Dressyrryttartest I:1

Sv: Dressyrryttartest I:1

Jag förstår både dom som använder och dom som inte gör det. Jag använde alltid spö på ponnyn (menar inte att jag piskade henne oavbrutet men hade det alltid med mig), men eftersom fullblodet inte tycker om det så tycker jag att det fungerar lika bra utan eftersom han lyssnar och jag har aldrig behövt ta till spö, även om jag haft det i handen.

Rumpnissen skrev:
Jag tror säkert att det kn påverka det allmänna betyget eftersom Ryttarens sätt att hantera ridspöt ingår som en del av bedömningen av ryttarens sits och agerande. En välutbildad häst förväntas acceptera att ryttaren bär spö.

Men, jag kan hålla med om att det är töntligt. ;)
Jo, det är klart - men man får göra en avvägning, vad som ger mest - kort spö och avspänd häst, eller långt spö och jättespänd häst....

På sätt och vis kan jag förstå deras resonemang, men jag anser inte att spöet är nödvändigt för hästens och ryttarens utbildning och därför borde det inte vara obligatoriskt.
Men den enkla lösningen är att låta bli att rida de klasser där man behöver ha spö om hästen inte gillar det. :idea:

man kan ju ha ett jättekort hoppspö annars :idea: så bara handtaget är kvar, det är ju också ett spö :D

kommer iaf jag att ha om jag nånsin kommer att rida det programmet för min går inte heller att rida med långt spö

Mitt (f.d galopp)-fullblod blir så himla spänd då jag har spö, så för mig blir det nog faktist att ha ett hantag i ena handen xD :angel:

Liknande trådar

Dressyr Ska debutera La:1 i början av juni. Har ni några tips inför programmet? Vad tjänar man poäng på?
Svar
1
· Visningar
552
Senast: JohannaB
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Åländska mästerskapen i dressyr avgjordes på travbanan i helgen och vinnare i stora ÅM där deltagarna red programmet LA:3 blev Moa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar