Dressyrsadel till häst med känslig rygg

MiaMaria

Trådstartare
Är på gång och ska försöka hitta ny sadel till min häst. Rider just nu i en Passier Paxton allround mot dressyr, som är anpassad efter hästen. Sadeln passar hästen perfekt men inte mig. Jag behöver dessutom en lättare sadel då jag har problem med armar och axlar.

Min häst har en bred och rak rygg, med låg manke. Han har en känslig rygg och jag tänker att det kanske finns sadlar som passar sämre och bättre...

Har funderat på Wintec Isabelle Werth då den är lätt, och jag själv sitter bra i den (har problem med höfter och bäcken), men är osäker på hur min häst skulle fungera med en luftstoppad sadel. Någon som har efterenheter/tips?

Sv: Dressyrsadel till häst med känslig rygg

Jag har en Bates Innova Cair och hästen har tidigare gått med en Wintec allroundmodell. Nu ligger Bates-sadeln bättre än Wintec-sadeln men båda har ju Cair och det funkar suveränt bra, den ska ju liksom anpassa sig efter hästens rygg och inte kunna bli knölig, kan det bli bättre?!?!

Lycka till i djungeln!

Tack! Ja det är verkligen en djungel... tur man inte gör det så ofta :D

Jag hade en Wintec Pro dressyrsadel till min förra häst. Den bästa sadel jag någonsin har haft till den hästen (och då hade jag tidigare haft Röösli, Passier, Kieffer och Dominus)! Jag tyckte att den var superskön att rida i. Vet inte om det är något för de högre klasserna, men jag red på LA-nivå och då räckte den. Billig var den också. :)

Jag har ridit i en sådan sadel, men inte på min egen häst. Jag tävlar inte över huvudtaget, är glad om jag kan rida ett träningspass då och då :laugh: men behöver en lätt sadel där jag själv sitter stadigt, eftersom jag har problem med höfter och bäcken. Är lite tveksam till "vanliga" Wintec då jag uppfattat den som lite "plastig"...

Jag har ridit i en sådan sadel, men inte på min egen häst. Jag tävlar inte över huvudtaget, är glad om jag kan rida ett träningspass då och då :laugh: men behöver en lätt sadel där jag själv sitter stadigt, eftersom jag har problem med höfter och bäcken. Är lite tveksam till "vanliga" Wintec då jag uppfattat den som lite "plastig"...

Eftersom den var gjord i det där mockaliknande materialet "equi-suede" tror jag det heter, satt man väldigt stadigt. Ytterligare två fördelar som jag upptäckte först efter köp: sadeln blev inte varm och klibbig på sommaren (så där som lädersadlar kan bli och med följden att man får rejäla ridsår) och inte heller svinkall på vintern (så där som lädersadlar kan bli och med följden att man förfryser de ädlare delarna). :)

Ah, den är i samma material som Isabelle Werth. Då var det inte en sådan jag red i. Ska genast kolla upp detta, jag vill gärna ha en sadel i detta material! Tack för tipset :idea:

Liknande trådar

Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 856
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023