Dressyrsadelgjord med 3 spännen?

N

nancy

Har någon något bra tips på var jag kan hitta en sådan? Textil eller läder spelar ingen roll, inte heller priset. Hittade en på en hemsida tillhörande en ridsportsbutik i Bromma, men den fanns tydligen bara i L=75 cm där och det blir alldeles för långt. Behöver en i längd max 60 cm.

Sv: Dressyrsadelgjord med 3 spännen?

Tror att Kieffer har en i syntetmaterial med tre spännen. Men vet faktiskt inte var man köper dom.

Ja, hittade den på Kieffers hemsida, finns tydligen i längd 50-80 cm. Tack! :) Har en sympatexgjord från Hööks i ungefär samma modell, men utan det tredje spännet, och då kryper den "extra" sadelgjordsstroppen ut hela tiden och hänger och slafsar - mycket irriterande. Ska nu bara hitta någon som tar hem en åt mig.

Men tycker det verkar konstigt om det här är den enda (ok, Bromma hade förstås en också) sadelgjorden med tre spännen som finns att uppbringa på marknaden? Vad gör alla andra med den tredje sadelgjordsstroppen? Kapar av den...?

Jag vet faktiskt inga andra märken än just Kieffer som har tre stroppar på sina sadlar. Annars borde säkert de andra märkena som har det ha egna gjorar också.

Och jag har en Stübben, så uppenbarligen har de det också. Håller med om att de borde ha gjordar till dem då också, men kunde trots det inte hitta någon på varken Albions eller Stübbens hemsida...

Men de tre gjordarna är för att du skall kunna välja.

Var behöver du spänna på just din häst för att sadelns skall ligga mest stilla och i bäst balans?
Du behöver inte använda alla gjordar jag trär den extra genom söljan bara

Och spänner lite olika beroende på hull....

Hmm, aningen förvirrad här.. vilken "extra" sölja? :confused: Jag behöver inte alla tre sadelgjordsstropparna, använder bara den främre och den bakre på nuvarande hästar (enligt sadelmakares rek.). Så jag vet att de är till för att man ska kunna välja, men vill ha tre spännen på sadelgjorden för att den mittersta stroppen ska sitta på plats någonstans. Med de sadelgjordar jag har nu funkar inte det så bra.

nej det finns ingen extra sölja ( sölja är den "hälla" tänk byxhälla - som stroppen träs i innan den fästs i spännet) så den extra gjorden sätts genom samma sölja som en av de andra stropparna.

Det tycker jag ser okey ut

Aha, läste lite bakvänt i ditt förra inlägg inser jag. Problemet är att det inte går i mer än en sadelsgjordsstropp i resp. sölja på samtliga av mina sadelgjordar (utom sympatexgjorden då, men där kryper den, som sagt, ur under ridpasset). Men det finns förstås gjordar (företrädesvis läder skulle jag tro) som bara har en enda stor sölja till samtliga stroppar, inte en till varje. Har i alla fall för mig att min gamla lädergjord ser ut så (tyvärr är den för lång till nuvarande hästar och, gud förbjude :eek:, svart medan sadeln är brun.) ;) Vill egentligen inte ha lädergjord, men det kan förstås helt klart vara en idé...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 565
Senast: Kirie
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 641
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter julen köpte jag årets julklapp – ett aktivitetsarmband – i julklapp till mig själv. Jag tyckte att det verkade vara en lite kul...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har ridit min häst på ett ponnyhackamore de senaste månaderna då hon har haft mycket problem med munnen (vargtand, har lagt bettet...
Svar
5
· Visningar
7 337
Senast: Jozelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix