Dressyrhäst under 1.60

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Picasso
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 013
Sv: Dressyrhäst under 1.60

Akustik skrev:
Doris :love: när jag praoade på överby så ´red jag henne ett par gånger :)
Men det är inte så konstigt att det fionns många duktiga dressyrhästar på överby, eftersom att lena rider juh till dom då och då.. Och sen går dom juh inspända under de mindre rutinerade ryttarnas lektioner.. skonar både ryggen och underhalsen ;)

Hmm... Skulle inte påstå att det skonar särskilt mycket på hästen. Underhalsen blir spänd om de går innanför lod (som de ofta gör på inspänningstyglar) såväl som överdrivet högt, och i det läget huvudet oftast hamnar blir inte rygglinjen höjd och avslappnad = man sliter på hästens framben mest eftersom den blir bogtung.

Så visst om man i utbildningssyfte vill använda inspänningstyglar för att hjälpa hästen hålla balansen när en ostadig ryttare rider (ur ryttarens synpunkt då ;) ) men är man ute efter de anledningar du beskrivar tycker jag man verkar vara ute och cyklar eller oinformerad om hur hästens kropp fungerar.
Som man brukar säga - är man tillräckligt duktig för att rida med inspänningstyglar behöver man dom inte ;) så att en häst skulle gå bra under en nybörjare för att den har inspänningstyglar är väldigt långsökt.

aa de va ganska länge sedan, ett år sen om jag inte minns helt fel..
Men det är inte många ridskolor som har den dressyrinriktningen som överby har heller, och de flesta ridskolor brukar drivas av någon mer eller mindre avdankad tävlingsryttare. Men Lena är juh fortfarande verksam, och tränar inte bara ridskoleekipage.
Om jag fortfarande hade ridit på ridskola hade jag mycket väl kunnat tänka mig att rida på överby :) ;) Jag bor juh även bara några minuter därifrån så..
hehe

Då pratade vi om samma häst. Jag red henne bara det året när hon kom (sen slutade jag där)
Då tyckte ajg mest hon var jobbig och ville inte alltid som jag ville.
Det är kul att så många hästar blivit mycket finare när dom stått på ridskolan. Alla som köptes in i den vevan har ju blivit kanon hästar.

Totola skrev:
Hmm... Skulle inte påstå att det skonar särskilt mycket på hästen. Underhalsen blir spänd om de går innanför lod (som de ofta gör på inspänningstyglar) såväl som överdrivet högt, och i det läget huvudet oftast hamnar blir inte rygglinjen höjd och avslappnad = man sliter på hästens framben mest eftersom den blir bogtung.

Så visst om man i utbildningssyfte vill använda inspänningstyglar för att hjälpa hästen hålla balansen när en ostadig ryttare rider (ur ryttarens synpunkt då ;) ) men är man ute efter de anledningar du beskrivar tycker jag man verkar vara ute och cyklar eller oinformerad om hur hästens kropp fungerar.
Som man brukar säga - är man tillräckligt duktig för att rida med inspänningstyglar behöver man dom inte ;) så att en häst skulle gå bra under en nybörjare för att den har inspänningstyglar är väldigt långsökt.

När jag red där så hade dom flästa tidemantyglar, hästarna gick inte bakom lod, utan hade dom mera för att inte få för mycket "tapir" hals när dom mindre rutinerade ryttarna red.
Jag tycker inte att det är bra, men kanske bättre än många andra alternativ.

Totola: Precis som Dorinda skrev så har våra hästar tidemantygel på de flesta lektioner. Den är så spänd att hästen går i den formen som den skulle gå i om man bara sitter och åker med (alltså inte i arbetsform, inte innanför lod, inte över tygeln utan bara "vanligt"). Den är mest till för att hästarna ska kunna få ett normalt och stabilt stöd på tidemantygeln när ryttarna har ostadiga händer som de inte kan lita på som stöd. Och resultatet av det blir hästar som ser nöjda och avslappnade ut när även de mindre duktiga eleverna tar tygeln, istället för som på många andra ridskolor, att hästarnas första reaktion på en uppkortning av tygeln är att köra upp huvudet i vädret och streta emot.

Akustik: Jaha där ser man, världen är liten! Lena är den duktigaste hästmänniskan jag nånsin träffat, inte bara ridmässigt utan i all hästhantering över huvud taget. Ridskolan skulle inte vara så bra som den är utan henne...Inte heller hästmaterialet! :)

Dorinda: Jaa, vi har inte behövt skicka tillbaka många hästar som kom på den tiden (1 tror jag). Jag håller med, kanonhästar! :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under åtta år har veterinär Rasmus Westgren haft ansvar för både hopp- och dressyrhästarna i det svenska landslaget. Men i en ny...
Svar
0
· Visningar
51
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en lovande dressyrhäst registrerad i SWB född 2018, 2019 eller 2020? Då har du chansen att delta i inventeringen inför årets...
Svar
0
· Visningar
65
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 438
Senast: Mirtai
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under söndagsmorgonen var det dags för veterinärbesiktning för dressyrhästarna i OS. De svenska hästarna gick enkelt genom utan några...
Svar
0
· Visningar
133
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka