Dressyrsadel vs. skolsadel ???

Sv: Dressyrsadel vs. skolsadel ???

:D.....men nu kan jag vara helt ute o cykla...men e det inte på den ultra flexen som man kan ändra bomvidden?? typ skruva lite på nått ställe bara??
va roligt att köpa sadel :banana: hoppas sadeln passar nu!! :)

Jag beställde en Gueriniére för några veckor sedan, och väntar med spänning på att den ska levereras. Är du intresserad får du gärna komma och titta på den när den anlänt, du har ju inte så långt att köra.

Immer

Det vet jag inte.. Det står att man ska välja bomvidd..

Jeni skrev:
Vad rider ni i för sadlar, och varför valde ni just den???

Jag har en Startrekk Espanola (bomlös) och en Zaldi Lusitanus till mina hästar. Espanolan trivs jag med, även om den är lite stor i sitsen för mig. Hästen som har den ser ut som en köttbulle i perioder, så en bomlös sadel är bra på henne. Jag gillar sadeln, för man får en nära kontakt med hästen och en lodrät sits, utan att gallerierna är så stora att de stör.
Lusitanus-sadeln påminner mer om en engelsk dressyrsadel att rida i. Djup sits, knästöd, väldigt skön att rida i!

Jag har haft både Portuguesa, Alta Escuela och Potrera-sadlar men jag går mer och mer tillbaka till vanliga engelska dressyrsadlar. Skolsadlarna är väldigt sköna och placerar en i en korrekt lodrät sits, men på minussidan så tycker jag att många av de billigare "vanliga" modellerna placerar en för långt ifrån hästen (mycket stoppning) och sen är gallerierna alldeles för stora på många sadlar. Då tvingas man sitta ner i sadeln hela tiden och ingen av mina hästar gillar att bli arbetade i nedsittning i trav i början av ett pass eller när jag rider ut i skogen och de arbetar i friskare tempo (de är båda kallblodstravare och gillar inget lustempo på turen:p ). Då vill jag kunna rida i lätt sits och avlasta ryggen, så för mig är det ett krav att gallerierna är så små att de inte är i vägen.

Tack för svaret!

Jo jag har sett att en del sadlar har mycket stoppning under, bla portugesan som jag skrev att jag var sugen på så den går nog bort. Det skulle vara bra om man kunde prova en massa olika sadlar men det går ju tyvärr inte. Svårt att veta vad som man trivs med och inte när man inte kan prova. Så jag ska kika, leta och fundera en hel massa till och sen får jag se vad det blir.

:bow: Tack ni andra som oxå svarat, har varit lite dålig på att underhålla tråden. Vill gärna ha fler tips på bra sadlar.

Liknande trådar

Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 320
Senast: ylvalill
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
847
Utrustning Jag letar efter en akademisk sadel till min häst och har kikat lite på chezz-sadlarna som verkar bra i produktbeskrivningarna. Jag vill...
Svar
1
· Visningar
1 595
Senast: _Viva_
·
Utrustning Hej! Jag är på gång att köpa min första häst. Med hästen följer utrustning såsom täcken, skydd, träns men ingen sadel. Min fundering...
2
Svar
39
· Visningar
4 173
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar