Dressyrsadel till Islandshäst

Askur

Trådstartare
Är det någon här som antingen har eller känner till en dressyrsadel som hade legat bra på en Islandshäst och som kan vara värd att ta ut och prova? Jag har kollat runt lite men alltid är det något som känns fel.

Jag har kollat på bland annat:

Santa Cruz Leopold

Problem: Finns bara i 17" i sitsen. (Jag behöver 16" - Möjligtvis 16,5").

Prestige Roma
Problem: Känns för lång för min hästs rygg och känns heller inte som den ligger bra på en Islandshäst öht (efter vad man fått läsa).

Equipe Emporio
Problem: Just den jag vill ha finns bara i enkelkåpa. Vilket betyder att man måste ha stigläderna ovanpå och jag vägrar köpa en sådan sadel. Ni behöver inte fråga varför, det kommer bara inte hända. Läste att det finns en med dubbelkåpa men då antar jag att den är mycket dyrare?

Med andra ord sträcker sig budgeten till närmare 20 000. (Equipen ligger på 19900).

Några tips och förslag?

Är det någon här som antingen har eller känner till en dressyrsadel som hade legat bra på en Islandshäst och som kan vara värd att ta ut och prova? Jag har kollat runt lite men alltid är det något som känns fel.

Santa Cruz Leopold

Prestige Roma
Problem: Känns för lång för min hästs rygg och känns heller inte som den ligger bra på en Islandshäst öht (efter vad man fått läsa).

Equipe Emporio
Problem: Just den jag vill ha finns bara i enkelkåpa. Vilket betyder att man måste ha stigläderna ovanpå och jag vägrar köpa en sådan sadel. Ni behöver inte fråga varför, det kommer bara inte hända. Läste att det finns en med dubbelkåpa men då antar jag att den är mycket dyrare?

Med andra ord sträcker sig budgeten till närmare 20 000. (Equipen ligger på 19900).

Några tips och förslag?
Jag har, innan min equipe emporio (som är den bästa sadeln någonsin!), alltid haft amerigo. Främst dressyrmodellen Classic. Min gamla sadel ligger nu på en annan islandshäst.

Men som sagt, emporion är i särklass den bästa sadeln jag suttit i och då har jag ridit i många s.k kvalitetssadlar.
Vet inte om priset skiljer så mkt på dubbelkåpa vs enkelkåpa.
Jag har islandsmodellen, enkelkåpad, och avgudar den .. :love:

Jag har, innan min equipe emporio (som är den bästa sadeln någonsin!), alltid haft amerigo. Främst dressyrmodellen Classic. Min gamla sadel ligger nu på en annan islandshäst.

Men som sagt, emporion är i särklass den bästa sadeln jag suttit i och då har jag ridit i många s.k kvalitetssadlar.
Vet inte om priset skiljer så mkt på dubbelkåpa vs enkelkåpa.
Jag har islandsmodellen, enkelkåpad, och avgudar den .. :love:
Jo, jag har hört allt för gott om den sadeln. Men som sagt. Enkelkåpa.. Nej. :(
Nu såg jag i och för sig att det var den med dubbelkåpan som kostade 19900 men inte hittat någon återförsäljare ännu som har den i den tum jag vill ha.

Vet du hur lång den är i anläggningsytan? Snaps har väl relativt kort rygg han med?

Jo, jag har hört allt för gott om den sadeln. Men som sagt. Enkelkåpa.. Nej. :(
Nu såg jag i och för sig att det var den med dubbelkåpan som kostade 19900 men inte hittat någon återförsäljare ännu som har den i den tum jag vill ha.

Vet du hur lång den är i anläggningsytan? Snaps har väl relativt kort rygg han med?
Snappe är askort!
Denna är verkligen den enda sadeln som passar.
Det måste väl gå och beställa direkt från equipe? Alltså tillverkaren, med modell och tum! Försök att hitta kontaktuppgifter till dom, eller ta kontakt med en återförsäljare och be dom ta hem en i rätt tum till dig.
Dom är dock ganska sparsamma i tumstorlek så testa innan du specialbeställer.
Jag har en i 17" du får pröva om du lastar bebis och kommer hit ;)

Har också en Equipe Emporio som jag tänkte rekommendera när jag såg tråden, men låter bli då med tanke på enkelkåpan ;)

Santa Cruz Leopold

Prestige Roma

Equipe Emporio

Några tips och förslag?

Men nej, varför göra samma fel som 90 % av övriga hästägare gör, TA HJÄLP. Det blir billigast så, både för din häst och din plånbok.

Olika sadlar har olika förutsättningar, alla sadlar passar verkligen inte till samma häst. Det är oerhört många faktorer som man måste ta hänsyn till.

Men nej, varför göra samma fel som 90 % av övriga hästägare gör, TA HJÄLP. Det blir billigast så, både för din häst och din plånbok.

Olika sadlar har olika förutsättningar, alla sadlar passar verkligen inte till samma häst. Det är oerhört många faktorer som man måste ta hänsyn till.
Och jag har varit med om folk som betalat dyrt för hjälp av känd sadelprovare som sålt på denne sadel som skadat häst..
Så alla får väl helt enkelt göra det dom känner funkar bäst.

Jag skulle inte (läs aldrig) välja ut en sadel, beställa, betala och sen slänga upp på min hästs rygg.
Aldrig. En sadel är för mig, en dyr investering. Inte bara för plånboken utan även för hästen.

Jag har letat sadel i flera månader och pratat med samtliga sadelleverantörer och försäljare och ingen har gett mig någon direkt hjälp.
Men, men. Jag kommer fortsätta leta efter en bra sadelleverantör som inte enbart fokuserar på att sälja utan även få en nöjd kund.

Sen vill jag också tillägga att det är minst lika viktigt att sadeln inte bara passar hästen utan även ryttaren.

Jag skulle inte (läs aldrig) välja ut en sadel, beställa, betala och sen slänga upp på min hästs rygg.
Aldrig. En sadel är för mig, en dyr investering. Inte bara för plånboken utan även för hästen.

Jag har letat sadel i flera månader och pratat med samtliga sadelleverantörer och försäljare och ingen har gett mig någon direkt hjälp.
Men, men. Jag kommer fortsätta leta efter en bra sadelleverantör som inte enbart fokuserar på att sälja utan även få en nöjd kund.

Sen vill jag också tillägga att det är minst lika viktigt att sadeln inte bara passar hästen utan även ryttaren.

Du ska självklart ta hjälp av en auktoriserad sadelutprovare, leverantörer är totalt oväsentlig. Den person du tar hjälp av ska INTE vara ansluten till en specifik sadel, det ska finnas ett utbud av sadlar som kan provas in på din häst. Det är så man hittar något som passar hästen, och i de flesta fall brukar även ryttaren finna sadeln bra också.

Och jag har varit med om folk som betalat dyrt för hjälp av känd sadelprovare som sålt på denne sadel som skadat häst..
Så alla får väl helt enkelt göra det dom känner funkar bäst.

EN SERIÖS sadelutprovare, lämnar garanti på de som provas ut och säljs. Säljer man en sadel som skadar hästens rygg, så kan man gå tillbaka och reklamera samt få ersättning. MEN det förutsätter att vi har med seriösa personer att göra, dvs utbildad med företag som tar ansvar.

Jag har inte hittat en endaste sadel som passar min isis som är i dressyrmodell.
Hur mkt jag än vill förneka de för jag VILL HAAAAAAAAAAAAA en dressyrsadel *lägger mig ner å sliter av mig håret och bölar)

Men tack och lov har de börja kommit islandshästsadlar som har djupt säte med stora knästöd för jag avskyr de platta modellerna som är som plankor.
Alla dressyrsadlar har varit för långa främst på min kortryggade, nu är hon superkänslig för tryck längre bak på sin rygg.
Nu har jag kollat in Taur Special och tror den kan passa min dam.
Enda som passade henne annars var Maxflex Fina... så passar inte taur sadeln blir det en maxflex igen helt klart, men var tvungen att sälja den för att köpa min maratonvagn=)

Islandshästar är svåra att hitta sadlar till så fort du behöver 17,5... små ryggar och vuxna rumpestumper går ofta inte så bra ihop=(

Visst finns det dressyrsadlar som passar isisar. Det beror ju lite på ryggen. Mina har en bates innova och en äldre albion slk

Jag hade en Wellington Elite på en islandshäst. Låg riktigt bra på henne och hon gick fint i alla gångarter :)

Min Ganti har en Dominus dressyrsadel. Ligger kanon på honom som har kort svängd rygg, trots 17.5 tum. Har dubbelkåpa :)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden