Dressyrsadel till fullblod med manke

K

Katrinne

Har ni några tips på bra dressyrsadel till ett fullblod med manke? Omusklad än så länge, ganska rak rygg och manke. Vilka passar enligt er? Jag är själv sugen på Globus Clic men alla skriver att den passar breda hästar? Och en bred ponny i stallet har nyss fått den utprovad hos sadelmakare. Just nu har jag en billig Horse Saver dressyr, normal bom. Ligger helt ok, borde vara någon i samma modell som den. Tips?!

Sv: Dressyrsadel till fullblod med manke

Hon kan fortfarande vara bred trots stor manke. Leta efter cut-back sadlar.

Jag (eller ja, syrran har) en Hubertus medium-wide med cutback som hade passat, breddmässigt, om hon var mer musklad. Men bommen är inte bra för ryggen. Har en kjellquists excellent medium-wide som kommer ligga bra när hon musklat sig mer. (ligger väldigt lågt nu) Har också en cliff barnsby allround, drygt 30 år gammal, medium-wide som ligger superbt bra.

Jag tror inte att ett fullblod har vad man kallar bred rygg, med vid bom kan den ju ha för det. "Bredheten" handlar ju om mer än vidden, att hela ryggen är bred och bossorna kommer då inte att passa på en rygg som inte är bred.

Det finns många sadlar som passar stor manke, men ta hjälp så att du får ett hum om vad som kan vara bäst, globus clic vet jag inget om och kan inte svara ang den.

Kanske underlättar med några bilder ur olika vinklar, det är olika vad man kallar rak också, så jättesvårt utifrån den lilla informationen du gav. Men som sagt stor manke finns det många modeller för, sen är det också en defnitionsfråga, vad kallar man stor och vad är normal manke? Det har också med längden på manken att göra. Många fullblod har stora bogblad och lång manke, det spelar också in.

Jag har en Bates IW.
Jag tycker du ska åka till utprovare, inte mixtra på egen hand!

mm precis, min som har fullblodspappa drar xxvid bom men han är inte bred=platt över ryggen på samma sätt som min arab. araben har dock bara xvid. så man kan inte "se" bomvidden med blotta ögat.

mm precis, min som har fullblodspappa drar xxvid bom men han är inte bred=platt över ryggen på samma sätt som min arab. araben har dock bara xvid. så man kan inte "se" bomvidden med blotta ögat.

OT, vad heter den pappan? *nyfiken*

Nej det är lurigt med sadlar, jag håller på så smått igen, eländet ändrar ju ryggen också:mad::cool:

Fullblodet jag hade gick med Kieffer och kompisen som har flera fullblod änvänder Kieffer på dem med.

Det har jag haft också, tyvärr är dom så fruktansvärt obekväma och tråkiga eller i alla fall min:(

Jag hade en Edinburgh på min förra häst med mycket manke och rätt omusklad, inte så bred.

Fick ha bomvidd II typ normal mot smal.

Det har jag haft också, tyvärr är dom så fruktansvärt obekväma och tråkiga eller i alla fall min:(
Jag har just nu två hoppsadlar av märket Kieffer: En Garmisch och en Donau. De är sköna tycker jag! Eller så har jag vant mig....
Hade en Kieffer Wien (dressyr) till min förra häst, men den fick han med sig då han såldes. Också skön, men med för lite stöd för min smak. Sen kan det ju vara stor skillnad på de gamla modellerna och de lite nyare. Kompisen hade en gaaammal Kieffer och den var gräslig!!! Stenhård!
Själv är jag på jakt efter en ny (fast begagnad) Kieffer dressyr.

Jag tycker Kieffer Wien är stenhård:crazy: Jag hade en sån.

Många tycker att Kieffer är hårda, men jag har förstått det som att de allra senaste kanske är bättre, såna har jag inte suttit i.

Som hopp kan de nog funka, dem sitter man inte i på samma sätt!

Men sen är smaken så olika, det fanns flera som tyckte min sadel var jätteskön:eek::cool: Lättsåld var den också, så vem vet?

Har Kieffer Lech till mina två (ett rent fullblod och en fullblodskorsning), underbar sadel! :love: Den ligger inte optimalt på båda men är fri och bra i manken (den ena har sned och hög manke så det är jättesvårt annars) och så har jag bara en tunn pad under så går det jättebra.

Edit; min är mjuk i sätet och med stora stöd, det har jag lärt mig rida med :p

Senast ändrad:

hej
igen ka svara utan att veta mer om din häst..
Är den igång? Har den tävlat på bana? Är den överbyggd, kort eller lång i ryggen. Djup bakom manken eller rak,? Hur lutar bogarna.vilken bredd har den framtill, under dig och baktill. Hur är ridbarheten ? OSV.
Generellt har fullblodsägare svårt att hitta en sadel.
Här är de främsta orsakerna.
1. Fullblodet har ofta tränat galopp och har fortfarande spända muskler i sidor fram, buk och hals. De spända musklerna hindrar hästen från att lyfta upp sin framdel och manke. Detta resulterar i en spänd häst med mycket påskjut och lite bärighet. Den sätter inte de muskler som ägaren jobbar på att få dit.

2. hästen brukar då bli djup bakom manken, hålig bakom bogbladen, hög i rumpan, och lite rak i halsen med lite underhals.
När man provar sadel, blir det mesta hängande med 4 punkts tryck. DVS sadeln kommer inte ner på mitten.

Åtgärd.1. Behandling av muskler i framdel, buk och bakdel. Speciellt om den hatar när du drar gjorden.
2. Arbete utan ryttare i låg arbetsform.
3. Ridning utan sadel med tex gjord ett par veckor så att den kan provas med sadel.
4. Sadelprovning med någon som begriper vad som händer och skall hända med hästen, och som förstår innebörden av ordet ridbarhet. Hästen skall få visa vilken sadel den blir mest rörlig och bärig i.
När den nya sadeln väl är på plats krävs några månaders träning för att bygga upp rätt muskler. Ta det lugnt. Fullbod är smarta kompisar som visar hur de känner..
Lycka till M

Väldigt bra förklarat, och det stämmer så bra. Jag har själv de problemen på den häst som tävlats galopp samtidigt, medan unghästen som aldrig startat galopp är helt annorlunda i kroppen.

Stoet har ändrats i ryggen och därför har jag precis bytt sadel igen, och det handlar inte bara om vidd utan om resten av ryggen där hon nu kräver en annan bom.

Jag vet att du är ÅF men i detta inlägg nämnde du ju inga märken och då är det väldigt värdefullt med dina kunskaper.

Tack! Det var ett mycket bra svar! Håller med dig i allt! Min häst har gått på banan till den var sex år och är i år åtta. Känner igen det du beskriver. Tänkte bara att man kunde få lite tips från alla er som letat sadel till en typiskt galopphäst. TACK! :)

nechamp.

Här är hästen i fråga.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 177
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
901
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka