Dressyrridning i snö, sliter det?

kopparberg

Trådstartare
Jag har nu när det varit härlig snö på vintern då och då ridit dressyr på ett snötäckt fält. Fältet i fråga ligger i träda, så det är några dm gräs under snön.
Snötjockleken har varit ca 3 dm, ibland någon dm till.

Pålle går enormt bra där i snön, men jag märker ju tydligt att det är jobbigt, hon blir fortare trött än om jag dresserar i ridhuset.
Eftersom jag känner att hon får jobba mer än på ridhus/paddockunderlag så sitter jag inte ner i traven, jag rider alltid lätt därute på fältet. Galoppen sitter jag däremot ner i.
Rider heller inga små volter eller sidvärts.

Men jag har funderat över hur mycket sådant underlag sliter på hästens ben? Jag vet ju att ridhusunderlag á la playa de någonting sliter rejält på hästben, men är det samma sak i snö?

Så är det någon som har koll på hur mkt slitage dressyr i snö är? Inget alls? Mer än i ridhus? Inget alls om man gör det då och då, det kanske tom stärker hästen då?

Har faktiskt aldrig någonstans sett någon som helst utredning om hur mycket ridning på snö sliter på hästben?

Sv: Dressyrridning i snö, sliter det?

Själva underlaget sliter ju inte men hästen vinklar ju alla leder mkt mer än när dom går på vanligt underlag och det kan ju slita. Som om du skulle gå omkring med höga benlyft hela tiden som man gjorde på gympan (kanske inte riktigt så jobbigt) ;)

Jag älskar vintern just pga att jag kan träna mina hästar i snö.
Tycker det bygger upp dom väldigt bra, styrka, flås och uthållighet, dessutom blir dom ofta väldigt rörliga i kroppen då de är som att rida cavaletti hela tiden och man får mera luft i rörelserna.

De jag tänker på är att korta ner träningstiden en aning , de är jobbigare för dom att springa runt i djupare snö, liksom vatten.
Passa så de inte blir slängtrav utan allt ska ske i balans annars är de lätt att dom kan trampa på sig.

Jag har inga vetenskapliga bevis för att snöträning är bra men jag har tränat mina hästar i snö under hela min aktiva tid som ryttare och kommer fortsätta med det.
Passar mig dock då de är skare och om de blir knögglig snö.

Det viktiga i träning anser jag är variation och att man vänjer in hästarna på underlaget successivt.

Rida i snö är supernyttigt, men precis som med alla underlag så måste man vänja hästen vid det - rid inte för länge.

Man vet ju själv hur det är att springa i snö - det tar!
Mjölksyra!

Men bra träning är det säkerligen!
Ta det försiktigt bara :)

Det beror även på vilken sorts snö.
Torr kall snö-puder är som det låter, men däremot blötsnö eller med skare på:eek:

Har i alla tider varit försiktig pga att min ridlärare för snart 30 år sen, skulle rasta av sin unghäst som skickade henne hela tiden. Nej hästen gick ej i hage.

Hon travade ganska länge i djup snö o sen satte hon på liniment på frambenen för att den var ngt tjock o fick även blisterskador.

Jodå, jag rider kortare pass där i snön, det känns ju tydligt att pållen får ta i mer när man rider i snön.

Men jävlaremej vilket resultat "snöridningen" gett! Så lösgjort hästen blivit, pigg och glad verkar vara en trevlig bieffekt! :laugh:

ja det sliter jättemkt med såpass djup snö. främst på senorna! detta eftersom underlaget dels är så tungt att hästen blir trött i musklerna (dvs skelett och senor får ta stöterna) dels pga att den inte riktigt får fäste, underlaget rör sig för mkt. testa att jogga i snö själv så förstår du hur jobbigt det är. ;)

min häst har varit varm i ett ben en enda gång i hela sitt liv, och det var den vintern vi hade enormt mkt snö här...

så man ska vara försiktig, även om det känns härligt så är detmkr påfrestande för hästen.

Jag jogga i snö?! Jag flåsar som en massiv astmaattack om jag joggar på ridhusunderlag! :D
Däremot på en cykel kan jag hålla ett rejält tempo, imponerade stort på jobbets hälsokontroll för ett halvår sedan! :angel:

Då var det som jag trodde, dressyr i snö är rejält påfrestande!
Jag har ridit ca en kvart (med kortare skrittpass) ca 1 gång/vecka. Och pålle har aldrig blivit varm i ngt ben eller liknande. Men jag har känt att det var lagom mkt med det passet.
Rider ju ut "raktfram" i samma snömängd på ridvägar, men jag märker tydligt att det är ju inte alls lika jobbigt för hästen.

jag bor på samma fläck som FT_ryttare å har ridit i snö hela vintern och min har inga benproblem och vad jag vet så har FT_ryttare haft väldigt hela och fräscha hästar genom alla åren?
Men det beror väl kanske mkt på invänjning och hur man rider i snön? att klättra är ju oxå väldigt jobbigt för hästarna men det blir lite samma princip i snön tycker jag; de måste jobba med hela kroppen och med mycket ben.

Invänjning är ju viktigt det håller jag med om!

Men jag minns när jag var barn, då hade ridskolan sina lektioner i snön! Och inga ledproblem på hästarna, trots att de ju till stor del gick i fel form med nybörjare och ryttare som inte kunde rida hästarna i balans och i rätt form.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Hästhantering Vet inte om denna tillhör hantering! Men det är väl just hästens hantering jag är fundersam över. Läs vidare. Idag var jag och...
2
Svar
34
· Visningar
4 292
Senast: Deimion
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar