Dressyrryttartest I:1

Sv: Dressyrryttartest I:1

HeJ!

Läste det och undrar vad är överstrykning, mellan e och b tror jag det var.. Detta vill jag prova, men måste ju veta vad överstrykning är.. Stryka över vad???/ Lavinia, mycket förvirrad

Du tar fram båda händerna så tyglarna blir hängande i ett par språng.
Då ska hästen gå kvar i formen och bära sig själv, du visar alltså att du inte har hästen i handen och har ridit den på tygeln genom bakdelen.

Varför det kallas överstrykning har jag dock ingen aning om...

Du ska helt enkelt ta fram din innerhanda och stryka över hästens hals under ett par steg. :idea: (Har ridit dessa programen vid domarutbildning)

Är det inte båda händerna? Det trodde jag :confused:

Nej, bara innerhanden.:idea:

"Ett varv på mittvolten; mellan E och B överstrykning" = Håller kvar på samma ställe med båda tyglarna men styrker över hästhalsen med innerhanden så långt fram som möjligt mot sadeln, tar sedan normal kontakt igen.

"Ett varv på mittvolten; lättridning och längning av hästens form genom
att låta tygeln glida ur handen" =Här behåller man stödet men länger ut hästens form genom att länga båda tyglarna.

Senast ändrad:

så gjorde dom som red 3åringar på flyinge iaf, bägge händer fram.. :confused:

det är även så det är i vissa dressyrprogram i USA. :confused:

lizan skrev:
så gjorde dom som red 3åringar på flyinge iaf, bägge händer fram.. :confused:

det är även så det är i vissa dressyrprogram i USA. :confused:

Som sagt var, detta var det jag lärde mig på domarutbildningen, och det är tydligen så de gör i tyskland. (har ridit andra tyska program) Så jag är 95% säker. Men, jag kan höra efter med domarn jag känner om ni vill! :idea:

Tack!

Då ska jag genast börja öva på det! Roligt.. Kanske något att rida på KM i dressyr?? / lavinia

Du har säkert rätt :)
Jag har aldrig ridit något av de programmen, jag blev bara förvånad för jag trodde det var båda händerna.
Det borde väl vara ännu mer "avslöjande" eller?

lite info om ngn vill ha:

2006-01-13
Dressyrryttartest
För att förtydliga lite ang. vårens allsvenskor i Dressyr, div. III så följer här lite information om Dressyrryttartest. Utdraget är taget från "Anvisningar för Ryttartest & Dressyrryttartest" SvRF 2005
Syfte
För att stimulera intresset för god ridning och god grundutbildning för ryttare har Svenska Ridsportförbundet beslutat införa denna tävlings- och bedömningsform.

Dressyrryttartest för enskild ryttare
Formerna för dressyrryttartest, det vill säga, startsignal, inridning inom fastställd tid, hälsning och så vidare är de samma som för dressyrtävling (se TR II) Även ryttarens klädsel samt hästens utrusning enligt TR II. Dock skall ridspö bäras. Spöt får inte vara längre än 1.10 m. Ryttaren förväntas ej skifta spöhand vid byte av varv. Ryttarens sätt att hantera ridspöt ingår som en del av bedömningen av ryttarens sits och agerande. En välutbildad häst förväntas acceptera att ryttaren bär spö.

Bedömningsgrunder
I dressyrryttartest bedöms ryttarens sits (korrektheten) med iakttagande av ryttarens anatomiska förutsättningar för bästa möjliga sits, hjälperna, ryttarens känsla och inverkan samt effekten av ryttarens inverkan på hästen/ponnyn (hur hästen/ponnyn motsvarar utbildningsskalans olika faser enligt kraven i respektive klass). Tävlingsformens grundtanke bygger på att en korrekt sits krävs för att ryttaren skall kunna ge hjälperna på ett korrekt sätt och inverka rätt på hästen/ponnyn.

Det är ryttarens sits, hjälpgivning/inverkan samt resultatet av detta, som det tillkommer varje domare/domarteam att betygssätta i en 10-gradig skala och med användandet av högst en decimal. Med resultatet av ryttarens inverkan avses således hur väl hästen visar att den uppfyller utbildningsskalans krav på Takt - Lösgjordhet - Stöd - Schvung - Rakriktning - Samling - satt i relation till ekipagets utbildingsståndpunkt, samt precisionen i uppvisningen och hästens förtroende för ryttaren.

Många ryttares benägenhet att använda tygelhjälperna för mycket, det vill säga att inverka för mycket med händerna och för lite med vikt- och skänkelhjälperna skall, genom domarnas betygssättning, eftertryckligen motveras. Mer om ryttarens sits finns i TR II mom. 241 samt i Ridhandboken. Ryttarens inverkan skall vara mjuk med fina och i det närmast omärkliga hjälper. Smackningar, visslingar samt användande av rösten är ej tillåtet.

Förklaring av begreppet "Överstrykning"
"Överstrykning" syftar till att kontrollera om hästen bär sig själv. "Överstrykning" skall visa om hästen går stadigt för ryttarens vikt- och skänkelhjälper.

Vid överstrykning för ryttaren fram båda händerna ungefär två handsbredder och drar händerna längs mankammen, medan hästen förflyttar sig två till tre hästlängder, varefter händerna förs tillbaka till utgångsläget. Hästens panna och nos får komma lite längre framför lodplanet, men hästen måste fortfarande bära sig själv. Tempot bör vara oförändrat.

Ibland kan överstrykning göras med bara en hand och då i regel med innerhanden. När hästen är ställd eller böjd, kan man på så sätt kontroller om hästen går stadigt på tygeln.

Tack! :bow:

Dock skall ridspö bäras. Spöt får inte vara längre än 1.10 m. Ryttaren förväntas ej skifta spöhand vid byte av varv. Ryttarens sätt att hantera ridspöt ingår som en del av bedömningen av ryttarens sits och agerande. En välutbildad häst förväntas acceptera att ryttaren bär spö.

Alltså, tror ni att det finns någon möjlighet att få dispans?
Jag tror att det är pga. när fullblodet gick på banan han har dåliga erfarenheter av spö och använder aldrig spö nu.

man kan ju ha ett jättekort hoppspö annars :idea: så bara handtaget är kvar, det är ju också ett spö :D

kommer iaf jag att ha om jag nånsin kommer att rida det programmet för min går inte heller att rida med långt spö

PrinceFair skrev:
man kan ju ha ett jättekort hoppspö annars :idea: så bara handtaget är kvar, det är ju också ett spö :D
frågan är bara vad domaren tycker om helheltsintrycket! Ser kanske lite roligt ut med ett gummihandtag i näven! :rofl:

Murray skrev:
Alltså, tror ni att det finns någon möjlighet att få dispans?
Jag tror att det är pga. när fullblodet gick på banan han har dåliga erfarenheter av spö och använder aldrig spö nu.
Mitt fullblod hade oxå dåliga erfarenheter... Hörde han en pisk på 100m håll så trodde han iaf att det var riktat mot honom och då slog han tillbaka! Inte så roligt en gång för matte som precis skulle sitta upp och fick en hov i sidan... Nu efter lite mer förtroende mellan oss och en tryggare häst kan jag både rida med spö och använda det i hjälpgivningen! Det e bara att kämpa på... Skulle dock oxå gärna slippa rida med spö, vet inte riktigt hur han kommer reagera ute på tävling... Kanske kommer minnena från galoppen tillbaka?

Muppo skrev:
frågan är bara vad domaren tycker om helheltsintrycket! Ser kanske lite roligt ut med ett gummihandtag i näven! :rofl:
so what? det står inget om minimilängd på spöet, så man kan ha ett 30cms hoppspö :D

PrinceFair skrev:
so what? det står inget om minimilängd på spöet, så man kan ha ett 30cms hoppspö :D

Jag tror säkert att det kn påverka det allmänna betyget eftersom Ryttarens sätt att hantera ridspöt ingår som en del av bedömningen av ryttarens sits och agerande. En välutbildad häst förväntas acceptera att ryttaren bär spö.

Men, jag kan hålla med om att det är töntligt. ;)

Ok, så bara att ut och träna alltså. Någon gång har jag väl nytta av att kunna använda spöet.

Murray skrev:
Ok, så bara att ut och träna alltså. Någon gång har jag väl nytta av att kunna använda spöet.

Ja, jag tror inte man har så mycket val. Därimot kan mn ju ha ett "vanligt" 75cm spö antar jag. Det borde ju inte dra ner betyget, eller vad vet jag.
:confused:

Jag tillhör ju den skalan som ser både negativa och positiva anledningar till att ha spö...

Liknande trådar

Dressyr Ska debutera La:1 i början av juni. Har ni några tips inför programmet? Vad tjänar man poäng på?
Svar
1
· Visningar
552
Senast: JohannaB
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Åländska mästerskapen i dressyr avgjordes på travbanan i helgen och vinnare i stora ÅM där deltagarna red programmet LA:3 blev Moa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar