Dressyrhäst/pris

Julienne

Trådstartare
Nu vet jag inte om den hamnar rätt här men annars får mod flytta den.
Men jag tänkte att det handlar om en dressyrhäst..

Jag vill ha lite tyckanden från andra dressyrmänniskor, vad tycker ni att priset på en MSV C utbildad (byten på gång), -95, lite knölig med lastning och i stallet, helt underbar i all ridning men får inte hoppas pga dåliga framknän, 163cm hög, vad tycker ni är ett lämpligt pris på en sådan häst?

Jag har varit fodervärd åt denna häst men har blivit erbjuden att köpa den, jag tycker dock att priset jag fått är lite dyrt och skulle vilja bolla ideer med andra, så jag hoppas inte inlägget tas som en annons för det är det absolut inte.

Så vad tycker ni andra, vad skulle ni vara beredd att betala för en sådan häst?

Sv: Dressyrhäst/pris

Vad för pris har du blivit erbjuden?

Min häst som jag köpte är utbildad MSVB dressyr och lätt klass hopp och fälttävlan, född 96. Inga egentliga olater. Jag köpte honom helt ur kondition och gav då 69, vilket jag tyckte var ett lämpligt pris. Hade han varit i tävlingskondition hade han givetvis blivit betydligt dyrare. Men då är han ju mer utbildad än din foderhäst (bytena befästa) samt att han får hoppa. Svårt det där med pris på häst!

.... svårt att säga utan att ha sett den... vad den är utbildad kan ju vara lite förrädiskt, ibland går dom bara typ den nivån med sin ryttare (som ridit den i xx år) och inte särskilt bra med andra. Eller så är den utbildad just där och har bra grundutbildning som gör att många personer utan problem kan rida en snygg LB (eller t.o.m. LA). Det kan göra stor skillnad på pris. Det gör också stor skillnad på om den är 16 snart 26 eller 16 snart 8 år. Framknäna kanske gör sin skillnad för hur länge till den är hållbar? (och vad du kommer att använda den till /hur hårt du kommer att träna den till såklart, ska den tävlas lite grann i typ LB är man kanske inte så orolig som om man siktar på Msv B). Så.. många parametrar... (läget i landet kanske gör skillnad, inte vet jag!). En extremt lös gissning; mellan 50-70 : P

.... svårt att säga utan att ha sett den... vad den är utbildad kan ju vara lite förrädiskt, ibland går dom bara typ den nivån med sin ryttare (som ridit den i xx år) och inte särskilt bra med andra. Eller så är den utbildad just där och har bra grundutbildning som gör att många personer utan problem kan rida en snygg LB (eller t.o.m. LA). Det kan göra stor skillnad på pris. Det gör också stor skillnad på om den är 16 snart 26 eller 16 snart 8 år. Framknäna kanske gör sin skillnad för hur länge till den är hållbar? (och vad du kommer att använda den till /hur hårt du kommer att träna den till såklart, ska den tävlas lite grann i typ LB är man kanske inte så orolig som om man siktar på Msv B). Så.. många parametrar... (läget i landet kanske gör skillnad, inte vet jag!). En extremt lös gissning; mellan 50-70 : P

Ja du har rätt, denna häst tror jag skulle gå en LA utan problem med bra resultat med en annan ryttare som också kan. Hon är inte svårriden överhuvudtaget.

Mitt mål är ju att tävla dressyr på hög nivå, och hon är egentligen för gammal men eftersom jag haft henne ½ år nu och hon går från klarhet till klarhet så är det klart man tvekar, kanske ska man trots allt..

Jag tror inte priset är så stor skillnad på vart i landet man bor, tror de ligger ganska lika, har försökt kolla på annonser och jämföra men det är svårt att hitta. Och man får ju inte glömma hennes ålder, hon är ändå 16 nu..

men 16 är verkligen ingen ålder! (om hon är i bra skick vill säga). Jag har en som är 17, han kunde lika gärna varit 11, en gubbe på 21, ser ut som en damcykel, men är pigg som fasen, en kompis till oss hade en som var 20 folk trodde hon var 7, hon går nu dressyr i full fart i Danmark (tävlar med) och är piggelin som aldrig förr (kan fortfarande rejsa på gärdena utan problem). En grand prix häst brukar vara runt 13-14 när den kommer dit ; ) Så bekymra dig inte för 16 år! Om du ska bekymra dig för att hon är gammal är om ryggen är mycket svankig och hon inte är pigg som förut, annars är hon en arbetande vän i flera år framöver.

En bra grundutbildad häst är alltid värd mera för mig, då behöver man inte lägga massa tid och energi på att rätta till 'basfel', utan man kan träna därifrån man själv är i princip. Så för mig skulle hon nog vara värd 70 ändå.

Även om det nu 'bara' blir 5 år tillsammans på tävlingsnivå, så tänk på allt som hon kan lära dig under den tiden. och så mycket hon kommer att få ut av det. Din träning kanske ger henne 5 fler träningsår än vad hon hade fått som 'gammal 16-åring'? Just eftersom du kan hålla efter hennes muskler och ge henne något roligt.

Jag brukar säga att 'ju fler hästar du ridit, desto skickligare blir du som ryttare'... så 5 år med en bra grundutbildad häst är som 'högskole-utbildning' för dig som ryttare. (vilket säger sig självt att du kommer att ha stor nytta av när du går vidare till nästa häst)

Jag skulle själv aldrig köpa så gammal häst men prismässigt skulle jag nog säga 40-50 om den är frisk o rör sig okej.

Vad innebär utbildad MSV C? Är hästen tävlad? Är hästen utildad på sådant sätt att den skull gå MSV C på 60 eller 70%?
Vad innebär dåliga framknän? Artros? När fick hästen diagnosen och vad hade den gjort för jobb innan skadan upptäcktes?
Är det är sto så är stammen och exteriören intressant.
Som ponnyryttaren skriver är grundutbildningen också viktig, hur ridbar och enkel är hästen?

Någonstans mellan 30000 och 70000 skulle jag säga är lämpligt, beroende på ovanstående.

Vad innebär utbildad MSV C? Är hästen tävlad? Är hästen utildad på sådant sätt att den skull gå MSV C på 60 eller 70%?
Vad innebär dåliga framknän? Artros? När fick hästen diagnosen och vad hade den gjort för jobb innan skadan upptäcktes?
Är det är sto så är stammen och exteriören intressant.
Som ponnyryttaren skriver är grundutbildningen också viktig, hur ridbar och enkel är hästen?

Någonstans mellan 30000 och 70000 skulle jag säga är lämpligt, beroende på ovanstående.

Hon är inte tävlad ännu på msv, 15 maj är debuten, men det fixar hon utan problem. Jag vet dock inte vilka % vi hamnar på, men jag hoppas över 62 då målet är att starta msv b till hösten. Vi red en msv b på klubbtävling bara för att testa och då var inte bytena befästa riktigt ännu men fick ändå ihop 58%.

Dåliga framknän, hon blev halt när hon hoppade högre höjder (120), de testade flertalet gånger men varje gång hon kom upp till höjden blev hon halt igen. Och det var framknäna som tog stryk.

Ja det är ett sto, hon är efter e Elberton ue. Modus xx, fälttävlansstam. Hon har en god grundutbildning och ridbar. Hon är enkel att rida men lite stoig ibland, dock inget som man skulle ha problem med. Vem som helst kan rida henne (självklart går hon ju inte i msv form med en nybörjare). Ute i skogen är hon lugn och trygg. Exteriört är hon nog okej, lite framtung så hon hela tiden måste ridas på så sätt att minska belastning på framben.

Hästen är inte tävlad i dressyr innan du lånade den, eller?

I så fall hade jag nog satt maxpris på 40-45000 beroende på hur mycket jag tyckte om hästen.

Hästen är inte tävlad i dressyr innan du lånade den, eller?

I så fall hade jag nog satt maxpris på 40-45000 beroende på hur mycket jag tyckte om hästen.

Jo hon var startad några LA:1 och LA:2 med halvdana resultat. Men nu har hon fått bättre form.

En häst som har "dåliga framknän" eller vad det nu är för kroppsdel skulle jag inte betala mkt för....

Eg skulle jag råda dig att inte köpa hästen öht, men antar att du redan är fäst vid henne och gärna vill ha henne. Besiktigade du hästen innan du tog den på foder? Risken att hon har pålagringar i sina framben känns ganska stor, och hon kanske inte ens går igenom ett böjprov?

Även om det dressyr inte innebär lika stor belastning som hoppning så är det ju inte säkert hon kommer hålla någon längre tid ändå.

Går hon igenom böjprov ua så skulle jag ge max 40, eftersom det är din förtjänst att hon har blivit mer utbildad, och det är riktigt fult av ägarna att ta ut mer pengar av dig pga det!

Men besiktiga innan ni ens börjar diskutera priset...

Skulle nog inte häller köpt en sådan häst, hur mycket begär hon? Jag skulle betalat högst 55000:- tror jag, med tanke på frambenen och ålder.

En häst som har "dåliga framknän" eller vad det nu är för kroppsdel skulle jag inte betala mkt för....

Eg skulle jag råda dig att inte köpa hästen öht, men antar att du redan är fäst vid henne och gärna vill ha henne. Besiktigade du hästen innan du tog den på foder? Risken att hon har pålagringar i sina framben känns ganska stor, och hon kanske inte ens går igenom ett böjprov?

Även om det dressyr inte innebär lika stor belastning som hoppning så är det ju inte säkert hon kommer hålla någon längre tid ändå.

Går hon igenom böjprov ua så skulle jag ge max 40, eftersom det är din förtjänst att hon har blivit mer utbildad, och det är riktigt fult av ägarna att ta ut mer pengar av dig pga det!

Men besiktiga innan ni ens börjar diskutera priset...

Hon besiktades när jag tog hem henne i augusti -10 och då gick hon igenom böjprov utan anmärkning, sen fick hon en svullen kotsenskida för 2 månader sedan och blev då halt, då genomfördes ett nytt böjprov och även fast hon var halt redan när böjprovet gjordes syntes det ingenting på böjprov förutom den lilla lilla hälta som hon visade redan innan böjning.
Nu är hon ohalt igen och åter igångsatt.

Hon var tillsalu redan när jag tog henne på foder men jag ville inte köpa häst, men jag tror jag uppmärksammade att hon satt ut hästen på annons för 75, hon påstod att hon fått bud däromkring också, men det vet jag inte riktigt.. Så hon har inte höjt priset på henne eftersom visst hon är utbildad lite högre men samtidigt så är hon 1 år äldre..

Kul att se alla gissningar och jag kan väl avslöja att priset hon satt är 40tusen åt mig.
Jag tycker själv det är ganska mycket med tanke på alla hennes egenheter och "dumheter" men med hjälp av duktiga NH tränare (eller liknande) kanske man kan få bort de flesta av dem. Så hon är väl inte hopplös och hon har ju också ett avelsvärde..

ge ditt bud som du kan tænka dig att ge før den så ær det bra med det.

Jag sålde mitt 17 åriga hbl sto, startklar st george, tävlad msvb. Utbildad högre.
för 50.000 kr. Med viss utrustning. För mig var ett bra hem viktigt. Hon var då klinikbesiktad UA och röntgad ua på framben.

Senast ändrad:

Billigt! Jag hade nog kunnat ge runt 75 för det stoet.

Jag tycker också att 40 för det stoet är ett bra pris, dessutom så känner du hästen rätt väl nu och vet hennes plus och minus (och begränsningar). Värdet av hästen är väl egentligen vad hon är värd för dig? Vad har du för ambitioner, räcker hon för att uppfylla dom eller tänker du rida msv a om något år (kommer du behöva byta för snart)? Hon behöver inte kunna göra mer än vad du kommer att vilja göra om man säger så. Exempelvis, hon håller inte till hoppning över 1 meter, men hoppar du inte ens 60 så är det inga problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 049
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 706
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30