Dressyrsadel till C-ponny

Wilfa

Trådstartare
Någon som har bra tips på märke och modell? Ny eller begagnad spelar ingen roll men den ska kosta max 4.000 kr. Ponnyn är ca 135 cm, ganska bred över ryggen och rids mest av en liten vuxen ryttare som dock gärna vill ha 17" sadel.

Sv: Dressyrsadel till C-ponny

Kanske blir en 17"-sadel lite lång på en liten ponny?
Generellt har sadlar med rundbossor något kortare anläggningsyta, så leta upp en sådan och prova. Äldre sadlar har ofta rundbossor, så leta begagnat.

De speciella "ponnydressyrsadlar" som finns brukar vara på 15-16", så de är väl inte aktuella. Det finns heller ingen garanti för att de passar just bara för att det är en "ponnysadel"...

en syntet sadel kanske? det finns många riktigt sköna o fina.
fast som ovanstående skrev, 17" låter långt på en c-ponny!

17" fungerar på en isis i c-ponny storlek iaf... Min häst är 136 cm och jag har en stübben avalon 17"... Köpte den helt ny för ca 1 månad sen.

/Linda

Jag har en Frank Baines Capriole 17'' som är fantastisk! Jag har haft den både på C, D (lite bredare stuket) och nu på en liten häst av halvblodstyp. Köpte den begagnad för ett par år sedan och gav 3 500,-.

Lycka till!

Ponnyn i fråga har nu en allroundsadel, 17", och den ser inte stor ut på honom och den ligger bra. Någon som har fler förslag på märken och modeller?

Jag rider i en Edinburgh på C-ponnyn jag rider och tävlar. Jag tror till och med att det är 17,5" på den och den ligger mycket bra på henne. Hon är iochförsig 139-140 cm, men relativt kort i ryggen.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 072
Senast: iNHALE
·
Utrustning Är på jakt efter en dressyrsadel till vår c-ponny. Han har idag en prestige versailles 16" bomvidd 33 som ligger bra. Vad ska jag leta...
Svar
1
· Visningar
529
Senast: ako
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka