Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Hade en häst med liknande problem, och det visade sig vara SI-leden som var orsaken. Fick superbra hjälp av en veterinär som hade extrautbildning i kiropraktik. Två behandlingar med hemmaträning och medicin däremellan, och allt löste sig. Det finns inte så många veterinärer med den här utbildningen, men hittade dom via nätet, och kunde välja en som inte var så långt bort. Hoppas du får hjälp med din häst, så den blir 100% OK igen.

Veterinären jag ska till har kiropraktik som område. Får se vad som sägs på tisdag :) hästen KÄNNS fräschare än på länge nu iallafall men det skadar aldrig att undersöka så man får veta hur det verkligen ligger till, jag kan ju bara spekulera på hemmaplan.

Jag har trots allt bestämt mig för att jag ska titta lite efter en ponny till mig själv. Tittar även efter en mindre storhäst.

Väldigt blandade känslor, men i helgen åker jag och kollar på en.

Det gör du helt rätt i! Om inte annat så har du ju en så stor kärlek till hästar och ridning att det faktiskt vore synd om du inte red mer, tycker jag iaf. Sen har jag full förståelse för din sorg o att inget kan ersätta Stella.
När jag köpte min 4-åring så tittade jag medvetet på Grås totalt raka motsats, ville inte ha något som kunde likna honom men fick ändå en liten hästflicka som älskar att gosa o pilla med mitt hår precis som han gjorde....:love:

Nej inget kan ersätta Stella och det känns hemskt tomt. Nu har jag ju Storm såklart, och jag får ju rida hur mycket som helst där jag
står. Jag har ju hingsten och sådär. Men jag känner ändå att jag vill ha något eget. Maxad D-ponny - max 160 cm med trevliga gångarter,
2-5 år ungefär. Får se om man kan hitta något alls, har en förkärlek till Welsh Cob, men vi får se hur det blir.

*KL

Jag har länge vetat att jag inte är vidare rak i kroppen och har blivit mer och mer medveten om hur jag ser ut och att det påverkar hur jag sitter. Hittade bild på någon som har rygg/vinklar i princip indentiskt med hur jag ser ut:
5927363_700b.jpg

Jag är sne/böjd på samma ställen och höjdskillnaderna mellan axlarna samt mellan höfterna är nästan identisk med mig. Jag har lite rakare ryggrad men i övrigt hade bilden kunnat vara tagen på mig.

Helt plötsligt är det inget mysterium varför jag alltid sitter med mer vikt på höger sittben än vänster, även när jag verkligen försöker hamna mitt över och tänker på det. Mitt vänstra sittben är ju inte ens i samma höjd som mitt högra...

Går det ens att komma till rätta med på något sätt? Ska jag ignorera att mina sittben inte bär lika mycket vikt och fokusera på att vara rak i övrigt, eller hur ska man tänka?

Jag brukar försöka tänka "uppåt" med vänster axel och på så sätt räta ut min vänstra sida + ryggraden lite mer. Det upplever jag förbättrar sitsen, men helt symmetrisk/jämn blir jag ju aldrig ändå...

Positivt är i alla fall att jag lyckats träna ikapp min svagare sida nästan helt och är nästan lika stark i båda sidor av rygg, mage och midja. Vilket märks i ridningen då jag inte viker mig i sidorna lika lätt/mycket längre.

Att bli filmad regelbundet när jag rider är nog det jobbigaste och nyttigaste som hänt mig i ridningen... :D

Men vad konstigt att hon är lägre i vänster axel men det är höger sida av bäckenet som är lägre? Jag är också sned, har problem med höger höft o roterande bäcken men har slutat med kiropraktor för det blev aldrig nåt bättre. Försöker nu simma ca 3 km varje vecka för att träna, all annan träning gör ont i min kropp...

Det behöver inte vara så konstigt. Jag har skolios (korsettbehandlad i 6 år) och på mig är det också "fel" axel som är låg, men det beror på att två revben på den "låga" sidan är ihopväxta.

Miedo det är nog lite sent att kunna göra något ordentligt åt din rygg, men vad du kan göra är att träna bålstabiliteten och ibland gå till naprapat/kiropraktor som kan lossa på muskelspänningar...

och Novali01:

Jag förstår att jag inte kommer kunna ändra mitt skelett, utan tänkte främst på hur jag ska tänka när jag rider för att det ska bli så liksidigt som möjligt. Har jag lika mycket vikt på båda sittbenen är jag ju nästan dubbelvikt, sitter jag så rakt som jag kan så blir det ju antagligen mer belastning på höger sida av hästryggen.

Har som tur är aldrig haft ont av min rygg, och jobbar på både mage, bål och rygg när jag gymmar och tycker det har blivit betydligt bättre än från början i alla fall.

Nej ditt skelett kan du aldrig ändra på men väl muskulaturen omkring så du håller dig så rak som möjligt. När man är sned så kommer muskulaturen på den komprimerade sidan att dra ihop sig. Du kan gå till en osteopat som även arbetar med musklerna eller en kiro + att du då måste gå till en massör eftersom du måste lösa upp muskelaturen annars dras du bara snett igen och då är det ju helt meningslöst att gå.

När du rider så tänk inte att den lägre axeln ska bli högre utan att den högre axeln ska bli lägre

Jag rekommenderar att du köper Spänst&Harmoni i ryttarens sits av Birthe Vogelius.. där finns dom flesta sitsproblem presenterade och hur man ska komma tillrätta med dessa. Både på hästen och på golvet genom att stretcha.

Jag har också skolios och är korsettbehandlad i flera år. Jag fick lära mig av en instruktör att trycka den högre höften framåt/nedåt för att på så sätt kompensera mitt sneda bäcken. Jag fick börja med att ha stigbygeln längre på min kropps korta sida för att på så sätt dra ut höften. Till slut lärde jag mig att sitta så att jag fördelade bäckenets tryck och kroppsvikten jämt i sadeln. I början kände jag mig väldigt olika stark i de olika kroppshalvorna men efter hand tränades kroppen upp och halvorna blev mer lika.

Knapplån

Åhh vad jag är en stolt hästägare nu.
Jag har min ponny på träning hos en dressyrtränare(min stallägare)
Och fick ett mess i går om att min häst hade varit väldigt väldigt duktig veckan som gått och att hon nu gjort passage som varit 100% korrekt längs en hel långsida inne i ridhuset.
Samt att trav med swung nu var mkt bra.
Och så kunde hon inte hålla sig med att avslöjja att hon även hade lyxats gjort några piaffsteg som var helt grymma:eek::love:

Jag är helt lyrisk, vart skall detta sluta måtro?, den lilla islänningen är ju bara för underbar. Hon bara blir bättre och bättre. Tokälskar denna lilla guling:love::love:
Sak utidag och imorgon och kika=)

Åhh nu är vi även anmälda till 2013 års första tävling, det är iof en tölttävling=)

Nej ditt skelett kan du aldrig ändra på men väl muskulaturen omkring så du håller dig så rak som möjligt. När man är sned så kommer muskulaturen på den komprimerade sidan att dra ihop sig. Du kan gå till en osteopat som även arbetar med musklerna eller en kiro + att du då måste gå till en massör eftersom du måste lösa upp muskelaturen annars dras du bara snett igen och då är det ju helt meningslöst att gå.

När du rider så tänk inte att den lägre axeln ska bli högre utan att den högre axeln ska bli lägre

Det förstår jag :) Har på egen hand tränat mage, bål och rygg + tränar ikapp den svagare sidan (och är nästan lika stark i båda sidor nu) sedan i våras, vilket jag märker har gjort skillnad. Har inte råd med kiropraktor eller massör nu i alla fall, men i framtiden eller med hjälp av föräldrarna så.

Jag ska prova det! Brukar tänka uppåt med den lägre just för att jag har lätt för att svanka/böja mig/säcka ihop framåt så det känns naturligt att försöka rätta sitsen genom att tänka uppåt.

Jag rekommenderar att du köper Spänst&Harmoni i ryttarens sits av Birthe Vogelius.. där finns dom flesta sitsproblem presenterade och hur man ska komma tillrätta med dessa. Både på hästen och på golvet genom att stretcha.

Jag får leta reda på den på biblioteket :)

Jag har också skolios och är korsettbehandlad i flera år. Jag fick lära mig av en instruktör att trycka den högre höften framåt/nedåt för att på så sätt kompensera mitt sneda bäcken. Jag fick börja med att ha stigbygeln längre på min kropps korta sida för att på så sätt dra ut höften. Till slut lärde jag mig att sitta så att jag fördelade bäckenets tryck och kroppsvikten jämt i sadeln. I början kände jag mig väldigt olika stark i de olika kroppshalvorna men efter hand tränades kroppen upp och halvorna blev mer lika.

Jag rider med längre stigläder på min korta sida sedan tre år tillbaka för att det benet är längre än andra benet och jag hamnar (mer) fel om jag har lika långa.

Hade varit roligt att rida för någon som kan hjälpa till med att komma till rätt med sneheter... Min ridlärare har aldrig reagerat på att jag skulle vara sned öht, förutom när jag vek mig som värst (har aldrig blivit tillsagd om det senaste halvåret vilket bör tyda på att jag sitter bättre åtminstone)

Under alla mina år på ridskola var det ingen som reagerade på min snedhet heller. Sen köpte jag häst och red privat för instruktör. Det märks tydligt på min häst om jag sitter snett för då kompenserar hon det genom att inte vara rak så hon har hjälpt mig mycket att få koll på min sits.

Se om du kan få tag på en Feldenkrais instruktör.
Jag har aldrig provat en men vet flera snea ryttare som varit nöjda.

Jag har också skolios och rätt sne..
Går då och då på shiatsu-behandlingar och mina ben är i det närmaste lika långa efter en behandling, från att kunna skilja sig 2 cm innan.

Shiatsu
Shiatsu, Kanji: 指圧 Hiragana: しあつ, är en typ av massage från Japan – uttrycket shiatsu är japanska för "fingertryck". Det är en typ av alternativmedicin, som saknar vetenskaplig evidens for any medicinsk effikacitet.[1][2] En shiatsumassör använder handflatan, tummen och fingrarna för att trycka på olika delar av kroppen för att lösa upp spänningar och öka rörligheten i muskler och leder. Till skillnad från klassisk västerländsk massage så "knådas" inte musklerna i shiatsu, utan behandlas bara genom tryck, gungningar och stretching.

En behandling börjar med att terapeuten informerar sig om hur klienten mår, om eventuella fysiska, psykologiska eller känslomässiga symptom. Han väger samman denna information med information från olika diagnosmetoder bland annat palpation (känner på kroppen) och får på så sätt en bild av det energimässiga tillståndet. Då symptomen är ett uttryck för avbrott och obalans i kroppens ki-flöde går behandlingen ut på att främja flödet och återställa balansen. Man ser "symptomet" i ett sammanhang och behandlar hela kroppen (även den emotionella kroppen).

Shiatsu har praktiserats i Japan i många århundraden och har sitt ursprung i, eller har blivit influerat av, traditionella kinesiska massagetekniker. Teorin omfattar flöden i kroppen liknande de som omfattas av akupunkturens teori. Den moderna shiatsutekniken utvecklades av läkaren Tokujiro Namikoshi.

kopierade från Wikipedia.

Det fina är hon som jag går till, även har hästmassör/akupressör. Hon behandlar även mina hästar.:)

Finns det inte ngn massage där man endast trycker på punkter på fötterna för att det ska nå hela kroppen? Är det liknande det som du beskriver?

Båda dina fina tilltalar mig, dessutom tycks du rida trevligt också! Hoppas det inte är något med lilla fröken så att ni kan komma igång nu när du har henne hemma igen.

Min Florencio-tjej sprang runt på 72,77% idag i MsvC så nu får vi allt försöka kliva upp en nivå till nästa säsong. Dessvärre brukar ju program vara ganska så spegelvända och det innebär att vi nu verkligen måste befästa det där vänsterbytet ordentligt också. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar