Dressyrsadel utan stora lårstöd?

MonteRose

Trådstartare
Skulle bli väldigt tacksam om någon här kan tipsa om en dressyrsadel som;

Passar hyfsat rak rygg med lång manke
Bred bom
Utan stora lårstöd
Inte djupt säte
Ullstoppad
Inte kilbossor

Finns en sån här sadel?

Sv: Dressyrsadel utan stora lårstöd?

Jadu... Kolla på Bates Maestro, den verkar stämma på allt.. Är dock lite osäker på det där med kilbossorna....

Tack för svar men visst är det luft i panelerna på den?
Då går den bort.

Finns utan luft också (dock vet jag inte om Maestron har det).

Annars så kanske du skulle titta på islandssadlar. Sedan finns det raka sadlar med rundbossor (kanske inte så vanligt men det finns). Vad har du för sadel nu? Det behövs kanske inte så mkt rakare med tanke på ditt problem.

Jag har en Passier Grand Gilbert som jag varit oerhört nöjd med.

Vet att man kan skicka sadeln till Tyskland för ändring av bommen men jag har trott att det bara gällde vidden på bommen. Är det så?

Går det bra med islandssadel till häst med inte så kort rygg?

Ja det är bara bommen.

Man kan ha en kort sadel till en lång rygg men man ska inte ha en sadel som är för lång. Dessutom är min erfarenhet att isissadlar inte är så korta alla gånger.

Nej, men är det lite kan en sadelmakare kanske fixa det men jag föredrar att ha en bom som passar hästen.

Det jag funderade på var om det gick att fixa till min nuvarande sadel som uppenbarligen har en bom som är för böjd.

Jodå, den finns med ullstoppning.. :)

jag har en KN sadel på min eller hade har sålt henne nu:( men hon var ngt rak och låg manke och bred över ryggen och den låg perfrkt en ullstoppad sadel och man känner sig ganska fri i den fast ändå så sitter man där man sitter, är ganska lång från höft till knä och den passar mig perfrekt.......hade tänkt att sälja den nu!

KN är det Karl Nidersyss (stavning?)

Jag förstod vinken fast den var fin ;)

Men har nu bokat in sadeltekniker från det stället jag köpte min hoppesadel ifrån så jag hoppas hon har en begagnad inte allt för ful sadel som passar hästen annars får det bli en ny ( min :cry: bankbok)

Jaha, då får jag ju rapportera att en dressyrsadel är inhandlad :bump:
Det blev en Amerigo Pinerolo Alto. Begagnad, 1 år gammal, svart.
Tränade i den idag och jösses vilken skillnad på hästen. Kändes som om jag inte behövde ta i tyglarna överhuvudtaget. Hästen gick helt otroligt bra :banana:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 322
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 060
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar