dressyrsadel - hjälp!

miaia

Trådstartare
Jag är ute efter en ny dressyrsadel till min lilla köttbulle... Men vet inte vad som kan passa på henne. Hon är ganska rund med bred, lite platt rygg. Just
nu har jag en Hubertus, men den har en tendens att åka fram på bogen/manken när man rider.

Är det någon som har något tips på sadlar som passar lite "bredare" hästar. :confused::confused:

Sv: dressyrsadel - hjälp!

Jag har köpt en ainsley med 4 i vidd till min kötbulle, funkar kanon!
En vanguard :)
Kika dem!

Har du någon bild?
Vilken prisklass?

Min köttbulle (är verkligen helt rund men inte extremt bred) går med en Spalding men hon har breddat ur den nu... Har en Jacson hoppsadel så det lutar åt att köpa Jacson Hekla. Annat som kan fungera är Clincher, Morris & Nolan, Albion, Crown, Globus, Karl Niedersüss, Onsaddle och CH (det där som tillverkas i Argentina, dock mycket tveksam kvalité)

Jag har en bred och rakryggad dunderklumpsmadam (SWB) med ok manke och på henne ligger iallafall Crown Jessica och Princeville Leicester riktigt bra. Jag har fått tips på att en av Jensen-sadlarna kanske också kan ligga bra på henne.
/U

Som vanligt när det gäller breda hästar så säger jag Crown och Morris & Nolan. Passar perfekt på min runda lite rakare häst.

Sedan går tex Jensen och Childeric att passa in, men då är det ju helt andra pengar vi pratar om.

jag har en rund liten köttbulle som jag har provat massor av sadlar på, nu har jag hittat en begagnad Childeric av isis model, den ligger super. ingen annan sadel har ens varit i närheten av att ligga så bra.

Mitt tips är childeric islands modell.

Jag är ute efter en ny dressyrsadel till min lilla köttbulle... Men vet inte vad som kan passa på henne. Hon är ganska rund med bred, lite platt rygg. Just
nu har jag en Hubertus, men den har en tendens att åka fram på bogen/manken när man rider.

Är det någon som har något tips på sadlar som passar lite "bredare" hästar. :confused::confused:

Jag har en glubus clic till mitt halvblod som oxå är en liten köttbulle med ganska låg manke och en rygg som är som gjord för barbackaridning. Min sadel ligger perfekt, men den är lite stor så den glider fram. Därför måste jag bygga upp den framtill. Jag använder shims från Parelli natural horsemanship och en handduk. Om sadeln är lite lägre fram än bak så glider den direkt, och min häst blir urholkad nedanför manken om jag rider så länge, eftersom hon inte kan röra sig ordentligt. Men så länge som fram och bakvalv är jämna och den djupaste punkten i sätet är långt bak så ligger den perfekt och min Molly är jätte glad och rolig att rida!:banana:

Jag hade Kentaur Penelopa till min breda plattmankade häst. Den passade kalasbra. (tills hon breddade sig ur den). Deras sadlar fram till 06 tror jag det är är vidare i storlekarna än de är nu. Jag hade en 3:a från 05. Provade sen en 4:a från 08 och den var smalare.
Men Penelopan var i alla fall en otroligt skön sadel och passade bred, platt och rakryggad häst.

Vi har just provat ut en Globus Clic åt min lilla köttbulle. Den låg jättebra, även vid ridning. Och jag satt jättebra i den. Jag är superduperglad idag, för imorgon kommer den.:D
Har letat länge, och hade en albion förut, men den var lite för trång åt köttbullen, och hamnade i bakvikt.
Köttbullen har en jämnbred rygg, ganska rak.
Kanske en albion skulle passa din "köttbulle", då den verkar vara lite trängre fram, och förmodligen skulle ligga bra framtill på din.

Jag har en Bates Caprilli till min tjej. Hon är en bred och grov Connemara. Jag älskar sadeln, tror inte de är sådär jättedyra heller!

Åk till en sadel utprovare i upplands-väsby alt.prova kieefer genom skön att sitta i men finns många modeller kan ställas om i bomen hoppas det löser sig för dig och din köttbulle;)

Kieffer funkade till min köttbullearab. Hon hare jättebred och rak rygg.

Tack för alla tips!!
Nu har jag äntligen hittat en sadel till köttbullen :bow: :banana:
Det blev en Globus Turner, bom 36. Efter att ha provat flertalet sadlar hos sadelutprovare var det denna som låg bäst på henne. Bra pris dessutom.

Jag får hem den första veckan i maj!!! Som tur är har vi inte ridit så mkt nu pga juverinflamation å hovböld, så jag har inte behövt ngn sadel på ett tag.

Men nu längar jag verkligen efter sadeln!!!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 321
Senast: Anna-KarinO
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?