Sv: Dressyrhäst utan framåtbjudning
När jag läser ditt inlägg minns jag min första häst.. Ambitiös som jag var la jag upp världens träningsschema - red ut och galopptränade 2 dagar i veckan, tränade på bana 2-3 ggr + markarbete/hoppning en gång i veckan. Red alltid minst 1-1,5 timme osv. Vilade gjorde jag kanske en dag i veckan. Alla sa ju att "hästar mår bra av att jobba", "de ska inte stå" osv.
OCH - hon var sååå lat!! Jag red och red, fick skäll av tränare: "rid!" "öka!". Jag skaffade längre och längre sporrar - men inte hjälpte det!
Så sålde jag henne till ortens ridskola - min häst blev helt förändrad!! Pigg, lättriden och positiv. Trots att de jobbade ett par lekt om dan.. Men - de vilade helt på helgerna!
Så långt senare när jag jobbade som instruktör via en gymnasieskola (som ridlärare) hade vi föreläsningar om träningslära (iofs om människa), muskelbyggande och rörelsemekanik. Då gick det upp ett ljus! För att hästen ska återhämta sig och faktiskt bygga muskler måste de vila! (Dessutom återhämtar de sig psykiskt också). Om man bara tränar så bryter man ned musklerna, får smärtreaktioner och hästen blir negativ till träning! (Och lat)
Överfört på häst brukar jag rekommendera 5 - 10 dagars träning som trappas upp så att det mest ansträngande passet kommer sist. Sedan vila i 2 dagar (hage och/eller kortare skrittur). Har man en häst som är lat av naturen är det kortare intervallet en fördel - och kanske rentav vila i tre dagar! Har rekommenderat detta till många ambitiösa tävlingsryttare som blivit oerhört förvånade när de fått "en ny häst". Fenomenet kallar "överkompensation" om det har utförts rätt - och innebär att hästen presterar bättre och på max direkt efter vilan. (De riktigt lata dressyrhästarna får tom stå inne på box ett dygn innan tävling för att "ladda")
Naturligtvis gäller detta om man vill skapa en tävlingsindivid som ska prestera. "Skogsmullehästen" kan ridas varje dag
Unghästar behöver "vila" ännu oftare - men kanske inte helt.. Varannandagsmetoden är vedertagen, dvs att man jobbar "på riktigt" varannan dag och den andra dagen "lufsar man".
Det kan i alla fall vara värt att prova! Lycka till!
Saxat ur "friskis och svettis":
Träning och styrketräning i synnerhet, bygger på kroppens förmåga att anpassa sig. När vi utsätter muskeln för belastning bryts muskelcellerna ner. När vi sedan vilar byggs muskeln upp igen och för att vara på den säkra sidan bygger den upp sig lite extra. Detta kallas för överkompensation. Vi blir starkare än innan. Hur lång tid den behöver för återhämtning och tillväxt har att göra med hur hårt man tränat och på hur vältränad muskeln är. Som grundregel gäller ett dygns återhämtning efter ett lättare pass och efter ett medelhårt pass två dygn. Riktigt tung träning kan innebära tre dygns vila.
Jag brukar tänka att om muskelmassan på en människa kan kräva två-tre dagars återhämtning måste ju hästen behöva mer? Jag tror att vi många gånger "tränar ihjäl" våra hästar, med skador som följd...