Dressyrhäst utan framåtbjudning

Sv: Dressyrhäst utan framåtbjudning

Hej har lite problem med min häst så varför inte fråga här.
Så här är det, jag har en 8årig valack från Tyskland som har alla möjligheter att gå långt inom dressyren. Problemet är bara att när jag rider saknar han framåtbjudning samt motivation till att jobba. Skulle kunna säga att han är väldigt lat och vill inte arbeta.

Jag rider varierat, rider ut mycket, men när det väl kommer till drerssyr och hårdare träning dör han liksom och jag har ingen aning om hur jag kan ändra det.
Några förslag?

Jag har ridit en sån en häst. Den ville ärligt talat ingenting. Jättesnäll på alla sätt, men det enda han verkligen tyckte var roligt var att stå still i hagen och skritta i skogen. Annars var det en ganska fin häst, med lätt för sig i både hoppning och dressyr, men den hade helt enkelt inte mycket till vilja. Den sa iofs aldrig nej till nånting, men aldrig ja eller. Den gjorde som den blev ombedd, utan entusiasm. Ägaren tyckte jättemycket om den för vad hon tyckte var hästens fina temperament, men jag tyckte den var hemsk. I samma veva red jag en gammal travare, som inte hade hälften så lätt för sig, men den ville åtminstone nånting! På gott och ont, förståss, den sa ifrån ibland också, men den hade ju en vilja, när den sa ja! så gjorde den sitt bästa, och när den sa nej! så var den lika tydlig med det. För mig var den hästen otroligt mycket roligare att rida.

Givet att hästen inte har ont eller är sjuk, så tror jag det rätt mycket är en personlighetsfråga. En del hästar vill mycket, andra är som tjuren ferdinand. En del vill jobba, andra vore lyckligast ifall de kunde tillbringa sitt liv i hagen eller på lugna skogspromenader. Tittar man på hur elitryttare beskriver sina hästar, så brukar ju en återkommande egenskap vara just att hästen har mycket energi, vill jobba jämt, osv. Vill man träna mycket, så är en sån häst förståss bra, men den kan ju bli rätt jobbig ifall man kanske vill ta det lugnare, inte rida varje dag, osv. Don efter person, helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag har en nybliven 5åring som fått för sig att inte lämna stallet både uppsuttet eller till hands, han reser sig rejält när han...
Svar
7
· Visningar
1 561
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 225
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 798
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp