Jag har också ett arab sto(10år) och jag är på jakt efter en dressyr sadel...
Jag red in henne när hon var 4år och fram till idag har hon haft 9 olika sadlar.*SUCK*
Det har då inte bara varit dressyr sadlar utan allround och allround mot hopp och nu håller jag på att sälja min Bates Caprilli Event (luft stoppad och med juster bar bom) denna sadel har jag haft i 10 månader och det vidaste koppjärnet är på tok för smalt så den ligger inte stilla på hästen hon har alltså vidare än extra vid....typ extra extra vid...
De sadlar som legat bäst under längst tid har varit de sadlar som jag själv provat ut till hästen och de sadlar som legat riktigt illa eller bara legat bra en mycket kort tid har sadelutprovare provat ut åt mig. Så sadelutprovare litar jag inte på längre(så jag utbildade mig lite på området) och nu går jag på egen kännsla och kunskap (har gått en 2 dagars kurs i sadelinpassning och är nästan färdigutbildad hästmassör) så ett litet hum har jag iaf + att jag känner min häst väldigt väl.
De dressyr sadlar jag testat på henne är...
Griffin(syntet)
Wintec(syntet)
Frank bains
Stübben (vet ej vad den hette mer)
Ingen av dessa sadlar har legat riktigt bra efter som att min häst har väldigt kort och bred rygg och nästan alla sadlarna har tagit i bogbladet vid något tillfälle.
Om jag ska beställa en tex Stübben efter hennes bomvidd så kommer det att kosta mig en smärre förmögenhet och det vill jag inte och jag har inte råd med det...
Så nu ska jag göra en liten chansning...
Jag tänker såhär...
Bara sadeln ligger bra på hästen så får jag väl lära mig att rida i den....
Jag har hittat ett billigare och inte så kännt sadelmärke där jag kan få upp till bommvidd 48. Allt jag behöver göra är en mankmall av hästen och skicka in den till dom så gör dom en sadel efter dessa mått. Detta är en lädersadel med ullstoppning 3års garanti på bommen(trä bom) och 1år på övrigt, den ser fin ut på bild så jag ska göra en chansning och beställa en. I värst fall får jag skicka tillbaka den eller sälja den men då har jag inte förlorat så mycket pengar iaf...
Vad tycker ni?
Är det klokt att göra/tänka såhär?
Jag är så trött på att byta sadel och att sedan hitta en ny som ska passa och om och om och om igenn.