Sv: Dressyrhäst under 1.60
Hmm... Skulle inte påstå att det skonar särskilt mycket på hästen. Underhalsen blir spänd om de går innanför lod (som de ofta gör på inspänningstyglar) såväl som överdrivet högt, och i det läget huvudet oftast hamnar blir inte rygglinjen höjd och avslappnad = man sliter på hästens framben mest eftersom den blir bogtung.
Så visst om man i utbildningssyfte vill använda inspänningstyglar för att hjälpa hästen hålla balansen när en ostadig ryttare rider (ur ryttarens synpunkt då
) men är man ute efter de anledningar du beskrivar tycker jag man verkar vara ute och cyklar eller oinformerad om hur hästens kropp fungerar.
Som man brukar säga - är man tillräckligt duktig för att rida med inspänningstyglar behöver man dom inte
så att en häst skulle gå bra under en nybörjare för att den har inspänningstyglar är väldigt långsökt.
Akustik skrev:Dorisnär jag praoade på överby så ´red jag henne ett par gånger
Men det är inte så konstigt att det fionns många duktiga dressyrhästar på överby, eftersom att lena rider juh till dom då och då.. Och sen går dom juh inspända under de mindre rutinerade ryttarnas lektioner.. skonar både ryggen och underhalsen![]()
Hmm... Skulle inte påstå att det skonar särskilt mycket på hästen. Underhalsen blir spänd om de går innanför lod (som de ofta gör på inspänningstyglar) såväl som överdrivet högt, och i det läget huvudet oftast hamnar blir inte rygglinjen höjd och avslappnad = man sliter på hästens framben mest eftersom den blir bogtung.
Så visst om man i utbildningssyfte vill använda inspänningstyglar för att hjälpa hästen hålla balansen när en ostadig ryttare rider (ur ryttarens synpunkt då
Som man brukar säga - är man tillräckligt duktig för att rida med inspänningstyglar behöver man dom inte