Dressyrringen negativa till veterinärbesiktning

Sv: Dressyrringen negativa till veterinärbesiktning

Så urbota dumt!
Så mkt knackiga hästar det finns på den nivån så är en vet välkommen :bow:.

Edit: Ska kanske förtydliga att jag inte påstår att det finns fler knackiga hästar i de klasserna än i lägre klasser, däremot är det förvånansvärt att det öht finns på den nivån.

Förstår hur du menar, man förväntar sig ju en viss kunskap när de rider på högre nivå... men många ggr blir man besviken tyvärr...

haha suck.
Dom borde väl vara glada istället att det finns bra regler.

Förstår dom till viss del men vi hoppryttare får ju snällt besiktiga och betala dyra avgifter om vi ska hoppa 1,20 eller mer.
Då kunde man ju istället ha som krav att man måste visa hästen i trav inne på banan så att domaren kan få en uppfattning om hästen är ok.
Kan dressyrdomare så kan väl hoppdomare eller anses dom som mindre kompetenta?

Förlåt min okunskap men hur dyrt är det att hålla en veterinär på plats som kollar igenom alla hästar?
Hur mycket pratar vi om?

Vet inte vad kostnaden blir om veterinären ska stanna kvar hela dagen men där jag varit och tittat så om det inte har bakats in i startavgiften så har det kostat 100kr per häst/morgon som de besiktats

Rent nyfiket...
Vilka är nackdelarna med att abra besikta en av dagarna? (dvs alla hästar skall besiktas, men bara första dagen).

Vet inte vad kostnaden blir om veterinären ska stanna kvar hela dagen men där jag varit och tittat så om det inte har bakats in i startavgiften så har det kostat 100kr per häst/morgon som de besiktats

Om det rör sig om den summan blir ju det hela ännu löjligare. Läs en distansproposition så kan vi börja tala veterinärkostnader sedan :crazy:

Vet inte den exakta summan men har för mig att en veterinär kostar i runda slängar 600kr/h sen tillkommer milersättning tror jag. Nu är jag inte insatt om veterinären måste vara på plats under hela klassen i dressyr som kräver det eller om det räcker med att arrangören sätter upp en tid som veterinären är på plats och besiktigar. Om arrangören måste ha veterinären på plats under hela klassen kan det ju bli väldigt dyrt för ryttarna om man har fullt startfält.

Man kan inte riktigt jämföra hoppning med dressyr då hoppningen tar fler starter på en dag, dvs man kan slå ut avgiften på fler hästar. Vår klubb brukar ligga runt 50-100kr i veterinäravgift (beror på om det är meeting eller inte) på våra hopptävlingar.

Så jag tror nog inte att dressyrryttarna kommer komma undan med en hundring, för då tror jag inte att de hade reagerat...

Om det rör sig om den summan blir ju det hela ännu löjligare. Läs en distansproposition så kan vi börja tala veterinärkostnader sedan :crazy:

Flera aspekter på detta. Först och främst så är ofta veterinärkostnaden på hopptävlingar väldigt mycket för hög. Klubbarna får inte ta ut någon vinst på den avgiften utan den ska enbart täcka veterinärkostnaden.
Dessutom så är det väl så att veterinären på distans ska vara på plats hela dagen? Eller så har jag missförstått. Det kravet finns iaf inte på de lägre klasserna i hoppning.
Förutom det, rent krasst rider väl hoppryttarna fler tävlingar sett på ett år än vad distansryttare gör? Borde också vara fler startande hopphästar på en tävlingsdag jämfört med distanshästar.
Sen vet jag inte hur många hästar per tävlingsdag en distansryttare kan rida men i hoppning så är 2-3 hästar inget ovanligt för en ryttare. Mer därtill om det t.ex. är tid för kval till unghästchampionat och dyl.
Att då betala 300 kronor på en tävlingsdag för att trava fram och tillbaka med tre hästar är rätt trist.

Förresten, är veterinärbesiktningen mer omfattande på distanstävlingar?

På fälttävlan ligger ambulans- och veterinäravgiften en bra bit högre än hopptävlingarnas veterinäravgift.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter fem år lämnar Henk Nooren sin post som det franska hopplagets chef d’equipe. Uppdraget pågår fram till slutet av 2024 – därefter...
Svar
0
· Visningar
65
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Nålad
  • Artikel Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
1
· Visningar
3 750
Senast: Gunnar
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
2 264
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 876
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar