Svar till:
jamen hur bra är dom.... Verkar vara i kingston-klassen, dvs inget att ha... sen måste jag bara upprepa att det är inte bomviddstalet som avgör hur bred sadeln är, men VINKELN! En sadel med bomvidd 26 (Jaguar) kan vara mkt bredare än en sadel med bomvidd 31 (Prestige).
----------------------------------------------------------
Bomvidden kan mätas i centimeter. Inte alla men väldigt många tillverkare anger bomvidden i centimeter. De som inte anger bomvidden i centimeter anger den i grader(då blir det oftast ett lägre tal typ 26).Och så finns det endel märken som har en egen storleks tabell. Märken som tex stübben, wintec, Bates, Frank Baines, Hubertus + en massa andra anger sina bomvidder i centimeter( 29, 30, 31, 32 är "standard" storlekar). Anledningen till att jag frågade efter ett märke som har bomvidd 41 är för att min häst behöver en bom som är 41 centimeter vid och det är en storlek som är LÅNGT ÖVER EXTRA, EXTRA VID enligt de vanligaste sättet att ange bomvidden i nämligen centimeter.
Jag har pratat mer flera sadelinpassare och sadelmakare och typ alla kända märken som jag nämde tidigare kan specialtillverkas upp till storlek 36 eller 38 men inte större. Sedan passar inte alla märken på araber efter som att dom har så korta ryggar. Och när man måste specialbeställa så kostar det MASSOR.