

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
824
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 876
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka