Dressyrsadel med flat sits OCH stora knästöd?

feel

Trådstartare
Min bakdel och framförallt min rygg klarar inte de djupa sätena som de allra flesta dressyrsadlar har. Så jag letar en dressyrsadel med lite öppnare säte/flatare sits, OCH stora knästöd. Just den kombinationen verkar vara omöjlig... Har provat Amerigos CC och DJ, de har ju obefintliga knästöd men sätet är perfekt på dem.

Sadeln ska funka till rak rygg, ingen manke att ta hänsyn till och normal-vid bom. Inga lågprissadlar såsom Globus, Jacson osv.

Sv: Dressyrsadel med flat sits OCH stora knästöd?

Kolla på islandsmodeller, de är ofta som vilken dressyrsadel som helst - men med ett flatare säte. Ofta tänkta till hästar som har ingen/liten manke.

Har kollat lite på sådana, men utbudet i begagnatbutikerna är väldigt dåligt (eller så är det jag som inte hittar islandssadlar...). De jag har hittat är antingen av väldigt konstig modell, för breda eller med sittpunkten väldigt långt bak.

Spana lite till, borde finnas något som kan falla dig i smaken :)

Eques Sella. Passar rak rygg, går att ändra bomvidden på själv, flat säte med små fjädrar i vid sittbenen som flexar lite vid nedsittning (mkt bekvämt :D), STORA knästöd.

En mkt skön sadel!

Farmlands modeller Ponciana och Tribute (tror jag den heter) har flat sits och man kan välja vilken storlek på knästöden man vill ha. Har även ridit i en Crown/Ideal sadel som var riktigt trevlig med flatare säte och rätt stora knästöd. Var en ovanlig modell i Sverige men har för mig att det var en dressyrvariant av Impalan.

Senast ändrad:

Frank Baines har en modell som heter Capriole som är flat och knästöden ser stora ut. Jag har aldrig ridit i den själv men vet att det va en tjej som la ut lite bilder på sin för ett tag sedan i någon tråd:)
Inte farligt dyr heller!

Childeric DI!

Amerigo CC lär väl säkert gå att beställa med större stöd, deras andra modeller har ju väldigt stora stöd.

WOW?

Tänkte föreslå WOW, den går ju att få med flatback. T o m fälttävlanssits om man så önskar. Men bara om man har stor plånbok...

*delvis kl*
Begagnat är ett måste då jag inte riktigt vet framtiden för mig och pållen, men sadel måste vi ha iaf.

Iofs kanske WOW har bra andrahandsvärde? Childeric håller ju värdet riktigt bra, har funderat på en sådan.

Rider i en Prestige Leonardo nu, funkar bra på hästen och jag gillar knästöden men sätet är för djupt.

Jag säger som Gimlan kolla Islanddssadlar, finns hur mycket som helst att välja på både nytt och begagnat.

Tex har M&N en islandsmodell som är rak, passar låg manke, flat sits och stora knästöd. De jag har ridit i har dessutom haft gel-sits och den har varit superskön :)
Brukar finnas en del begagnade.

Har faktiskt provat en M&N, men den hade minimala knästöd? Kanske någon omgjord då? Den var även alldeles för bred, själva bomvidden var rätt okej men bossorna stack ut på sidorna om pållen.

Hästen drar ca 33 i Prestige så han är rätt tunn.

WOW kan nog ha tveksamt andrahandsvärde. Man måste ju hitta någon som har 1) en häst som ser ut som din 2) delar dina preferenser vad gäller sits och stöd. Och dessa två ska fungera i kombination.

De går ju på närmare 30 papp om jag är rätt informerad, så nog tappar man en del när man tagit ut den.

Ja det är alldeles för dyrt, och WOW är ju inget "poppis"märke än iaf. Tex Childeric och Amerigo kostar ju 20000kr även som 10 år gamla.

Jag har haft Capriolen. Den var inte så jätteflat och öppen. Och hade heller inte SÅ stora knästöd.

Jag säger också Childeriq och Islandssadel om det ska vara beg.
Annars är jag rätt säker på att både Amerigo och Jaguars CC:ar går att beställa med större knästöd.

Har faktiskt provat en M&N, men den hade minimala knästöd? Kanske någon omgjord då? Den var även alldeles för bred, själva bomvidden var rätt okej men bossorna stack ut på sidorna om pållen.

Hästen drar ca 33 i Prestige så han är rätt tunn.

Knä-stöden kan säkert vara olika från sadel till sadel, man brukar ju kunna välja själv om man vill ha stora,mittemellan eller stora när man beställer sadeln som ny.

Prestige har ju minst 2 st islandssadlar så det kanske kan vara något att titta närmare på?
Prestige Island New Royal kanske kan vara något för dig?

Senast ändrad:

Har kollat bilder på de sadlarna, men de ser ju ut att vara väldigt tjockt stoppade i sätet (man hamnar högt ovanför hästen)?

Nej faktiskt inte. man hamnar nära. Är en otroligt bekväm sadel som är bättre än vad den ser ut att vara. Kan verkligen rekomendera den att testa.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Sålde för ett tag sedan min dressyrsadel men har ångrat mig och vill ha en igen nu när vi tävlar mer dressyr. Har bokat tid hos min...
Svar
4
· Visningar
583
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 494
Senast: Rimfaxe
·
K
Utrustning Min häst är en stor robust halvblods kille och jag har haft svårt att tänka mig vad han kan passa i. Han har tidigare haft en kieffer...
Svar
2
· Visningar
1 256
Senast: kaka1234567
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka