Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Asch då... Undra vad min sambo ska skylla på? :D

IronWill, du vet väl om att det finns ridkläder med inbyggd SPF? Annars vore det kanske en bra investering till sommaren? Jag är också solkänslig (och dessutom klassisk arkeolog och arbetar i Grekland/Italien/Nordafrika varje sommar - skulle ha valt ett annat yrke :crazy:) och bränner mig genom kläderna ibland, men SPF-kläder i kombination med massor av vanlig solskyddsfaktor och hatt hjälper faktiskt.

Idag är det strålande sol och skall bli 17 grader varmt! :banana: Stallägarens son har fått för sig att jag skall börja rida en jättestor PSG-buffel till valack (typ 175cm och burdus i bästa fall, helt okontaktbar på marken i värsta fall) och jag är säker på att djuret kommer knata runt i skrittmaskinen i väntan på mig i eftermiddag... men igår blev jag biten i baken av en liten hårboll till shetlandsponny och jag är inte helt säker att jag vill utsätta min stackars bitna rumpa för den stora buffeln ännu. Vilka problem jag har alltså. :D

KL

Och så kommer jag in i tråden för att bryta klagosångerna ;)
Jag skiter i vädret även om jag såklart tycker att det är trist.

Mitt sto som har varit ett riktigt monster de senaste månaderna har gått från klarhet till klarhet de senaste passen och det känns som om vi äntligen är på rätt spår igen! Det är sååå roligt att rida när man varken behöver vara rädd eller arg!

Dessvärre är valacken lite öm i ryggen men han ska vila några dagar nu i samband med vaccinering och har dessutom blivit insatt på dubbel dos B-vit av vet så vi hoppas på förbättring, ska snart ut och kolla läget.

Stona mår prima och fölning är på gång om cirkus en månad :) Även om vädret är instabilt så känns det att allt är på rätt väg och vi har faktiskt kunnat börja ge oss ut i skogen så smått redan! I skritt och lite trav bara men det är ju bättre än inget.

Jag är så taggad inför kommande vår och sommar och hoppas på tävlingsdebut med stoet och ev. några starter med valacken såvida hans ryggont inte fortlöper.

Mvh JV

Nu är jag också trött på vintern och isen. Egentligen mer på snön och isen än på vintern. Mest beror det på att hästarna är så hungriga i hagen att det är KRIG varje gång de ska in och min lilla vit som normalt har bruna fina fläckar har nu också en rödprickig rumpa. Hon har 9 broddhål som tack och lov ser fina ut och hon är inte svullen runt och det har inte *ta i trä* träffat något ben eller så. Ännu. Kompisens häst var inne akut på Ulltuna i helgen med en trasig has. och det vill jag gärna undvika. Lilla vit är inte ens särskilt bråkig av sig!

Nästa vecka har jag bokat tid för hovslagaren kan komma och ta av broddarna så då får det f-n vara vår. Punkt.

Känns som att vi måste vakna lite....

SOLEN SKINER OCH DET ÄR SNART VÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅRRRR

:bump::rofl::banana::bump::rofl::banana:

Mehh.. kan man inte få lov att vara sjuk några dagar utan att man ska behöva läsa sida upp och sida ner med nya inlägg?? :mad: Sluta vara så produktiva med er :p

Du IW såg din lastningsfilm i förra tråden. Har sett den förr men utan att "se" tydligen.

Varför har du transportskydd fram på Stella men inte bak? Att man har transportskydd på alla fyra har jag ju varit med om (har jag själv bla) och jag har även hört talas om den andra "skolan" där man låter hästen åka naken. Men bara skydd fram? Är det någon särsklid anledning? Elelr alltså jag förstår att det är det, men vilken?

/fröken nyfiken som ska åka ut till sin kille som nu haft 12(!) bra dagar på raken :banana::banana:

Va underbart med 12 bra dagar!! Nu håller vi tummarna för att det fortsätter i samma anda och att det faktiskt numer har vänt för gott:)

Själv var jag och red lektion igår! Det var väldigt roligt om än mkt jobbigt och jag orkade typ ingenting. När vi skrittat och travat fram så var jag helt slut:D
Men har man inte ridit ett pass på 8-10 år, fått två barn och hunnit med en ryggskada därimellan så hoppas jag man är ursäktad.

Har idag grymme träningsvärken och jag vet inte när jag var så glad över värk senast.
Har tagit en promenix på löpbandet och ett pass med gummiband.. Nu jäklar ska här tränas:devil:

I övrigt ska jag fortsätta skritta igång lilleman , om nu all is och snö kan försvinna..

Tack tack:D.

Idag undrade jag om min häst hade börjat snusa. Ena överläppen var jättesvullen och på insidan kändes en förhårdnad stor som en vindruva "innuti läppen så att säga. Ruskigt ont tyckte hon också det gjorde. Någon som varit med om liknande?

Ingen feber och hon åt glatt. Tog oss en lite tur med hackamoret vilket också kändes bra!

Dessa djur. Min fröken har troligen fått en spark i dag (som tur e av oskodd häst) Hade en ordentlig lårkaka på baklåret. Skulle försöka kolla om hon va halt, men det var inte lätt med en häst som var mer i luften än på marken. Efter några varv i sken med skolor ovan mark i ridhuset visade hon trav och såg helt fräsch ut. Kommer troligen stelna på sig under natten, men hållare tummen för att det inte blir något mera.

Och här var det -18 imorse...

Idag har jag varit på kliniken med båda hästarna. Först med lillhästen som fått fötterna fixade. Äntligen växer dom frammåt och inte uppåt:). Sen var det Tetris tur att få munnen rensad från foderinpackningar. Är ett j-la skit det där. Hennes tänder är felställda på höger underkäke och det finns inget att göra åt:(. Foderinpackningarna kommer som ett brev på posten och det enda jag kan göra är att fara till kliniken och få det rensat med jämna mellanrum. Nu hoppas jag dock att ridningen kanske släpper lite efter både kiro och tandis:). Eller så är hoppet ute för oss.

Jag rabblar "snart vår, snart vår" ca 100 ggr om
dagen nu..

Ang tid så jobbar jag vanliga kontorstider och
tyckte jag var smart när jag flyttade på gångavstånd
till jobbet. Sen insåg jag att bo norr om stan och ha
hästen 4 mil bort på södra sidan var en dålig kombo.
Mellan 15-18 är rusningstrafiken helt hopplös.:(

Nåja får tid att äta middag med sambon.
Alltid nåt!

Hon kan inte gå med transportskydd bak, då trillar hon nästan omkull. :D Brukar ha henne lindad+boots.

Men jag vågar inte lasta henne utan något på frambenen, och jag lasttränade bara, så jag var lat och tog transportskydd fram. :)

Tack för tipset! Det ska jag titta efter. :)

I övrigt!

Idag gjorde jag min första halvhalt. :bump: Och det var underbart!

Apropå transportskydd fram men inte bak så hade vi det så på en C-ponny jag tävlade förr i tiden. Han sparkade som en galning med skydd och stod bättre utan bak så då fick han ha det eftersom han ändå var oskodd bak. Fram hade han skor så där hade vi inget att välja på.

Pontevecchio>> Vi kanske ska byta stall på våra hästar, jag bor på söder men har hästen i vallentuna. Det är inte helt lyckat alla dagar, det tar som sagt ganska lång tid att åka. Lilla vit trivs ju ganska bra i vårt stall och vi har ett ridhus som man nästan alltid kan använda, annars skulle jag flyttat...

f.ö. är jag arg idag på en kaxig fuxmärr som står i vårt stall. Hon tål inte att man säger emot henne och tar alla chanser att visa att det är hon som bestämmer. Idag hjälpte jag hennes matte och mocka lite för hon hade varit där på morgonen och den här lilla damen lever rövare och blir ganska svårmockad om hon står 1,5 dygn utan mockning. Tror ni inte att hästen biter mig i axeln så jag är helt röd och min jacka gick sönder! Fyyyy vad arg jag blev. Det är lite svårt att säga till andras hästar men det verkade i alla fall som att hon förstod att hon gjort fel när jag skrek till och markerade att det inte var ok!:mad:

Grattis till liten i magen! :)

*knapp*

Här har vi ju fantastiskt väder. :D Har varit som svensk sommar i ett par veckor nu. På söndag kommer det regn som ska vara här i några dagar men det gör bara gott. Vi får ju vår efter varje regn så så länge det inte kommer sådana mängder som vi hade innan jul då det var stora problem med översvämningar och jordskred är det helt ok. :)

Fick ett härligt pass på dressyrhästen idag. I nästa vecka kommer det förhoppningsvis spekulanter på henne men det är allt lite vemodigt ändå. Vi tycker ju så mycket om henne! Mycket har lossnat nu också, och sitspassen jag haft på linan har verkligen hjälpt massor! Blev mest skritt idag med att verkligen vara supernoga med allt, sen lite trav och lite galopp. Allt fungerade SÅ bra och tränaren sa efteråt att hon älskar att få jobba med mig för att jag faktiskt lyssnar på det hon säger och gör det hon säger och att hon alltid har mer energi efter en av mina träningar än hon hade innan. Väldigt kul att höra. :)

Och tänk att vi idag red ett pass nästan enbart i skritt utan att hon taktade en enda gång. Det här är hästen som de flesta inte ens kan skritta.. Haha.. Typsikt att saker lossnar när man inte ska rida dem mer. :p Ska försöka få med min far ut imorn eller på lördag så att jag kan få lite bilder när jag rider henne, har inte en enda!

KL

Idag red jag för första gången på jag vet inte hur länge! Jag tog ut den gamla valacken i solen och hade bara tänkt skritta lite på utebanan men helt plötsligt skapade mina sittbens själ direktkontakt med hästens anima och herreminje vad bra det gick! Klockrent! Hästen har i sitt långa liv aldrig gått så fint som han gjorde idag, och jag använde verkligen min kropp på rätt, inte bara en gång, utan hela tiden. (Sitsen, sa Kyra. :love:) Tränaren kom ut ur stallet och tog sig en ordentlig titt. Efter passet sade han bara "let your hand follow the motion even more" vilket ungefär betyder att fyförbubblan vad bra jag red idag (jag brukar få en fem mil lång lista med bra saker att öva på + att tänka på plus diverse observerade hyss jag aldrig får göra igen). Jippi! :bump:

Härligt!!! :bump:

Det var en bra dag på den här sidan Atlanten helt enkelt! :D

En bra dag denna sidan Atlanten också. :bump:

Jag skall få låna en jättefin häst, det blev klart igår så jag är jätteglad. Ett halvblod med mkt fullblod i och välutbildad i dressyr *superglad* Så nu kan dottern få ha korsningen fullblod/fjording i fred :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 655
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar