Dressyrsadel med höga stöd fram

the_connemara

Trådstartare
Mamma har släpat hem ett gäng sadlar till sitt sto men nu äntligen hittat en som båda trivs i. En Bates Caprilli och på den kan man byta/flytta runt stöden fram. Först red i med de små, sedan med de stora och sedan med de stora wintecstöden till flbsadlarna (:o). Båda två tyckte klart bäst om wintecstöden. Samtliga stöd satte vi så högt upp som möjligt.

Då vi funderade lite på hur andra sadlar sett ut och genomgående var det de sadlarna med långa stora stöd som störde oss båda två mest. De som var mer "formade" och större högre upp o mindre längre ned passade oss betydligt bättre. Är det här någon typisk för kortbenta hobbyfltryttare eller? Eller hur vill ni ha era stöd på era dressyrsadlar?

Genomgående verkade ju sadlar i den prisklassen som provades ut (beg upptill runt 10) ha "halvtama" stöd som gick över mer eller mindre hela sadeln. Och vi tyckte nederdelen störde mer än den hjälpte. Även ngn singelkåpa och endel stöd som var formade gav samma känsla av att inte riktigt komma intill hästen och att behöva "vinkla in benet" själv. Med Caprillin och hoppstöden "hängde" benen av sig själva avslappnat intill hästen utan utstickande tår eller knän som ville smyga sig framför vulstren.

Hur ser det ut i dyrare prisklasser? Är stöden höga/låga, långa/korta?

Sv: Dressyrsadel med höga stöd fram

båda höga och långa...... sen beror det såklart på märket!

själv kommer jag inte ens åt stöden i bates, den är så sjukt bred i midjan så mina ben står rakt ut.:p

Haha, min kropp reagerade precis tvärt om jmf med andra vi hade hemma. Iofs är min häst väldigt smal över ryggen och ganska smal även över bogarna än så länge. Men det var stor skillnad att sätta på hoppklossarna, även om jag i just batsen inte fick knäna framme på vulstren som på vissa andra. Hur kan det vara sådan skillnad på så lite? Jaja, hästar och mattar är mer än väl nöjda med provningen iaf.

knästöden betyder mkt, har ju en hel del att säga för hur dina ben "faller". vad bra att ni är nöjda! :D

Midjan på caprillin är smal. Isabellen är bred - den knäcker min höft när jag sitte rupp.

Det beror ju på vilken sadel man jämför med förstås. Om sadeln har smal midja och är hög så blir den ju självklart smalare. Caprillin har smal midja men är har close contact, den är låg och blir därför bredare än föregående exempel.

Isabellen är bred och låg så den är helt hemsk för mig. :crazy:

hehe...caprilli är jättehemsk, isabellen är underbar.
här gillar man olika :-)

Alltså jag gillar båda men Jag kan bara få en korrekt sits i caprillin, just för jag har ett smalt bäcken. Har sett många som har fått en bra sits i isabellen så jag dömer ingen sadel :D de kanske blir ledsna :p

isabellen har jag inte ridit i men om den är ännu bredare så skulle det nog funka dåligt... :p

bates är det bredaste jag suttit i. ponnyns top dressage är också i bredaste laget, föredrar min childeric.

har extra vid bom på alla sadlar, det kanske kan spela in för hur bred midjan blir?

jo, det måste det ju. Fast jag har ju bredaste på ponnyn :p

Skit samma. Olika upplever sadlar olika. Och nej, då rekomenderar jag inte isabellen :rofl:

jag hade nog gillat caprillin mer om det fanns mer stöd...kändes nästan som en gammal platt stubbensadel på ngt sätt,,,

jag hade nog gillat caprillin mer om det fanns mer stöd...kändes nästan som en gammal platt stubbensadel på ngt sätt,,,

Bara skillnaden på att ha de stora knästöden eller de stora knästöden till wintecfbl gjorde jättestor skillad. Caprillin med de vanliga små stöden passade mig inte alls. Vilken skillnad så lite kunde göra :confused: Men vi testade alla 3 olika stöden på en gång på gårdsplanen och sedan de två olika stora sorterna under ridning. Då märkte man verkligen skillnad. Det trodde jag inte.

Stödet ska ju vara just detta och får inte hindra din ridning och skapa spänningar.

Jag rider själv i Bates Innova och har svårt att föreställa mig en ryttare med korta ben i denna sadel.
Det tog mig en dryg månad att kunna sitta i sadeln, men nu säljer jag den inte för allt smör i Småland!:bow:

1 månad :eek:

Jag vägrar rida i en sadel som jag inte sitter bra i direkt :angel: Men så är jag oxå van att rida unghästar i korta hoppläder.

Jag kände det som att de långa vulstren där framme störde mig, försökte tvinga bak mina ben vid knäna fastän de inte föll så upp i från höften. Med de korta stöden (som jag ju klart är van vid i från hoppsadlarna) så hamnade benen rätt från höften direkt kändes det som :)

1 månad? redan första ridpasset när jag fick min bates innova så kändes det kalasbra (och jag ha korta ben!) provsadeln kändes det också bra direkt förutom att sitsen va för liten för mig då, men jag tog en storlek större på min egen jag köpte och då blev det tiptop.

isabellen har jag inte ridit i men om den är ännu bredare så skulle det nog funka dåligt... :p

bates är det bredaste jag suttit i. ponnyns top dressage är också i bredaste laget, föredrar min childeric.

har extra vid bom på alla sadlar, det kanske kan spela in för hur bred midjan blir?

Ja, Isabellen är ännu bredare = höftmördare

Childeric är ju vansinnigt bred?! :eek:
Jag får ont i bäcken och höft bara av en skrittrunda på 10 minuter i en Childeric!!

Om sadeln är bredare att sitta i pga. bomvidden eller inte tycker jag hänger lite på märket/modellen. På vissa märker man skillnad, men inte på alla.

nix min childeric är den absolut smalaste jag ridit i. nu snackar jag alltså om midjan, inte längre ner. det kan du tom se, kolla på en bates och en childeric ovanifrån så ser du att ch är hälften så bred.

Jag har en Isabell. Men jag har aldrig funderat på om den är bred för höfterna :confused: Jag själv har inga höfter att tala om men när jag sätter mig i min sadel är den mjuk och skön, hamnar på rätt ställe i sitsen. Helt enkelt underbar!

Lite kul att höra att endel tycker den är bred när den tanken inte ens funnits hos mig! :D

Liknande trådar

N
Dressyr Funderar starkt på att göra något ganska dumt... nämligen köpa en sadel på nätet som jag varken sett i verkligheten eller provat. Börjar...
Svar
15
· Visningar
5 581
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka