Dressyrsadel i skogen?

_EVL_

Trådstartare
Jag har för tillfället en allroundsadel som inte ligger riktigt bra så nu är jag på jakt efter något nytt. Jag rider ofta dressyr men är nog lika ofta ute och lullar på i skogen. Skulle gärna vilja ha en dressyrsalel men är det dumt att köpa det om man även ska rida ut i skogen?

Känner du dig ordentligt säker i en dressyrsadel så ska du väl köpa en sådan om den blir användbar för dig på alla plan.
Annars kanske en dressyr mot allround vore nåt?
Eller kanske en hopp och en dressyr.
Att hoppa i en dressyrsadel är en ren skräckupplevelse vad jag tycker.
Personligen så rider jag enbart ut i hopp eller allround.

Håller med att jag inte heller gärna rider ut i en ren dressyrsadel. Jag tycker man får ofta för lite stöd för knäna eftersom jag kortar stigbyglarna i skogen jämfört med vid ett vanligt dressyrpass. Dressyr mot allround eller tvärtom tycker jag också låter som en bra idé.

Sambon som är riktig dressyrnisse rider alltid i sin dressyrsadel, både ute och vid dressyrjobb inomhus. Han tycker det fungerar bra. Vi har en hoppsadel som ligger bra på hästen men han känner sig osäkrare i den än i dressyrsadeln när hans häst sprallar på. :D

Men om han hoppar så rider han i hoppsadeln.

Jag skulle absolut köpt en dressyrsadel om jag var du, det går utärkt att rida ut i en sån.

Jag rider cavaletti och ganska ofta ut i dressyrsadeln.
Men jag har en allround mot hopp så jag brukar nyttja den när jag ska rida mkt i skogen(inte små fina stigar utan terräng) eller hoppa.

Om dressyrsadeln inte har jättestora knäputor elller vad det heter så tycker inte jag att det är något problem alls. Deremot är det ju inte vidare skoj att hoppa i en dressyrsadel även om det går.

Det är väl bara jag som har en ovanligt busig häst då. När han far iväg för nåt läskigt i diket så har jag inte stöd av min dressyrsadel för knäna vill åka framför vulstren eftersom jag har ganska korta stigläder när jag rider ut. Visst kan jag länga lädren men då tycker jag att jag inte kommer upp tillräckligt ur sadeln när vi galopperar eller går i backar i skogen. Det är nog en smaksak. Jag ska tala med min häst och säga att han får lugna sig... ;)

jag rider nästan alltid i dressyrsadeln ute, men det är bara för att hoppsadeln inte ligger lika bra, eller är lika skön :love: :)

Jag rider alltid ut i dreesyrsadeln och tycker jag sitter skönare och säkrare i den.

Jag har en Zaldi Atlanta, med stora, utanpåliggande knästöd. Enda gången det blir knas är om jag kortar till hoppläderlängd, då blir det fel med knästöden som trycker knäna på fel plats. Men det är sällan jag har så korta läder.

Hoppa i den är dock inget jag sysslar med, jag slår i bakvalvet.

Förr red jag bara i hoppsadel med rejäla klossar både fram och bak och det där att inte ha klossar bak var det som krävde lite tillvänjning.

men som sagt, jag tycker jag sitter skönare och säkrare i dressyrsadeln så jag rider inte i annat alls (hästen hoppar inte ett språng nånsin)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 663
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30