Dressyrgjordar

Sv: Dressyrgjordar

Har också Ordo. När hästen var för rund om magen fick hon skav, men nu ligger den finfint! Bra indikator i alla fall :D

Senast ändrad:

Min häst har sadelläge lite längre bak och en rund mage så jag har köpt en
Globus Ronja gjord som är ergonomisk=svängd och den passar jätte bra...

Ok min häst har sadelläget längre bak än gjordläget, håller den gjorden sadeln på plats?

Har min med. töligt för det kan vara svårt att få till det bra. jag har en svängd gjord Glen Gordon, som fungerar bra. (raka gjordar är bara att glömma) Jag har även en Globus Ronja som är ergonomisk, men inte svängd, den hänger bara i sadelkammaren för den funkar inte.

måste bara inflika något här. min häst har också sadelläget väldigt långt bak pga hög manke och stora bogblad. men, han kan absolut inte ha en svängd gjord ändå eftersom hans buklinje är rak. för att en svängd gjord ska gå att använda så måste även buklinjen vara svängd. annars kommer inte gjorde att ligga åt som den ska. på min häst så ligger bara den ena sidan mot hästen, den andra står ut i luften... det blir alltså ett kraftigt punkttryck.

min ponny har däremot något svängd buklinje och kan ha en något svängd gjord. men ingen jättesvängd.

så kolla noga hur era svängda gjordar ligger!

måste bara inflika något här. min häst har också sadelläget väldigt långt bak pga hög manke och stora bogblad. men, han kan absolut inte ha en svängd gjord ändå eftersom hans buklinje är rak. för att en svängd gjord ska gå att använda så måste även buklinjen vara svängd. annars kommer inte gjorde att ligga åt som den ska. på min häst så ligger bara den ena sidan mot hästen, den andra står ut i luften... det blir alltså ett kraftigt punkttryck.

Precis som min häst. Har provat ett par svängda men har gett upp då de, precis som på din grabb, punkttrycker.
Det minskar ju utbudet av fungerande sadelgjordar rätt markant så jag ska nog bara vara glad över att hon kan ha Tixeranten (och den breeeda Jeremy Rudgen).

Jag har en OS använder den inte nu då den är för stor för nuvarande hästen samt att jag inte har en passande dressyrsadel. Hoppas den passar min tvååring sen även om hon vill ha en brun :angel:

Jag har en Eric le Tixerant dressyrsadelgjord (även till hoppsadeln då jag har en fälttävlanssadel med långa stroppar).

HELT KLART värd priset enligt mig! :love:

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
938
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
271
Senast: Jeps
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: CaisaCax
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka