Dressyrgjordar

Hej jag undrar vad ni har för några dressyrgjordar och vad ni tycker om dem.

Jag letar efter en ny gjord och skulle vilja se era för att veta vad jag letar efter.

:bow:

Sv: Dressyrgjordar

Till min klena unghäst letade jag efter en bred gjord. Blev en Globus Ordo Equester.

Foto0040.jpg

Hade ingen vettig bild på hästen, ursäkta mitt muppdjur :p
Foto0061.jpg

Jag har den svängda CH-gjorden med resår från Hööks, och den tycker jag är väldigt fin och bra.

jag har likadan gjord som the_connemara. Det är den enda sadelgjord som min kräsna häst tyckte bra om. Han kosparkar på andra dressyrgjordar men trivs jättefint i den gjorden. Letade länge för att hitta en gjord han trivdes med :laugh:

den andra hästen har en billig gjord som ska bytas ut. Blir nog en Ordo till honom också...eller ev en Tekna gjord (ngn som testat den???)

den andra hästen har en billig gjord som ska bytas ut. Blir nog en Ordo till honom också...eller ev en Tekna gjord (ngn som testat den???)

Jag har en dressyrgjord från Tekna. Den är rätt ny så har inte hunnit använda den så mycket, men än så länge har jag ingenting att klaga på och hästen tycks trivas med den.

jag har likadan gjord som the_connemara. Det är den enda sadelgjord som min kräsna häst tyckte bra om. Han kosparkar på andra dressyrgjordar men trivs jättefint i den gjorden. Letade länge för att hitta en gjord han trivdes med :laugh:

Jag tackar ännu en gång för tipset :laugh: Får man flika in en fråga ang gjorden, du har ingen aning om det finns fårskinn (gärna padd-typ som inte är tunnel) som passar en så bred gjord? Annars är det väl tunnel eller något hemmasytt som gäller.

Teknan såg fin ut! Lite billigare oxå (oroar mig för att få byta dressyrsadel o kanske inte få rätt färg :eek: ;))

Jag har också funderat på ngt typ av fårskinn men har inte letat ännu.

Tekna gjorden har jag inte sett IRL ännu men jag har en Tekna sadel och materialet känns bra på den, så jag hoppas det är liknande på gjorden. Prislappen va ju lite mindre så därför funderar jag på den också denna gång :laugh:

jag har en massa dressyrgjordar men jag använder bara min tixerant gjord, är den enda som hästen gillar.

sen har jag:
passier; väldigt mjuk och fin och välarbetad, bred, ingen resår
passier svängd; som ovan fast svängd. men ingen av dom passade, känns lagom kul eftersom dom var svindyra...
prestige; supermjukt stoppad dock finns modellen inte längre och nya modellen är inte alls lika bra
tew; mjuk men sladdrig
samt två stycken svängda som jag inte minns märket på. hårda och dåliga, måste ha fårskinn på.

på ponnyn brukar jag ha en svängd+ jättetjockt fårskinn från medilamb.

Jag ska köpa en från Treadstone, en ny anatomisk en som har sådär att "stropp"spännena är i ett V som löper genom ett spänne, så att om stropparna på sadeln är lite ojämna så jämnar det ut det :)

Ingen resår, väldigt mjuk och fin trots pris på under 900:-

Den var nästan exakt vad jag letade efter, OCH billig och fint läder så är skitnöjd.
Måste bara klura ut vilken längd jag behöver till nya hästen haha

Hur menar du? Att den inte drar fram sadeln? Gjorden är iaf helt rak (kanske syns iofs på bilden).

Min häst har synkat sadel o gjordläge men är missformad "på fel håll" sas, han blir bara smalare bakåt och allt vill åka bak på honom. Nu har jag visserligen bara haft en skitdåligt syntetgjord innan jag hittade denna gjorden men där åkte gjorden bak o drog med hela alltet. Denna gjorden har (fram tills nu i jul när han sattes igång igen och hade en helt annan galopp och ridbarhet än innan - mognat massor) legat still och sadeln har glidit lite bak (ligger alltid ngra cm "för långt bak" men låg sedan still där och störde inte) utan att gjorden dragits bak. Så på det viset tycker jag den legat väldigt stadigt och still och inte påverkats av sadeln. Nu följer den tyvärr med bakåt men det beror ju snarare på att sadlen inte passar alls längre :(

Ursäkta min meningsbyggnad, lite trött idag :o Fråga om ngt är oklart :)

Tog med måttband till stallet och mätte :p, 13.5 cm fick jag det till. Den är i samma material som teknasadlarna är, det vill säga syntet. Men känns inte alls så tråkig som många syntetgrejer kan göra.

teknagjord.jpg

Jag har den svängda CH-gjorden med resår från Hööks, och den tycker jag är väldigt fin och bra.

En sån har jag också, och är supernöjd! Tycker att den är både snygg, bra och smidig. Och jag gillar att man drar stropparna genom "hål" i själva gjorden, istället för genom hällor (som alltid går sönder).

KL

Jag har en CH gjord från Hööks. E supernöjd! Den finns inte i deras sortiment längre.

Här är den bästa bilden;)
25808369.jpg

Min häst har också stor diff på sadel/gjord-läge. *sucka*
I dagsläget går hon med en Tixerant-gjord.
Har även provat Jeremy Rudges breda dressyrgjord och den gick hon väldigt bra med också.
Hade tidigare en anatomiskt skuren smal lädergjord men den ratade hästen...

Har en från jeremy rudge som egentligen är lite för kort för hästen, men den funkar. Väldigt fin i lädret! Inte bra bild, men skit samma:

DSC00110.jpg

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
938
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
271
Senast: Jeps
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: CaisaCax
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka