Dressyrhäst under 1.60

P

Picasso

- har den någon reell chans att hävda sig i högre klasser?? Erfarenheter??

Sv: Dressyrhäst under 1.60

Alltså, vad menar du med högre klasser?

Vi har iallafall en lektionshäst som är knappa 1.54 och hon har placering i nästan alla starter upp till regional LA:4. Det är inte höga klasser, men ändå inte så illa pinkat! :)

Jo, abslout! Jag vet en häst som Placerat sig i FEI Prix S:t Georges 2000 som var ynka 156cm i mankhöjd :eek:

Sen vet jag en som är 154cm som går svår dressyr (Piaff, passage, piruetter, byten i varje m.m), tävlar dock inte.

Det beror väl på hur den är byggd? Bara för att hästen är liten till höjden så kan det juh ändå vara kort och kompakt, lätt att rida ihop och ha lätt för sig.
Min dam är ca 156 cm och går MSV utan problem.

Sen vet jag en som är 154cm som går svår dressyr (Piaff, passage, piruetter, byten i varje m.m), tävlar dock inte.

Fast det är ju relativt vanligt, det finns det ju shettisar som gör. ;)
Jag har som mål att utbilda min travare dit, men jag vet att om vi skulle råka klara det så är det ändå inte för tävlingsbruk. På tävlingsbanan skulle vi inte hävda oss på den nivån.

Det finns ju t.ex. PRE-hästar som tävlar på Grand Prix-nivå, och de brukar ju inte vara så jättehöga?

Finns en liten valack häromkring som tävlat St. George (vet inte om den startat Int. eller ej) med placeringar o.s.v. han är ca 157 cm.

Glömde ju min tränares förra häst! Han var runt 158 cm hög och hade vinster och placeringar upp till St George, hann starta ett par Intermedier I också, dock inte med placering. Togs bort 2003 pga. headshaking syndrom. :( Han dömdes aldrig ner pga. sin storlek eller storleken på gången, en snygg liten häst med fantastisk trav! :love:

Strauss 689 är väl ett bra exempel på liten häst med stora meriter. Visserligen inte under 160 men inte långt ifrån, han var 161 cm. Han vann 3 SM-silver, -93, - 94, -97 och 2 SM-brons, -95 och -96. Dessutom ingick han i laget när Sverige blev 3:a på EM -97 el -98. Är bara ekipaget harmoniskt och hästen har gång så hänger det inte på storleken (här heller ;) ).

Finns en ponny i typ hudiksvall som tävlat Msv med goda framgångar i stor hästa klasser alltså

Det faktum att det är få små hästar som kan gå stora klasser beror nog mer på att de allra flesta dressyrrytare är långa.. Om det fanns fler pygmeér (som jag.. hihi) skulle det säkert finnas fler små hästar! :)

PathOfClovers skrev:
Vi har iallafall en lektionshäst som är knappa 1.54 och hon har placering i nästan alla starter upp till regional LA:4.
Det tycker jag är lite koolt!
Kul med så välutbildade lektionshästar=)

Trevita skrev:
Strauss 689 är väl ett bra exempel på liten häst med stora meriter. Visserligen inte under 160 men inte långt ifrån, han var 161 cm. Han vann 3 SM-silver, -93, - 94, -97 och 2 SM-brons, -95 och -96. Dessutom ingick han i laget när Sverige blev 3:a på EM -97 el -98. Är bara ekipaget harmoniskt och hästen har gång så hänger det inte på storleken (här heller ;) ).

Och eftersom Anette Solmell är typ 150 lång så ser ju hästen enormt mycket större ut än sina 161 :p

Synd bara att just den häste(om det är den jag tror det är) kommer jag inte alls överrens med. Det är ömsesidigt :smirk:

Har väl inte så mycket med storleken att göra, mer gångarter och steg isåfall. Jag tror inteprecis att domarna dömer ner en häst för storlekens skull :smirk:
Då har man större nackdel i hoppning om man kommer på en 150cm häst och tävlar med samma avstånd och höjder som 170+ hästarna.

Det är Doris jag pratar om. De allra flesta älskar ju henne, men jag håller med dig det är inte riktigt min typ av häst ridmässigt heller, så oroa dig inte! ;) haha Tänkte klämma in en liten bild på henne:
doris2.jpg

Doris :love: när jag praoade på överby så ´red jag henne ett par gånger :)
Men det är inte så konstigt att det fionns många duktiga dressyrhästar på överby, eftersom att lena rider juh till dom då och då.. Och sen går dom juh inspända under de mindre rutinerade ryttarnas lektioner.. skonar både ryggen och underhalsen ;)

Nej, men doris e nog inte min typ heller.. hon hade inte kunnat gå de klasser jag vill uppnå ;) Och jag tror att hon inte kan gå högre än la iaf.. (med bra resultat)

Jasså har du praoat hos oss? Var det länge sedan?

Fast Lena rider dem rätt sällan, alltså det är inte ofta nån behöver "ridas till". De få gånger hon rider dem är det när vi som tävlar lektionshästarna vill ha hjälp med något på just den hästen! :) Det där med inspänningen tror jag är en viktig del också. Får dem knappast att gå rätt, men som du säger, skonar ryggen, munnen och underhalsen en hel del! :)

Näe visst hon kommer inte kunna gå MSV, men en häst som går MSV med bra resultat blir antagligen ingen framstående ridskolehäst heller. ;) Sen kan hon ju inte byta heller...Så även fast våra lektionshästar går LA med bra resultat så går de kanske inte högre, men de är underbara ändå! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under söndagsmorgonen var det dags för veterinärbesiktning för dressyrhästarna i OS. De svenska hästarna gick enkelt genom utan några...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
535
Senast: Mli
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 409
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tisdag 30 juli är det dags för dressyrryttarna att göra entré på OS i Paris. Dressyren avgörs över tre klasser. Så här går det till.
Svar
0
· Visningar
187
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka