Dressyrhäst utan framåtbjudning

C

CarolinneLinnea

Hej har lite problem med min häst så varför inte fråga här.
Så här är det, jag har en 8årig valack från Tyskland som har alla möjligheter att gå långt inom dressyren. Problemet är bara att när jag rider saknar han framåtbjudning samt motivation till att jobba. Skulle kunna säga att han är väldigt lat och vill inte arbeta.

Jag rider varierat, rider ut mycket, men när det väl kommer till drerssyr och hårdare träning dör han liksom och jag har ingen aning om hur jag kan ändra det.
Några förslag?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dressyrhäst utan framåtbjudning

För tillfället får han inget kraftfoder, han går på bete och är lite överviktig. Innan det fick han krosshavre och hippoTop musli i varierande mängd och var inte överviktig. Dålig framåt bjudning är inget nytt, det har varit så hela tiden jag ägt honom.

När jag rider ut utan krav är han pigg och framåt, men när jag börjar begära lite av honom tappar han allt...
 
Sv: Dressyrhäst utan framåtbjudning

När jag läser ditt inlägg minns jag min första häst.. Ambitiös som jag var la jag upp världens träningsschema - red ut och galopptränade 2 dagar i veckan, tränade på bana 2-3 ggr + markarbete/hoppning en gång i veckan. Red alltid minst 1-1,5 timme osv. Vilade gjorde jag kanske en dag i veckan. Alla sa ju att "hästar mår bra av att jobba", "de ska inte stå" osv.
OCH - hon var sååå lat!! Jag red och red, fick skäll av tränare: "rid!" "öka!". Jag skaffade längre och längre sporrar - men inte hjälpte det!
Så sålde jag henne till ortens ridskola - min häst blev helt förändrad!! Pigg, lättriden och positiv. Trots att de jobbade ett par lekt om dan.. Men - de vilade helt på helgerna!

Så långt senare när jag jobbade som instruktör via en gymnasieskola (som ridlärare) hade vi föreläsningar om träningslära (iofs om människa), muskelbyggande och rörelsemekanik. Då gick det upp ett ljus! För att hästen ska återhämta sig och faktiskt bygga muskler måste de vila! (Dessutom återhämtar de sig psykiskt också). Om man bara tränar så bryter man ned musklerna, får smärtreaktioner och hästen blir negativ till träning! (Och lat)

Överfört på häst brukar jag rekommendera 5 - 10 dagars träning som trappas upp så att det mest ansträngande passet kommer sist. Sedan vila i 2 dagar (hage och/eller kortare skrittur). Har man en häst som är lat av naturen är det kortare intervallet en fördel - och kanske rentav vila i tre dagar! Har rekommenderat detta till många ambitiösa tävlingsryttare som blivit oerhört förvånade när de fått "en ny häst". Fenomenet kallar "överkompensation" om det har utförts rätt - och innebär att hästen presterar bättre och på max direkt efter vilan. (De riktigt lata dressyrhästarna får tom stå inne på box ett dygn innan tävling för att "ladda")

Naturligtvis gäller detta om man vill skapa en tävlingsindivid som ska prestera. "Skogsmullehästen" kan ridas varje dag ;)

Unghästar behöver "vila" ännu oftare - men kanske inte helt.. Varannandagsmetoden är vedertagen, dvs att man jobbar "på riktigt" varannan dag och den andra dagen "lufsar man".

Det kan i alla fall vara värt att prova! Lycka till!

Saxat ur "friskis och svettis":
Träning och styrketräning i synnerhet, bygger på kroppens förmåga att anpassa sig. När vi utsätter muskeln för belastning bryts muskelcellerna ner. När vi sedan vilar byggs muskeln upp igen och för att vara på den säkra sidan bygger den upp sig lite extra. Detta kallas för överkompensation. Vi blir starkare än innan. Hur lång tid den behöver för återhämtning och tillväxt har att göra med hur hårt man tränat och på hur vältränad muskeln är. Som grundregel gäller ett dygns återhämtning efter ett lättare pass och efter ett medelhårt pass två dygn. Riktigt tung träning kan innebära tre dygns vila.

Jag brukar tänka att om muskelmassan på en människa kan kräva två-tre dagars återhämtning måste ju hästen behöva mer? Jag tror att vi många gånger "tränar ihjäl" våra hästar, med skador som följd...
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhäst utan framåtbjudning

Detta kanske låter väl random - men hur mycket energi och hur mycket framåt-tänk har du själv när du börjar kräva mer? Jag rider min dotters fin-fina (tyska) dressyrponny. Han är väldans "lydig" (lyssnar efter vad man vill) och behöver ryttarens energi i dressyrprogrammen. Rid fram ute (+lite busridning) och sedan - tjoho! - NU kör vi lite skolor och hoppsan hejsan lägger vi en volt här. Åh wow vad du är duktig! Typ så.... Och sedan - NU min UNDERBARA springare kör vi dressyrprogram xxxxx. Härligt!
 
Sv: Dressyrhäst utan framåtbjudning

Jag tänker lite som Cha9.

Då underförstått att hästen är fysiskt frisk, får vettigt att äta, har en väl anpassad sadel (påverkar mycket), och att du inte sitter och "stoppar" den med din ridning - klumpiga händer, oföljsam sits, etc etc.

En del hästar blir övertränade ganska snabbt, kan vara mest mentalt för en del. Men om de bara får tid att processa vad som händer, och tid att bygga muskler, så kvicknar de till. Jag hade testat att inte pressat på den mer än nödvändigt. Ofta kan man ju dessutom, som ponnytant skrev, "lura" dem att jobba lite extra när de ändå är igång. Men korta korta sekvenser - sedan: duktig duktig duktig!

"Dör" den, så gör någonting annat, avled. Dressyra inte i paddocken om du bara får sitta och bråka med den, det ger varken dig eller hästen någon trevlig upplevelse. Ska du vara i paddocken så hoppa, eller gör något annat fartfyllt, lite ovanligt så att den måste titta och tänker till - "ojdå jösses...".

Avsätt två vilodagar i veckan för den en period, och en eller två dagar i veckan där du bara skrittar. Långa raska skritturer i skogen på hellång tygel ger hästen massor (kanske utan sadel om det funkar) - det är mental avslappning, spänningar släpper, och det bygger lugnt och stillsamt upp hästen.

Sedan är det en lydnadssak - ditt jobb är att göra det så lätt för den som möjligt att lyda, att göra så att den vill lyda. Men den SKA lyssna på hjälper.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhäst utan framåtbjudning

Du har fått många bra svar! :) Men en sak som faktiskt är viktig är hur hästens hull är och hur mycket kraftfoder den får. En häst skall vara lagom i hull, inte mager eller tjock/fet. Nästan alla hästar, som inte är hopphästar på en högre nivå, är för tjocka vilket innebär att det är ohälsosamt för hästen och det blir mycket jobbigare för den att arbeta.
I det här landet är folk hysteriska med att inte ge hästarna tillräckligt med bränsle så att man har något att tuta & köra på! Dessutom får de alldeles för mycket hö/hösilage/gräs. Det bara är så. Det har blivit en modegrej helt enkelt.
Banta hästen, ge den minst 3 kg kraftfoder om dan och rid! En häst som är som din skulle jag absolut inte rida med spö heller, sätt på dig ponnysporrar bara så att du kan använda dem som förfinade hjälper och lär din häst att gå för små hjälper! Lyssnar den inte så ta bredsidan av foten och kicka till den så att det blir lite fart på den! Men då får man inte hänga den i munnen heller (säger inte att DU gör det). Men många ryttare drar i en ände och driver i den andra, man måste alltid ha en dörr öppen! Varsågod, DIT får du gå!
Det här är bara rent allmänt alltså. Men dessa tre saker är ändå grunden för hur man får något att utgå ifrån.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhäst utan framåtbjudning

Hej!
Jag har en häst med toppen frambjudning, hon älskar att arbeta och skulle hon någon gång vara lite trött på det så funkar en paus från paddocken några dagar jättebra och hon tycker det är kul igen.

Och så har jag en häst som tappar gnistan sååå lätt.. och jag har lärt mig att det är viktigt att då ta ett steg tillbaka och kräva mindre, för det ska vara kul.. Hon må vara svårroad men jag vet iaf att hon tycker att det är kul när hon gör något bra.. Var noga med att beröma det lilla så att hästen inte alltid behöver göra så mkt för att vara duktig..
Sen tror jag på att försöka få ner hästen i hull, då en häst som har tendens att bli lite lat får det mkt jobbigare med framåtandan vid för kraftigt hull..
 
Sv: Dressyrhäst utan framåtbjudning

Banta hästen, ge den minst 3 kg kraftfoder om dan och rid!

Men alltså, nu blir jag lite förvirrad här.
Kan hålla med dig om att lite kraftfoder kanske behövs, men inte 3 kg! Det är ju helt beroende på vad TS häst äter för grovfoder och hur mycket och sammansättning av detta samt vilket kraftfoder hon ämnar ge. Ett universalrecept på 3 kg kraftfoder kan mig veteligen leda till en alltför stissig häst med analkande magsår.
 
Sv: Dressyrhäst utan framåtbjudning

Jag har haft några före detta dressyrhästar som jag har fått ta över för att de inte passade som dressyrhästar. Det vill säga, hästarna hade tröttnat på överintensiv dressyrträning.

Det jag gjorde med dessa hästar var att hoppa nån gång i veckan och rida ut (i form, ingen slarvridning) resterande dagar.

Den ena gjorde jag om till fälttävlanshäst. Det tog ett år att få upp bjudningen på dressyrbanan på den. Under den tiden red jag nästan ingenting på banan eller i ridhuset om det inte var för tränare. Det jag gjorde vid det tävlingstillfället jag kände att han verkligen tog tag i dressyrbanan (under dressyrprovet till en fälttävlan) var att inte ta en enda halvhalt, utan bara styra runt vägarna. Jag fick visserligen urusla poäng just den gången, men jag hade kunnat rama in protokollet eftersom domarkommentaren var att jag skulle ta fler halvhalter eftersom hästen sprang. Och ja, jag är medveten om att bjudning och springa inte är samma sak, men i det här fallet var det bra att man inte behövde ponnysparka med långa sporrar för att över huvud taget få honom att röra sig. Några veckor efter red jag samma program, men med betydligt bättre siffror och låg på placering efter dressyren. Då gjorde jag mina halvhalter.

Så småningom försvann bromsbeteendet på dressyrbanan och jag vill säga att det var tack vare ett omväxlande arbete och att belöna "tråkigt" jobb (= dressyr) med sådant som hästen gillade. I det här fallet med att få ta ett litet språng över nåt hinder eller två vid vardagsdressyr och med att gå hoppbana efter fälttävlansdressyr. På äldre dagar gick den här hästen en hel del dressyr, med många placeringar. Och vad mer är: han tyckte att det var kul.

Den andra var lite knepigare. Han hade helt slutat lyssna på skänklarna när jag fick honom. Och lade man till dressyrspöt tvärnitade han och började i värsta fall att gå baklänges. Honom fick jag hitta på ett helt nytt språk till. Jag red till exempel aldrig med dressyrspö, utan med hoppspö. Ville jag att han skulle gå fram lade jag det lätt på bogen. Även den här hästen fick totalledigt från dressyren under ungefär ett halvår. Sen började jag med korta pass, kanske bara några minuter efter att ha ridit ut. Så småningom blev det längre pass men med långa pauser. Så fort hästen hade gjort något bra gjorde jag en stor affär av det med många klappar, mycket beröm och långa tyglar.

För min del handlar det om att vara en bra "chef". Om min häst är omotiverad blir den inte mer motiverad för att jag tvingar den till något den inte vill göra dag ut och dag in, utan den måste vilja göra det själv. För mina hästar handlade om att ta total time-out från dressyren i många månader och sedan långsamt bygga upp motivationen.
 
Sv: Dressyrhäst utan framåtbjudning

Jag har svarat på TS fråga angående en specifik häst. Citat; "jag har en 8årig valack från Tyskland som har alla möjligheter att gå långt inom dressyren".
Då ser jag en sådan häst framför mig och inte något annat. Denna typen av häst, som dessutom är slö, brukar få minst 3 kg kraftfoder per dag, för annars orkar de inte göra det jobb som man önskar. Det finns mängder av olika fodersorter att välja på och jag förutsätter att TS väljer något som passar för just hennes häst och inte något typ risklibaserat foder eftersom den typen är direkt olämplig att ge 3 kg per dag av.
Sen vidhåller jag fortfarande att hästen måste bantas också om den är för rund.
Och varför skulle den få magsår för att den får 3 kg kraftfoder per dag? I så fall har i stort sett varenda häst magsår. Det är bara här på Buke som "alla" ger typ 30 kg hö per dag och inget kraftfoder... ;) Och alla skador som hästar får av övervikt talas det väldigt tyst om.
 
Sv: Dressyrhäst utan framåtbjudning

Jag var lite otydlig angående magsårsbiten. Menade att om man ska dra ner på grovfodret, samtidigt som man öser på med kraftfoder, kan det bli väldigt svårt för hästens mage, och om grovfodergivan redan ligger på gränsen till underkant, kan det leda till magsår.
Men som sagt beror det helt och hållet på hur mycket mat den får nu. Om den får sitt tuggbehov mycket väl tillfredställt så kan man givetvis dra ner på grovfodergivan.

Det jag främst reagerade på var att "på med 3 kg kraftfoder och rid" så kommer det att lösa sig. Kraftfoder - ja. Men i balans och samverkan med grovfodret. Värt att poängtera är att kraftfodret också behöver föras in succesivt, men det har väl de flesta hästägare koll på.

Håller med dig om att hästen självklart ska ha ett normalt hull, eftersom det blir mycket jobbigare för hästen om den är överviktig och att det blir onödigt mycket slitage.
 
Sv: Dressyrhäst utan framåtbjudning

kl

för mig är det en lydnadsfråga också. Mitt sto kan vara riktigt lat men det
är helt enkelt inte ok, är det träning så är det. Jag har fått träna på det
kryddan tipsar om, att förfina hjälperna och vara tydlig med att framåt är
framåt och inte nåt annat.
 
Sv: Dressyrhäst utan framåtbjudning

Han är piggare vid tömkörning och longering och när det gäller annan ryttare är han också ganska omotiverad och har ingen direkt framåtbjudning:confused:.
 
Sv: Dressyrhäst utan framåtbjudning

Mitt spontana tips:

Rid fram lite ute först så du har en uppvärmd häst. In på banan, rid väldigt fokuserat/intensivt i 5 minuter där du ser till att det händer mycket på den korta tiden, varvbyten, övergångar, diverse övningar utifrån skolningsgraden, fattningar osv, alltså i så liten mån som möjligt bara "rulla på" utan se till att det händer något ofta. Gärna krävande saker att man tänjer lite på gränserna.
Då kanske man får vara lite på hästen om den är bekväm av sig för att se till att saker och ting blir gjorda på rätt ställe, vilket kan vara ok i en övergångsperiod så länge man samtidigt försöker vara konsekvent (inte "på" bara för att, utan förstärka med spö vid behov men först ge hästen chans att svara på en lätt signal). Försök att vara så "lätt" i hjälperna emellan signalerna som möjligt och ge gärna hästen eget ansvar att hålla sin balans, riktning osv emellan förändringarna.

Ett exempel skulle kunna vara att gå in och jobba 3 skritt-travövergångar per varv, byta varv emellan varannan åtminstone utan långa sträckor emellan, jobba 3 galoppfattningar per varv, låt hästen trava på ett - ett par varv på en stor volt med lite längre ram som vila/belöning och sen ut igen.

Min tanke är att på de 5 minuterna lär sig hästen att det är action som gäller på ridbanan, men tillräckligt lite för att den ska orka med det.
Samt att förmågan att vara konsekvent som ryttare och kunna låta hästen vara ifred efter kommandot ska trigga hästen att känna sig mer "fri" men ändå se till att svara på signalerna. Det i kombination med balans brukar ge bättre bjudning hos många. Tydlig kontrast jobb-vila med täta intervall.
Framridningen ute gör att hästen inte sammanknippar tråkigt lunkande med ridhuset (ok, den kanske tycker det är roligt att knata på ute, men inne blir det lite annorlunda) utan att det är action som gäller. Den vanan brukar göra att dom bjuder på bättre själva även om man fått vara väldigt insisterande om det i början, de är ju vanedjur.
Men att få sträcka på sig om än så liten bit i slutet och bara vara, tror jag gör susen för arbetsmoralen. Det är en väldigt tydlig belöning för en häst och det där jobbiga sitter inte lika tydligt kvar tills nästa gång. Just i det läget har man förhoppningsvis jobbat fram energi i hästen redan, annars skulle jag inte driva på för att hålla ett visst tempo utan låta det vara just vila - sträcka på sig som belöning.

Sen är det bara att öka på lite i taget och känna av dagsläget.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhäst utan framåtbjudning

Ser att du fått många bra svar här, men jag gör ett försök ändå. :)
Det låter nämligen väldigt likt min unghäst!
Han är också pigg och framåt ute, men varit väldigt död inne på banan.
Vi brukar åka på hopplektioner med jämna mellanrum, för att det ska hända lite mer åt honom, vara roligt och lite actionfyllt tillsammans med fler hästar.

I det vanliga dressyrarbetet kör vi korta intensiva pass, precis som andra tipsat om, ofta 20 minuterspass. Det ska hända något hela tiden, varvbyten, övergångar osv. och i princip ingen vila, bara korta korta skrittpauser, annars "dör" han ännu mer.
Ibland om det känns riktigt segt tar jag hjälp med lite drivning från mitten, någon som går bakom och föser på lite. Detta av 2 anledningar; för det första för att jag inte ska sitta och driva och driva utan att det händer så mycket, då mister ju tillslut drivningen sin betydelse istället för att han ska lära sig att ta den bättre och anledning 2, för att han ska träna upp sig mer. Litegrann vara tvungen att jobba kortare stunder i högre tempo och på så sätt bygga upp sig, bli starkare och orka mer på egen hand. Den här drivningen från backen är alltså inget vi gör i de hela 20 minutrarna utan som sagt, korta stunder.
Det här arbetet, växlat med till största del uteridning har gett resultat och sakta men säkert har han börjat röra mer på benen och hitta glädje och egen bjudning i arbetet.
Kämpa på och lycka till! :)
 
Sv: Dressyrhäst utan framåtbjudning

Banta hästen, ge den minst 3 kg kraftfoder om dan och rid!

Hur tänker du nu? 3kg kraft är ganska mycket för en tjock häst...
Håller med dig annars men att ge 3kg kraft (i ospecificerad form dessutom) om dagen som standard funkar inte riktigt alltid. Hänger inte direkt ofta på "buke" men har håller på en hel del med tävlinghästar inom hoppning och fälttävlan på toppnivå. Långt ifrån alla äter 3 kg kraft om dagen... Det beror på kvalitet på grovfoder, gräs i hagen (ts häst går väl på bete??), träningsmängd, hästtyp m.m. Och ja, en stor del av alla tävlingshästar har faktiskt magsår...
Lathet skulle jag vilja säga sällan hänger samman med foder om det inte är så att hästen är riktigt tjock eller har någon allvarlig brist av något.

Men jag tror också på mer ridning, konditionsträning för sina behov är de flesta dressyrhästar på medelnivå jag har mött i stort behov av. Få hästen lydig för hjälperna i alla miljöer, samt att inte sitta och klämma på hästen, då är det lätt att få den lite surig och ännu latare
 
Sv: Dressyrhäst utan framåtbjudning

Det här var ett jättebra svar!!
Jag har haft många lata hästar & ovanstående stämde in på alla, man tror man tränar dom optimalt när dom går & går & går - men dom ledsnar! Vila, noga uträknad foderstat (3kg funkar ju inte som universallösning...) och man måste väl även acceptera att hästen aldrig blir het & pigg som vissa andra, det handlar ju eg om att få hästen lydig & framme för ens hjälper.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag har en nybliven 5åring som fått för sig att inte lämna stallet både uppsuttet eller till hands, han reser sig rejält när han...
Svar
7
· Visningar
1 561
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 225
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 798
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp