Dressyrprogram

Koppen

Trådstartare
Kan nån förklara för mig vad som ingår i det lägsta dressyrprogrammet och vad det kallas? Är det Lätt D då eller? Berätta gärna hur domarna bedömmer etc. Jag skulle vilja utveckla vår dressyrträning och kanske tävla om allt går bra! :)

Sv: Dressyrprogram

Det lättaste dressyrprogrammet är LC:1 (LD är handikapprogramm).
Det ingår, 15m-volter i trav och 20m-volteri galopp, diagonal med ökad steglängd i trav (lättrifning tillåten) och galopp.
Domarna dömer mest hur noggrant de olika delarna rids och vägarna, vad jag har lärt mig, så är det inget krav (men helt klart en fördel) att hästen går i form.

Hoppas ni kommer ut och tävlar, finns inget roligare!

Va kul! Det kanske tom vi kan klara av! Ha haa!
Det var ju lättare än vad jag trodde! Ska ta kontakt med min instruktör så fort padocken är ridbar igen!
:p

Finns det föresten nåt krav på hur lång tid man rider? Att bara trava och galoppera på volt tar ju inte speciellt lång tid.

LC:2: Tid ca 5 minuter

LD är handikapprogramm
Är det inte alls:mad: Jag kämpade på för allt vad jag var värd och jag lyckades bara skrapa ihop 91p på en LD:1:o
(ok, jag vet det var dåligt men man förtjänar nog inget mera om hästen genar i hörnen....)

LE och LD är gjorda för att vara handikappsprogram men förekommer ibland på CR och träningstävlingar.

I LC ingår skritt, trav & galopp. Inga svårigheter.

Louise skrev:
Finns det föresten nåt krav på hur lång tid man rider? Att bara trava och galoppera på volt tar ju inte speciellt lång tid.

Vet inte exakt hur lång tid ett Lätt:C program tar men ca 3-4 minuter tror jag. Det finns programm på stallbacken.com (eller är det .se?), där kan du se hur det ska ridas och hur lång tid det tar. Ska du börja tävla mkt kan du beställa dressyrprogramboken från rídsportförbundet.

aysha skrev:
Det lättaste dressyrprogrammet är LC:1 (LD är handikapprogramm).
Det ingår, 15m-volter i trav och 20m-volteri galopp, diagonal med ökad steglängd i trav (lättrifning tillåten) och galopp.
Domarna dömer mest hur noggrant de olika delarna rids och vägarna, vad jag har lärt mig, så är det inget krav (men helt klart en fördel) att hästen går i form.

Hoppas ni kommer ut och tävlar, finns inget roligare!

ger det bättre poäng att sitta ner när man ökar steglängden?

På denna sida hittar du massor program. Den uppdaderas oxå regelbundet:)

Gilette skrev:
ger det bättre poäng att sitta ner när man ökar steglängden?

Nej. Enbart hur bra hästen utför det som bedöms (och ryttarens inevrkan) Utnyttja lättridningen, det brukar vara lättare då och ger absolut inte mindre poäng.

Liknande trådar

Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 581
Senast: Habina
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 727
Senast: Ninnurur
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 006
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 219
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka